آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
انتقاد تند افسر سابق سیا از کنگره آمریکا؛

قانونگذاران نادان/ دلقک‌هایی که کارشناس شده‌اند!

«وقتی اطلاعات دریافتی نمایندگان چیزی مانند زباله است، طبیعی است که خروجی کار آن ها نیز همینگونه باشد و در این میان تعجبی نیست که دلقک هایی مانند سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام خود را به عنوان کارشناسان سیاست خارجی معرفی کرده و به این موضوع ببالند…»

بازخبر / پایگاه آمریکایی “امریکن کانسروتیو” (American Conservative) با انتشار یادداشتی به قلم فیلیپ گیرالدی، افسر سابق بخش مقابله با تروریسم آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مدیر اندیشکده “شورای منافع ملی” آمریکا، به انتقاد از عملکرد سناتورهای آمریکایی پرداخته است.

در این یادداشت که تحت عنوان “هیچ-چیز-ندان های جدید در کنگره” منتشر شده است، می خوانیم:
«یکی از اعضای کنگره زمانی در حضور من اعتراف کرد که او و همکارانش به طور کلی چیزهای زیادی می دانند، اما دانش آن ها  چند سانتیمتر بیشتر عمق ندارد.

به بیان دیگر، جلسات اطلاع رسانی کنگره که توسط اعضا و کمیته های مختلف آن برگزار می شود تنها مطالبی را به نمایندگان ارائه می دهد که به آن ها کمک می کند در مقابل خبرنگاران و دوربین شبکه های خبری کاملا مطلع به نظر برسند اما نیازی به درک عمیق وجود ندارد؛ چرا که اینگونه اطلاعات موجب گیچ شدن نمایندگان می شود.

از سوی دیگر، اطلاعاتی که به نمایندگان ارائه می شود باید به طور کلی با نظرات و اعتقادات فعلی شان مطابق بوده و همان چیزی باشد که آن ها می خواهند بشنوند؛ تا هیچ کس ناراحت و یا خجالت زده نشود.

وجود این جهل و نادانی -که بویژه در حوزه سیاست خارجی برجسته است- آنچنان نیز شگفت آور نیست؛ چرا که اعضای کنگره به عنوان یک گروه، افرادی کاملا تحصیل کرده و فرهیخته نیستند. تعداد کمی از آن ها به زبان های خارجی مسلط اند و هیچ کدام از آن ها تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر به غیر از ایالات متحده را مطالعه نمی کنند و حتی برخی تاریخ و فرهنگ آمریکا را نیز به خوبی نمی دانند.

با این اوصاف برخی از نمایندگان، به کشورهایی که برای “یافتن حقیقت” به آن ها سفر کرده اند، می بالند. اما حقیقت آن است که آن ها با هواپیماهای نظامی، به راحتی و برای مدتی کوتاه به کشورهای دیگر سفر می کنند و این سفرها عملا هیچ ارزشی ندارد.

در این سفرها، زن و شوهرها به خرید می روند و اعضای سفارت و همچنین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به قانونگذاران آمریکایی گزارش می دهند؛ البته هر دو آن ها [نیروهای سفارت و سازمان سیا]، به خاطر اهدافی که به بودجه شان مربوط می شود، بیشتر تمایل دارند نشان دهند که چه کارهای فوق العاده و شگفت آوری انجام داده اند نه اینکه پیچیدگی ها و مسائل مربوط به وضعیت آن کشور را توضیح دهند. در ملاقات با مقامات آن کشورها نیز تنها دروغ هایی در رابطه با خوب بودن تمام مسائل در کشورشان مطرح می شود.

وقتی اطلاعات دریافتی نمایندگان چیزی مانند زباله است، طبیعی است که خروجی کار آن ها نیز همینگونه باشد و در این میان تعجبی نیست که دلقک هایی مانند سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام خود را به عنوان کارشناسان سیاست خارجی معرفی کرده و به این موضوع ببالند؛ یعنی استانداردهای کنگره آمریکا تا این سطح پایین تعریف می شود.

برای کنگره ای که دوست دارد تظاهر کند که در حال انجام دادن کار است در حالی که هیچ کاری انجام نمی دهد، یکی از بدترین ابزارهای اتلاف وقت، جلسات استماع کمیته ها است که سناتورها و نمایندگان مجلس “کارشناسانی” را برای توضیح در رابطه با یک سیاست و بیان اینکه سیاست مورد نظر، ارزشمند یا بی فایده است، به کنگره فرا می خوانند؛ و البته کارشناسانی به کنگره دعوت می شوند که حرف هایی که اعضای حزب مورد نظر می خواهند بشنوند را تکرار می کنند.

مثال های بسیاری برای این موضوع که اعضای کنگره نمی خواهند هیچ گزینه ای که نقطه نظر آن ها را به چالش می کشد بشنوند، وجود دارد که یکی از موارد اخیر آن، جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان در رابطه با ایران، تحت عنوان “هشدار به ایران” بوده است؛ در این جلسه چهار کارشناس دعوت شده بودند که تمامی آن ها دشمن ایران بوده و به دنبال تغییر رژیم و یا استفاده از نیروی نظامی علیه این کشور هستند. حتی یک نفر که اطلاعات کافی برای توضیح درباره رفتارهای ایران و یا ارائه رویکردی غیر تقابلی باشد به این جلسه دعوت نشده و درخواستی برای شرکت چنین فردی ارائه نشده بود.

اگر شما از تصمیمات بد و نامطلوب کنگره آمریکا تعجب زده هستید، باید به اطلاعاتی که اعضای کنگره در جلسات استماع و سفرهای خود به کشورهای دیگر دریافت می کنند، دقت کنید.»

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *