ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
گزارش؛

اختلاف واشنگتن و پاریس/ رئیس‌جمهور فرانسه: برجام هیچ جایگزینی ندارد

مکرون گفته است: «توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به ما اجازه گفتگوی سازنده و مطلوب با ایران را می‌دهد.»

بازخبر / امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفته است که هیچ جایگزینی برای توافق اتمی ایران (برجام) وجود ندارد.

به گزارش بی بی سی، آقای مکرون در دیداری با سفرای این کشور، برجام را یک “توافق خوب” توصیف کرد.

رئیس جمهور فرانسه گفته است: «توافق سال ۲۰۱۵ میلادی به ما اجازه گفتگوی سازنده و مطلوب با ایران را می‌دهد.»

به گزارش یورونیوز، آقای مکرون این سخنان را در کاخ الیزه در جمع سفرای این کشور و در جریان تبیین محورهای اصلی سیاست خارجی کشورش بیان کرد.

رییس جمهوری فرانسه همچنین در بخش دیگری از سخنانش خواهان روابطی سازنده و مبتنی بر تعهد با تهران شد.

وب سایت آمریکایی رادیو فردا نیز با پوشش کامل سخنان رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرده است: اما سخنان روز سه‌شنبه رئیس‌جمهوری فرانسه تنها به برجام محدود نماند بلکه دیپلماسی فرانسه در خاورمیانه را روشن ساخت.

امانوئل مکرون عنوان کرد که با قدرت‌های اصلی در خاورمیانه از جمله دو کشور رقیب یعنی ایران و عربستان سعودی در تلاش برای ریشه‌کن ساختن تهدید تروریست ها گفت‌وگو و کار می‌کند.

وی به اختلافات جمهوری اسلامی و کشورهای عربی نیز اشاراتی داشت، جایی که امانوئل مکرون هشدار داد: جانب‌داری از هر کدام از این طرف‌ها می‌تواند عواقب ویرانگری برای منطقه داشته باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای مکرون با اشاره به تنش میان کشورهای خاورمیانه اظهار داشت: «برخی جانب متحدان خود را گرفته‌اند. این کار خطایی است. قدرت دیپلماسی ما در این است که با همه طرف‌ها گفت‌وگو کنیم».

وی سپس گفت که فرانسه در اوایل سال آینده میلادی میزبان کنفرانسی با موضوع قطع منابع مالی و نظامی گروه‌های تروریستی نظیر داعش خواهد بود.

وب سایت یورونیوز افزوده است: امانوئل مکرون تصریح کرد که دیپلماسی کشورش با تامین امنیت شهروندان فرانسوی تعریف می شود. به اعتقاد وی مقابله با تروریسم از طریق مسدود کردن منابع مالی تروریستها میسر می شود.

رییس جمهوری فرانسه همچنین از برگزاری یک نشست بین المللی درباره بررسی تغییرات اقلیمی در ماه دسامبر سال جاری پرده برداشت. این نشست حدود دو سال پس از نشست موفق بررسی تغیرات اقلیمی در پاریس که به «توافق تغییرات اقلیمی پاریس» منجر شد برگزار می شود.

این اظهارات مکرون در حالی مطرح می شود که رئیس جمهور آمریکا خواستار بازنگری در برداشته شدن تحریم‌های بین المللی علیه ایران است؛ تحریم هایی که فقط به گفته غربی ها برداشته شده اما اثری از آن در ایران و به خصوص در معاملات بانکی ایران با دیگر کشورها دیده نمی شود.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، پیش از پیروزی در انتخابات آمریکا نیز برجام را “یک توافق بد” توصیف کرده بود و بعد از به قدرت رسیدن هم مکررا درباره بازنگری در آن صحبت کرده است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز هفته پیش با اشاره به دیدار خود با مقام‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، درباره امکان بازرسی این آژانس از “مراکز نظامی ایران” صحبت کرده بود که البته با پاسخ تند و قاطع مقامات سیاسی و نظامی ایران مواجه شد.

به هر حال اظهارات رئیس جمهور فرانسه که دقیقا مخالف با نظرات دونالد ترامپ مطرح می شود، نشانه وجود اختلافات گسترده بین شرکای قدیم و رقبای فعلی، یعنی فرانسه و آمریکا می باشد. فرانسه در تلاش است تا با حفظ برجام بتواند جای پای خود را در اقتصاد ایران محکم کند و بازار ایران را در دست بگیرد، اما نظرات آمریکایی ها خلاف آن است.

واشنگتن به دنبال آن است که با اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، جلوی قدرت و نفوذ روزافزون ایران در منطقه را بگیرد تا بدین وسیله بتواند کشورهای عرب منطقه را متحد خود نگاه داشته، از این رهگذر هم بازار اسلحه خود درخاورمیانه را حفظ کرده باشد و هم بتواند پایگاه های نظامی خود را در منطقه گسترش دهد.

خلاصه اینکه کشورهای اروپایی دیگر حاضر نیستند  با طناب آمریکا در چاه بروند و به‌دنبال گسترش روابط اقتصادی و سیاسی با ایران هستند و خود می‌دانند که اگر تحریم ها علیه ایران دوباره از سوی آنها و با فشار آمریکا اجرایی شود، اولین متضرر خودشان خواهند بود.

از طرفی هم قدرت روزافزون منطقه ای و فرا منطقه ای ایران باعث شده که اروپایی ها برای تعامل با ایران بیشتر ترغیب شوند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *