ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
ادعای روزنامه کویتی؛

اتمام حجت ایران با مقتدی صدر

«مقامات ایرانی با آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان در این رابطه مشورت کردند و ایشان نیز از رفتارهای مقتدی صدر ناراضی بود.»

 بازخبر / روزنامه کویتی “الجریده” به نقل از منابع ناشناس ایرانی مدعی شد که موضوع دادن جایگاه مقتدی صدر به برادرش “مرتضی صدر” به‌عنوان رئیس جریان صدر عراق پس از سفر او به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی به یکی از اولویت‌های ایران تبدیل شده است!

این روزنامه نوشت: قبل از دیدار مقتدی صدر با محمد بن‌ سلمان، مقامات ایرانی تلاش می‌کردند او را به محور ایران بازگردانند، اما پس از این‌که خواستار انحلال حشدالشعبی شد و طرفدارانش برنامه‌های تلویزیونی وابسته به ایران را تهدید کردند، ایرانیان به این نتیجه رسیدند که مقتدی صدر از حد خود تجاوز کرده و زمان آن رسیده است تا منصبش را به برادرش بدهند.

بر اساس این گزارش ادعایی، ایرانی‌ها می‌گویند که اگر حمایت‌های ما نبود، مقتدی صدر به رهبری جریان صدر عراق نمی‌رسید و او به‌خوبی این قضیه را می‌داند. همچنین می‌داند که ایران هنوز هم می‌تواند او را از صحنه سیاسی شیعیان عراق حذف کند.

همچنین گفته‌اند که اختلاف میان ایران و صدر چهار سال پیش آغاز شد؛ زمانی که با نوری مالکی مخالفت کرد و مقامات ایرانی هردوی آن‌ها را دعوت کردند و به مقتدی صدر فشار آوردند تا مشکل حل شود، اما پس از بازگشتش به عراق کم‌کم از دایره ایران خارج شد و طرفدارانش در میانه جنگ با داعش علیه دولت حیدر العبادی اعتراض و تجمع کردند.

به نوشته الجریده، مقامات ایرانی با آیت الله سیستانی مرجع عالی‌قدر شیعیان در این رابطه مشورت کردند و ایشان نیز از رفتارهای مقتدی صدر ناراضی بود. همچنین بسیاری از رهبران جریان‌های شیعی در عراق از او ناراحتند، اما برخی از طرفداران جریان صدر در تهران و قم تلاش می‌کنند از شدت این اختلافات بکاهند.

طبق آنچه روزنامه کویتی مدعی شده، این منابع اعلام کردند که مقامات ایرانی مدارک و اسنادی را به مقتدی صدر نشان دادند که برخی از مشاوران و نزدیکانش از افسران اطلاعات و نیروی امنیتی و بعثی هستند و آن‌ها بر رفتار او تأثیر گذاشتند و باید از آن‌ها رهایی یابد. اما وی از این کار خودداری کرد؛ با وجود این‌که برخی از این اسناد نشان می‌دهد آن‌ها در عملیات ترور پدرش نیز دست داشتند.

الجریده همچنین از قول منابع ناشناس ایرانی نوشت که پس از بازگشت مقتدی صدر از عربستان، ایرانیان دو عملیات ترور را به‌منظور جلوگیری از به‌وجود آمدن شکاف میان شیعیان عراق خنثی کردند و مدارک و اسناد را برای مقتدی فرستادند و او را آگاه کردند که هرگونه اتفاقی از این قبیل ممکن است به ایران چسبانده شود.

ایسنا

پسندیدم(8)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *