ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

نوبخت: باید فقر مطلق را برطرف کنیم

با توجه به پیچیدگی متغییرهای اقتصادی ، باید در آن واحد هم سیاست های انبساطی برای ایجاد رشد و رونق و مقابله با رکود و هم سیاست های انقباضی را برای مهار تورم دنبال کنیم.

بازخبر /  محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تبیین ترکیب تیم اقتصادی دولت وشرایط اقتصادی کشور در پنج ماه نخست سال جاری پرداخت.

دولت یازدهم در شرایط پیچیده اقتصادی شروع به کار کرد

وی در ابتدای اظهاراتش با تاکید بر اینکه ماموریت دولت دوازدهم اگر حساس تر و خطیر تر از ماموریت دولت یازدهم  نباشد ، کمتر از آن نیست، گفت: در چهار سال قبل و در چنین روزهایی که دولت یازدهم شروع به کار  کرد ، اقتصاد در وضعیت پیچیده ای بود و همواره فکر می شد که چه می توانیم انجام دهیم تا در آن واحد به کاهش تورم فزاینده دست بزنیم و آن را محقق کنیم و هم بتوانیم رشد اقتصادی ایجاد کنیم.

نوبخت با اشاره به اینکه شرایط رکود تورمی دو نوع سیاست متناقض را طلب می کند، بیان داشت: شرایط رکودی سیاست های انبساطی را تشویق می کند و تورم نیز نوعی سیاست های انقباضی را دیکته می کند ؛ روزهای دشواری بود اما دولت یازدهم باید ضمن حفظ دستاوردها، شاخص های اقتصادی را تثبیت و بهبود می  بخشید.

 معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه در برنامه ششم  توسعه ، چند هدف کمی قابل توجه در دستور کار قرار دارد گفت: یکی از این اهداف، تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی است که باید سالانه به طور متوسط ایجاد شود و همراه آن نیز باید  سالانه بالغ بر ۹۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد شود ضمن آنکه تا پایان برنامه ششم باید فقر مطلق را برطرف کنیم  که این ها همه اقدامات سنگینی است که نیازمند یک تیم هماهنگ، منسجم و همفکر است.

تعدد اعضای تیم اقتصادی دولت مانع هماهنگی ها نخواهد بود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص تغییرات ایجاد شده در تیم اقتصادی دولت و تعدد اعضای این تیم نیز بیان داشت: ساختار تصمیم گیری اقتصادی به گونه ای است که می تواند نوعی تفاوت نگاه های نظری اقتصادی را به دنبال داشته باشد، لذا نه تنها از این تعدد رنج نخواهیم برد، بلکه از آن استفاده خواهیم کرد و این تعدد اعضای تیم اقتصادی دولت مانع هماهنگی ها نخواهد بود.

 نوبخت در تشریح چگونگی تصمیم سازی و تصمیم گیری‌های اقتصادی در دولت یازدهم و استمرار آن در دولت دوازدهم نیز بیان داشت: در ساختار سازمان های رسمی دولت، وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه، ماموریت‌ها مشخص است و هر یک وظایف خود را به انجام می رسانند، اما با توجه به پیچیدگی متغییرهای اقتصادی که باید همه آن‌ها را کنترل کنیم و شرایط سختی که در آن قرار داریم، باید در آن واحد از سیاست‌های انبساطی برای ایجاد رشد و رونق اقتصادی و مقابله با رکود و از سیاست های انقباضی هم برای مهار تورم استفاده کنیم و اینکه کدام بخش اقتصاد باید از سیاست های انبساطی و کدام بخش از سیاست های انقباضی برخوردار شود کار دشواری است.

 وی افزود: برای اینکه این سیاست‌ها لحاظ شود، غیر از آن چه که در جلسه عمومی هیئت دولت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید نظرشان را بدهند، باید مباحث را در جایی فراتر از این جلسه به بحث بگذاریم که بر این اساس تیم اقتصادی دولت یازدهم هفته ای دو روز با مسئولیت رئیس‌جمهور تشکیل جلسه می داد تا در این جلسه شورایی، بحث ها مطرح و همه نظرات خود را طرح کنند تا از منظر های مختلف به یک موضوع نگاه شود و پس از آن تصمیم گیری صورت گیرد.

 نوبخت افزود : در این جلسه شورایی، هر یک از دستگاه‌های سه گانه که تیم اقتصادی دولت را تشکیل می دهند ( بانک مرکزی ، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد) بر حسب موضوع، پیش نویس خود را ارائه می کنند و نهایتا حلقه وسیعی با مشارکت دستگاه های مربوطه در این حوزه تشکیل و تصمیم گیری انجام می گیرد.

  نوبخت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید برای دستیابی به ۸ درصد رشد متوسط سالانه تلاش کنیم گفت: سازمان برنامه وبودجه نمی تواند بگوید که سازمان موفقی  است، اما چه کنیم که دولت، دولت ناکارآمد است. لذا، همه باید در جهت انسجام و هماهنگی بیشتر قدم برداریم.

 وی با تاکید بر اینکه جدی‌ترین تصمیمات اقتصادی  در دولت اتخاذ خواهد شد بیان کرد: جامعه دانشگاهی بسیار فهیم و مسؤلیت پذیری داریم که از آنها در کوچکترین مسائل نظر خواهی می‌شود.

 معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه های اقتصادی دولت گفت:  در دولت یازدهم قرار بود راه حلی برای قانونمند کردن فعالیت اقتصادی پیدا کنیم که برای تأیید آن را به مجلس بردیم تا به صورت قانون در دستور کار قرار بگیرد و همه چیز قرار بود در برنامه ششم گنجانده شود.

 وی با اشاره به اینکه  الان می دانیم اهدافمان برای این چهار سال کدام است، عنوان کرد: الان همه برنامه ها آماده است،  لذا برنامه ششم توسعه  پنج شش ماه است که تبدیل به قانون شده  و از اجرای آن می گذرد.

باید ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد کنیم

نوبخت با بیان اینکه باید ۹۵۵ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شود، گفت:  به طور متوسط باید در سال ۷۷۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری صورت گیرد. لذا می دانیم که دولت، بانک، صندوق و منابع خارجی هر کدام چقدر را باید پرداخت کنند.

 معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه برای دولت  دوازدهم، هم تغییر اولویت ماموریت داد  و هم تغییر ساختار سازمانی، اظهار داشت: آرایش جدیدی برای پیگیری این امور انجام داده‌ایم.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه  پنج معاونت دارد، لذا مشخص شده که هر یک از معاونت ها  مثلا برای ایجاد اشتغال چه کارهایی باید انجام دهند و از سوی دیگر،  اهداف راهبردی و کمی سال به سال مشخص شده است.

بودجه سال۹۶ قطعه اول برنامه پنج ساله ششم است

 نوبخت با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ قطعه اول برنامه پنج ساله ششم است گفت: یک پنجم این برنامه  را انجام داده ایم و ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تخصیص داده شده است.

پیمانکاران موتورهای مولد طرح های عمرانی هستند

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به انتخاب مدیر پروژه پایش و نظارت افزود: الان ناظر بر اجرای برنامه داریم و مقرر شده تا  هر سه ماه یکبار از سوی همکارانم گزارش داده شود ، لذا تقسیم کار انجام شده است.

 معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه هفت جلسه  در طول چهار پنج ماه گذشته برای اقتصاد مقاومتی داشتیم گفت: برای اینکه برنامه ششم اجرا شود، باید در بودجه نشسته باشد.

 نوبخت با بیان اینکه در جهت هم ترازی  گام اول را در حقوق بازنشستگان برداشته ایم گفت: ۳ هزار و۴۰۰ میلیارد تومان از اول فروردین در جهت هم ترازی حقوق بازنشستگان پرداخت شده است.

 وی با اشاره به اینکه هیچ پولی نباید از خزانه بدون امضای سازمان برنامه و بودجه در اختیار دستگاه ها قرار بگیرد افزود: در نظر داریم دو سه  معاونت  را تقلیل  دهیم،  زیرا با ساختار چابک می توان به خوبی امور را انجام داد و ساختار سازمانی باید متناسب با ماموریت‌های تعریف شده باشد.

بودجه سال۹۷ متفاوت از بودجه سال۹۶ است

 وی با اشاره به اینکه باید در بودجه ریزی تفاوت ماهوی داشته باشیم، ادامه داد: بودجه ریزی را  بر مبنای عملکرد انجام می دهیم. لذا، اطمینان می‌دهیم که بودجه سال ۹۷ کاملا متفاوت از بودجه سال ۹۶ است.

هشت و نیم میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری شده است

 نوبخت با بیان اینکه قبل از انتقاد دیگران به ما، خودمان باید متوجه باشیم گفت:  تا الان  هشت و نیم میلیون تن گندم از گندمکاران خریداری شده است که قیمت آن ۱۱ هزار و دویست میلیارد تومان است، اما از این مبلغ  تاکنون موفق به پرداخت ۷ هزار و دویست میلیارد تومان به گندمکاران شده ایم.

 وی با اشاره به اینکه ما می فهمیم که در اقتصادمان چه می گذرد ، و نمی خواهیم بازار بورس را با شوک مواجه کنیم، گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد افزایش نرخ سود بانکی باشیم بلکه به فکر تقلیل آن هستیم.

 نوبخت با بیان اینکه اسم اوراق بهادار، اوراق معتبر است که باید ارزش داشته باشد افزود: از ابتدای امسال هر هفته گزارش پرداخت و دریافت داریم  و حتی یک روز زودتر سود سهام ها را می دهیم که افراد بدانند وقتی سند دولتی در دستشان قرار دارد، معتبر است.

 نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه در مجلس قانونی تصویب کرد که خزانه دار کل  منتظر تخصیص از سازمان برنامه و بودجه نباشد و بتواند از سر جمع اعتبارات سود پرداخت کند، گفت: لذا مردم باید از اوراق بهادار اطمینان داشته باشند.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه از پیش در دولت دوازدهم، مانیفست اصلاح‌هایی را طراحی کردیم که آن، قانون مدیریت خدمات کشوری است بیان داشت: لایحه آن را آماده کرده ایم  و این  قانون جدید قرار است ظرف ماه‌های آینده رویکرد اصلاح ساختار دولت، قوانین و مقررات دولت را  فراهم کند .

 معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آینده نزدیک، گروهی از صاحب نظران جامعه دعوت خواهند شد تا پیشنهادات و نظراتشان را اعلام کنند افزود: بودجه ریزی را به سمت عملیاتی کردن پیش بردیم و برای هر یک از فعالیت‌ها قیمت داریم و می توانیم تشخیص بدهیم که برای هر بخش چقدر بودجه نیاز است.

 وی با اشاره به اینکه بودجه  سال ۹۷ باید بر اساس عملکرد باشد، عنوان کرد: ما قطعا گام های بلند تری در راستای بودجه ریزی بر مبنای عملکرد در سال ۹۷ نسبت به سال۹۶ خواهیم  برداشت.

 نوبخت با اشاره به تمرکز زدایی  گفت: نمایندگان مجلس در شورای برنامه ریزی و توسعه استان باید نظراتشان را راجع به پول های هر استان ارائه بدهند، تا ببینیم استان‌ها برای چه مقدار از پول تصمیم می گیرند،

وی افزود: عمده تصمیمات در تهران است، و باید واسپاری صورت گیرد.

 نوبخت خاطرنشان کرد: مرکز آمار ایران روز اول هر ماه تورم ماه گذشته و همچنین هر سه ماه یکبار رشد اقتصادی را  اعلام می کند.

 نوبخت با بیان اینکه باید زمینه های بهبود فضای کسب و کار را فراهم کرد افزود: قواعدی که در تأمین اجتماعی می گذرد را بازبینی کردیم، زیرا بر ما ایراد می گرفتند که ضوابطمان سختگیرانه است  و این موضوع در ایجاد اشتغال مشکل آفرین می شود .

 وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه اشتغال پایدار را در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب کردیم تا مشخص شود که چه کارهایی برای اشتغال باید انجام شود ادامه داد: تمامی شاخص های کمی و حتی ترکیبی را تعریف کردیم و بر اساس این امر از تک تک دستگاه ها گزارش خواستیم.

 نوبخت با بیان اینکه در مورد شغل هدف گذاری برنامه ششم وجود دارد گفت: موفق شدیم برای  ۷۰۳ هزار نفر  شغل ایجاد کنیم.  لذا ایجاد شغل برای ۲۱۷ هزار نفر میسر نشده است و برای کاهش نرخ بیکاری باید حدود یک میلیون شغل ایجاد کرد .

پسندیدم(0)نپسندیدم(1)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *