آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

تقلای ترامپ برای پاره کردن برجام

آمریکا ۶ شرکت دیگر ایران را مشمول تحریم کرد. این تحریم در واکنش به پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ انجام شده است!

بازخبر / در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مبارزات انتخاباتی بارها تاکید کرده بود در صورت پیروزی و ورود به کاخ سفید، برجام را پاره خواهد کرد اما با ورود به دنیای سیاست متوجه شد پاره کردن برجام کار ساده ای نیست و باید بهانه ای برای آن پیدا کند؛ حالا بهانه جدید آمریکایی ها پیشرفت علمی ایران است!

وزارت دارایی آمریکا در واکنش به پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، شش شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده است.

آمریکا می‌گوید این شش شرکت زیرمجموعه‌ گروه صنعتی شهید همت هستند که یکی از “نهادهای کلیدی” در برنامه موشک‌های بالستیک ایران معرفی شده است.

وزارت دارایی آمریکا مدعی است پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ اقدامی “تحریک‌آمیز” بوده، چرا که فناوری موشک‌های ماهواره‌بر مشابه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

وزارت خارجه آمریکا هم آزمایش سیمرغ را خلاف “روح برجام” دانسته اما محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید ایران به متن و به روح برجام (توافق هسته‌ای) پایبند بوده است.

ظریف می‌گوید همه جزئیات توافق به دقت در مذاکرات تعیین شده و ایران موشکی که برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای “طراحی شده باشد” آزمایش نکرده است.

روز پنجشنبه (۲۷ ژوئیه/ ۵ مرداد) موشک ماهواره‌بر سیمرغ از پایگاه فضایی جدید “امام خمینی” در سمنان به فضا پرتاب شد.

این موشک ماهواره‌بر که ساخت صنایع هوافضای ایران است، می تواند ماهواره‌هایی تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

به گزارش دویچه وله، ساعاتی پس از پرتاب موشک سیمرغ، هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام ایران را  “تحریک‌آمیز” و ناقض روح توافق هسته‌ای عنوان کرد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این موضع آمریکا، آن را مصداق “مداخله در امور داخلی و نشانه‌ای از مخالفت دولت آمریکا با پیشرفت های علمی و تکنولوژیک کشورهای مستقل” عنوان کرد. او افزود که “تمسک مقامات آمریکایی به چنین موضوعاتی به عنوان نقض برجام تلاش بی اساس و بی منطق دولت آمریکا برای توجیه اقدامات و سیاست‌های کینه توزانه و ضد ایرانی واشنگتن” است.

به گزارش رادیو فردا، در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، از صنایع شهید کریمی، شهید رستگار، شهید چراغی، شهید ورامینی، شهید کلهر و امیرالمؤمنین به عنوان شش زیر مجموعه گروه صنعتی شهید همت یاد شده که دست به کار تحقیق و توسعه و ساخت بدنه موشک، سیستم‌های هدایتی، و سوخت مایع، هستند و در شمول تحریم‌های جدید قرار می‌گیرند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که تمامی اموال و دارایی‌های ۶ موسسه وابسته به گروه شهید همت در قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شده و افراد آمریکایی از تعامل با آنها منع شدند. همچنین بانک‌ها و موسسات مالی خارجی که تسهیلات تراکنش‌های عمده مالی برای نهادهای یادشده فراهم کنند یا افرادی که مواد یا کمک برای این نهادها تامین کنند در خطر تحریم قرار می‌گیرند و ممکن است دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا قطع یا اموال و دارایی‌هایشان در قلمرو حاکمیتی آمریکا مسدود شود.

در حالی پیشرفت های علمی ایران به بهانه جدید آمریکایی ها برای تحریم تبدیل شده است که دونالد ترامپ روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه وال‌استریت ژورنال گفت که انتظار دارد که در گزارش سوم مربوط با رویکرد ایران نسبت به توافق هسته‌ای (برجام) عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و برجام اعلام شود. این گزارش قرار است در ماه سپتامبر انتشار یابد. در دو گزارشی که تاکنون انتشار یافته ایران به مفاد برجام متعهد و پایبند اعلام شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *