اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

کدامیک از این ۱۷ نفر به پاستور می‌روند؟

شانس بالای ظریف، قاضی‌زاده‌هاشمی و زنگنه | راه سخت بطحایی و جهرمی برای اخذ رأی‌اعتماد

بازخبر /فائزه عباسی: با سابقه‌ای که از مراسم تحلیف روحانی در سال ۹۲ در اذهان مانده بود، روز تحلیف دومین دولت شیخ دیپلمات، همه منتظر بودند تا بعد از پایان سخنرانی رئیس جمهور لیست معرفی ۱۸ وزیر کابینه دوازدهم از جیب روحانی بیرون بیاید و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شود. اما این اتفاق رخ نداد و گفته شد قرار است سه شنبه از لیست وزرا رونمایی شود. روز دوشنبه بازهم زمزمه ها قوت گرفت که روز سه شنبه شخص روحانی راهی بهارستان می شود تا لیست را شخصا ارائه کند اما تا دقایق پایانی جلسه علنی روز سه شنبه نه خبری از حسن روحانی بود و نه صحبتی از لیست کابینه. اما درست پیش از به صدا درآمدن زنگ پایان جلسه علنی، حسینعلی امیری به سمت جایگاه هیات رئیسه رفت و لیست وزرای پیشنهادی را به مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی بر صندلی ریاست نشسته بود تقدیم کرد.

۱۷=۱۸-۱ 

در فاصله روز تحلیف تا ارائه لیست کابینه به هیات رئیسه مجلس حدس و گمان‎ها حکایت از آن داشت که تکلیف چهار وزارتخانه معلوم نیست، از جمله کرسی وزارت آموزش و پرورش خالی است و هنوز تصمیم نهایی درباره آن گرفته نشده است. از همین منظر لابی‌های فراکسیون زنان برای حضور یک وزیر زن بر کرسی خالی کابینه جدی تر از قبل ادامه داشت. برخی گمانه زنی‌ها هم می گفت حسن روحانی تصمیم گرفته است برخلاف آنچه گفته می شود «خاکی صدیق» را راهی وزارت علوم کند. اما گمانه هیچکدام تبدیل به واقعیت نشد و لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم بدون ذکر نام وزیر علوم و با حضور یک مرد در جایگاه وزیر آموزش و پرورش به مجلس رسید.

اینکه چرا یک‌شبه گزینه اصلی از وزارت علوم خط خورد حرف و حدیث زیادی به همراه داشت. اگرچه اسحاق جهانگیری معاون اول دولت گفت که گزینه پیشنهادی رییس جمهور لحظه آخر انصراف داد اما نمایندگان اظهارات متفاوتی در این باب داشتند. از جمله آنکه غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت به خبرآنلاین گفت: گویا هنوز به جمع‌بندی نرسیده اند. آنطور که شنیده ام دولت تلاش دارد تا نظر جامعه دانشگاهی را جلب کند و الحق دانشگاه ها هم به خوبی ورود کرده اند تا وزیری روی کار بیاید که از مقبولیت جامعه دانشگاهی برخوردار باشد. بهرام پارسایی نماینده اصلاح طلب مردم شیراز نیز در مورد گزینه وزارت علوم به خبرآنلاین گفت : اینطور که گفته می شود آقای رئیس جمهور درمورد وزیر علوم نتوانسته است با مشاوران و … به یک جمع‌بندی برسد. شنیده هایی هم وجود داد که آقای زرافشان از قبول پست وزارت علوم انصراف داده‌اند.

به هرحال از زمزمه‌های کریدور نمایندگان این چنین بر می آید که شاید روز یکشنبه هفته آتی تکلیف وزارت علوم نیز مشخص شود.

بنابراین تا اینجای کار وزرای دولت از این قرارند:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزارت اطلاعات: سیدمحمود علوی؛ وزارت امور اقتصاد و دارایی: مسعود کرباسیان؛ وزارت امورخارجه: محمدجواد ظریف؛ وزارت آموزش و پروش: سیدمحمد بطحایی؛ وزارت بهداشت و درمان: سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی؛ وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی: علی ربیعی؛ وزارت جهاد کشاورزی: علی حجتی؛ وزارت دادگستری: علیرضا آوایی وزارت دفاع: امیر حاتمی؛ وزارت راه و شهرسازی: عباس آخوندی؛ وزارت صنعت و معدن: محمد شریعتمداری؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: سیدعباس صالحی؛ وزارت کشور: عبدالرضا رحمانی‌فضلی ؛ وزارت نفت: بیژن زنگنه؛ وزارت نیرو: حبیب‌الله بیطرف؛ وزارت ورزش: مسعود سلطانی‌فر.

اظهارات نمایندگان در مورد کابینه دوازدهم

زمانی که مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شروع کرد به خواندن اسامی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم، تمام صحن که پر از همهمه بود به یکباره آرام شد و صدایی از کسی شنیده نمی شد؛ بلافاصله بعد از اعلام اسامی کابینه پیشنهادی زنگ پایان جلسه علنی به صدا درآمد و نمایندگان به میان خبرنگاران آمدند. هرکدام نظری درمورد کابینه پیشنهادی داشتند برخی آن را در کلیت مناسب ارزیابی می کردند و برخی دیگر معتقد بودند که فهرست ارائه شده با انتظارات فاصله دارد.

نظر ۲۰ نماینده درباره وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را در جدول زیر بخوانید:

نماینده/ فراکسیون

اظهارات کلی

بالاترین شانس

پایین‌ترین شانس

حسین نقوی حسینی/ولایی

در کابینه دو گروه وزیر معرفی شدند که در دوران وزارت خود به خوبی تلاش کردند اما برخی دیگر با انتظارات بسیار فاصله داشت و حتی وقتی معرفی شدند همه نمایندگان تعجب کردند. قاضی زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت

 

بطحائی

 

محمود صادقی/امید

کابینه معرفی شده در سطوحی مانند وزارت صنعت و معدن، نیرو و دادگستری ارتقا پیدا کرده است و در سطوحی نیز چندان رشدی نداشته مانند اقتصاد

محمدجواد‌ظریف

 

بطحائی

  بهرام پارسایی/امید

بخشی از کابینه در دور قبل هم نشان دادند که وزرای لایقی هستند و از توانمندی های بالایی برخوردار هستند بخشی دیگر نیز هنوز درمورد آنها ابهام وجود دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد اما در کل می شد کابینه قوی‌تری ارائه کرد. به ویژه در مورد زنان انتظار بیشتری بود.

محمدجواد ظریف -بیژن نامدار زنگنه -عباس آخوندی- قاضی زاده هاشمی

امیر حاتمی

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی/مستقلین

کابینه دوازدهم درکلیت خوب به نظر می رسد اما در وزارتخانه هایی شاهد هستیم که گزینه های مناسبی ارائه نشده است و می توانست افراد قوی‌تری معرفی شوند.

محمدجواد ظریف – بیژن نامدار زنگنه- قاضی زاده هاشمی

رحمانی فضلی- بطحائی – آذری جهرمی

مهرداد بائوج لاهوتی

/مستقلین

کابینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور کابینه خوبی است اما دو سه نفری هستند که موجبات نارضایتی نمایندگان را فراهم آورده اند. لذا اگر در این موارد نیز گزینه های قوی‌تری وجود داشت شاید بهتر می شد در مورد کلیت کابینه اظهار نظر کرد. ظریف – زنگنه – قاضی زاده هاشمی علی حجتی

علی ادیانی/ولایی

انتظار این بود که با مجموعه فراز و فرودهای دولت یازدهم و تغییراتی که در فضای اقتصادی کشور لازم است پدید آید و همچنین مطالبات مردم و وعده‌های انتخاباتی دولت دوازدهم و همچنین فضای منطقه‌ای،   کابینه ای هماهنگ تر تشکیل شود.

نیاز به بررسی دارد

نیاز به بررسی دارد

داود محمدی/امید

کابینه دولت دوازدهم با آنچه انتظار می رفت فاصله دارد و  در برخی کرسی ها نتوانسته رضایت نمایندگان را جلب کند. اما به طور کلی لازم است کابینه به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و در نهایت یک تصمیم درست درمورد آنها اتخاذ شود.

ظریف- زنگنه

باید بررسی شود

  مهدی مفتح/ولایی

تعدادی از وزرای معرفی شده وزرایی هستند که چهارسال با دولت کارکردند و نسبت به آنها شناخت وجود دارد اما برخی دیگر جدیدا معرفی شده اند و نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد. انچه مهم است اینکه همگی تلاش کنبم تا کابینه ای همسو روی کار بیاید و کارآمدترین وزرا رای بیاورند.

نیاز به بررسی دارد

نیاز به بررسی دارد

محمدجواد

جمالی/ مستقلین

کابینه دوازدهم در کلیت کابینه مناسبی است اما در برخی وزارتخانه ها ضعف هایی مشاهده می شود یا حداقل این انتظار وجود داشت که افراد قوی تری معرفی شوند. به نظرم از میان وزرا سه وزیر رای نیاورند

علوی -ظریف

بطحایی – جهرمی

  عزت‎الله 
یوسفیان‌ملا/مستقلین

نگاه من نسبت به کابینه معرفی شده نگاه مثبتی است و به نظرم اکثریت این وزرا می توانند در سمت خود ایفای نقش کنند.

محمدجواد ظریف- زنگنه -رحمانی فضلی- قاضی زاده هاشمی

باید بررسی شود

  محمدجواد ابطحی /ولایی

انتظار می رفت کابینه ای که در دولت دوازدهم معرفی می شود کابینه ای جوانتر باشد اما این کابینه یک سال هم پیرتر از کابینه یازدهم بود و اگر معرفی وزیر ارتباطات نبود میانگین سنی بسیار بالاتر می رفت

حاتمی- علوی – قاضی زاده هاشمی

ربیعی – رحمانی فضلی – بطحایی

علیم یارمحمدی/امید

جامعه اهل سنت ایران با یک عزم راسخ در این انتخابات ورود پیدا کردند و رای قاطعی به آقای روحانی دادند. این انتظار وجود داشت که آقای روحانی نیز در کابینه اش به جامعه اهل سنت هم نگاهی داشته باشد که محقق نشد.

ظریف- زنگنه – علوی

بطحایی – جهرمی

فاطمه سعیدی/امید

کابینه دوازدهم فراتر از این می خواستیم درواقع یک کابینه ۲۴ میلیونی می خواستیم. درواقع می توانست بهتر از این باشد. ما یک خلا جدی درمورد حضور زنان در کابینه داریم و این یک نقد جدی  به دولت است لذا از این منظر آن را نمی توان ۲۴ میلیونی دانست.

ظریف – زنگنه

بطحایی – جهرمی – ربیعی – رحمانی فضلی

علی اصغر یوسف نژاد/امید

کابینه موضوع مهمی است که باید درمورد آن دقت عمل وجود داشته باشد و باید مجلس درمورد آنها تصمیم بگیرد. امروز رسالت سنگینی برعهده نمایندگان است تا بتوانند با دقت نظر رای بدهند ما نیاز به استراتژیست هایی داریم تا بتوانند بهترین نقش را ایفا کنند. البته می توانست در میان وزرا ما شاهد حضور یک وزیر زن هم باشیم

ظریف – زنگنه – حاتمی- قاضی زاده هاشمی

بطحایی – جهرمی – ربیعی

رسول خضری/مستقلین

اگر بخواهم به کابینه دوازدهم نمره بدهم نمره آن از بیست ۱۴ است! درواقع این کابینه می توانست بهتر باشد اما این اتفاق نیفتاد. ما در این کابینه می بینیم نه از حضور اهل سنت خبری هست و نه از زنان و این یک ضعف برای کابینه محسوب می شود.

ظریف – قاضی زاده هاشمی- علوی

جهرمی

محمد شاعری/ولایی

  

  

انتظار می رفت کابینه جوانتر باشد که این اتفاق رخ نداد و میانگین سنی کابینه یک سال پیرتر از  کابینه یازدهم است. نکته دیگر اینکه برخی وزرا تجربه خوبی دارند اما تخصص لازم در این زمینه را ندارند و اساسا مدرکشان با وزارت مرتبط نیست.

محمدجواد ظریف- زنگنه – قاضی زاده هاشمی – سلطانی فر

ربیعی – جهرمی

حسن کامران/ولایی

کابینه با انتظارات فاصله داشت. وقتی قرار است همه راضی شوند و بحث معامله باز باشد هیچ وقت نمی توان کاری از پیش برد.

ظریف

ربیعی

علیرضا محجوب /امید

کابینه در حوزه اختیارات رئیس جمهور است و به اعتقاد من کابینه باید انتظارات رئیس جمهور را برآورده کند به عبارت دیگر اعضای کابینه همکاران رئیس جمهور هستند لذا وقتی به یک رئیس جمهور اعتماد می کنیم باید به کابینه او نیز اعتماد کنیم.

هنوز فضا روشن نیست

هنوز نمی توان تصمیم گرفت

اسدالله قره خانی/ مستقلین

  

درحوزه وزارت نیرو و انرژی رئیس جمهور وزرای خوبی را معرفی کرده است امیدواریم با دقت عمل  شاهد کابینه‌ای کارآمد باشیم

ظریف – زنگنه- بیطرف

نمی دانم

مهدی زاهدی/ولایی

به طور کلی کابینه، کابینه کارآمدی نیست و می شد کابینه بهتری معرفی شود. برخی از وزرا در سطحی نیستند که بتوانند وزارتخانه را اداره کنند.

هنوز زود است

فعلا نمی توان چیزی گفت

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *