آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
لس آنجلس تایمز؛

حسن روحانی در مقابل کوهی از مشکلات رئیس جمهور شد

حسن روحانی، در مواجهه با کوهی از مشکلات و مخالفت‌ها، دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است.

یازخبر/ روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در یادداشتی با عنوان “حسن روحانی در حالی که انتقادات مخالفان از وی افزایش یافته است، دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد” نوشت: حسن روحانی مانند دور اول خود وعده های زیادی را در کارزار انتخاباتی سال جاری به مردم ایران داد و او تغییر در اوضاع داخلی مردم را اولویت خود قرار داده است.

این روزنامه در این یادداشت می نویسد: «حسن روحانی، در مواجهه با کوهی از مشکلات و مخالفت‌ها، دور دوم ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرده است. در بیشتر دموکراسی‌ها، پیروزی مسلم در انتخابات و رأی‌گیری از ملت، رئیس‌جمهور‌ی منتخب را در موقعیتی بسیار قوی برای اجرای وعده‌های انتخاباتی خود قرار می‌دهد و بازنده‌ی انتخابات، به کنار می‌کشد؛ اما در ایران، نوع دموکراسی تا حدی متفاوت است.

حسن روحانی که به‌طور رسمی برای آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری خود سوگند یاد کرد، حالا به‌ جای آغاز اصلاحات، می‌بایستی با مخالفت روزافزون تندروهای مذهبی مقابله کند که علی‌ رغم اینکه در همه‌ی انتخابات‌های اخیر شکست خورده‌اند، هنوز مراکز کلیدی قدرت در جمهوری اسلامی را در دست دارند.

حسین قیومی، یک روحانی اصلاح‌طلب می‌گوید: «قدر مسلم، میان خواسته‌هایی که مردم ایران برای آنها به روحانی رأی داده‌اند و توانایی‌های او برای برآورده ساختن آنها، فاصله‌‌ای وجود دارد. تندروها و محافظه‌کاران می‌دانند که در اثر کوچک‌ترین وزش باد تغییرات اساسی در ایران، هیچ نیرویی قادر به نگه‌داشتن آنها در قدرت نخواهد بود.»

لس آنجس در ادامه افزود: «روحانی در مراسم تحلیف نیز گفت که دولتی معتدل تشکیل خواهد داد که در عرصه داخلی و خارجی بر پایه اعتدال حرکت خواهد کرد.

برخی از رای دهندگان به روحانی نگرانند که رئیس جمهور نتواند تمامی وعده های خود را محقق کند. در میانه ی این احول، روحانی همچنان با فشار تندروهایی مواجه است که او را متهم به فروش کشور و تبدیل ایران به یک کشور مستعمره می کنند.

تحریم های جدید دولت ترامپ نیز فضا را برای تندروها، جهت زیر سئوال بردن برجام که میراث روحانی است، فراهم کرده است. باوجود آنکه بسیاری از تحریم های اقتصادی در نتیجه برجام برداشته شده، اقتصاد ایران انطور که باید و شاید بهبود نیافته است. در این راستا، بانک های خارجی و کسب و کارها تا حدی نگرانی اقدامات خصمانه دولت ترامپ در قبال ایران هستند. تهران در مقابل ترامپ را متهم به نقض روح برجام و تصمیم به انجام اقئامات متقابلانه کرده است.

تحلیلگران معتقدند روحانی در حذف برخی از محدودیت های اجتماعی و فرهنگ موفق خواهد شد، اما بسیاری در عین حال باور دارند که تندروها با نسیم تغییر در ایران مخالفت خواهند کرد و فشارها بر روحانی را افزایش خواهند داد.»

همانطور که تحلیل گران می گویند، اختلافات سیاسی در میان احزاب افزایش یافته است و اکنون حسن روحانی با توجه به وعده هایی که داده است راه سختی را در مقابل دارد. بسیاری از رای دهندگان نیز بر این باور بودند که او به وعده های خود در دور اول جامه عمل نپوشانیده است. مطمئنا باید مهمترین اولویت آقای روحانی مقابله با غرب و حفظ برجام باشد مخصوصا زمانی که ترامپ علنا در پی رد کردن آن می باشد.

برای تمامی روسای جمهور گذشته ایران نیز، مشکلات بوده است، و موضوع اختلاف نظرات سیاسی نباید بهانه ای برای عملکرد دولت آقای روحانی شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *