اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

مین خطرناکی در روابط روسیه با آمریکا/ تصویب تحریم ها علیه ایران با اکثریت آرا

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه سوم مرداد به اتفاق آرا طرح تحریم های ایران، روسیه و کره شمالی را تصویب کردند.

بازخبر / مجلس نمایندگان آمریکا به اعمال تحریم های تازه علیه روسیه رای داده است که به رغم اعتراض دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به این مصوبه است. این مصوبه شامل تحریم هایی علیه ایران و کره شمالی هم هست.

مقام های ارشد دولت روسیه در این طرح به تلافی آنچه ادعا می شود مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست، هدف قرار می گیرند.

به گزارش صدای آمریکا، طرح مصوب مجلس نمایندگان، یک ماه پیش در سنای آمریکا بررسی شد. این طرح ابتدا به عنوان «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» مطرح شد اما در سنا، تحریم روسیه هم به آن اضافه شد. یک ماه پیش اکثریت قاطع سنای آمریکا به این طرح رای داد. با این حال این طرح برای مطرح شدن در مجلس نمایندگان به مشکلاتی خورد و تا کنون مسکوت ماند. حال که مجلس نمایندگان قصد دارد به آن رسیدگی کند، نام کره شمالی نیز به آن اضافه شده است.

این مصوبه احتمالا امیدهای ترامپ برای بهبود روابط با مسکو را با مشکل روبرو می کند.

مصوبه باید یک بار دیگر به تصویب سنا برسد تا بعد رئیس جمهور آن را امضا یا رد کند. سنا قبلا در ماه ژوئن طرح مشابهی را تصویب کرده بود اما نسخه مجلس نمایندگان که امروز تصویب شد تفاوت هایی با آن دارد. مصوبات دو شاخه کنگره پیش از ارائه به رئیس جمهور ابتدا باید بر هم تطبیق داده شود.

کاخ سفید می گوید که ترامپ هنوز در مورد امضا یا وتوی این مصوبه تصمیم نگرفته است.

با توجه به اتهامات دخالت روسیه در انتخابات به نفع ترامپ، دوره کوتاه ریاست جمهوری او به شدت تحت الشعاع این موضوع بوده است.

مجلس نمایندگان با اکثریت بزرگ آرا از این طرح حمایت کرد؛ مصوبه ای که شامل تحریم های تازه ای بر ایران و کره شمالی هم هست.

به گزارش رادیو فردا، اعضای مجلس نمایندگان با ۴۱۹ رای موافق در مقابل سه رای مخالف این طرح تحریمی را تصویب کردند.

پال رایان رئیس مجلس نمایندگان گفته است این لایحه “فشار را بر خطرناک ترین دشمنان ما برای حفاظت از آمریکایی ها افزایش می دهد.”

به گزارش بی بی سی، تحریم های تازه بر روسیه تا حدودی برای تنبیه این کشور به خاطر انضمام شبه جزیره کریمه به خاک خود تنظیم شد. این بخش محدودیت تازه ای بر پروژه های نفت و گاز اعمال می کند و بر خط لوله “نورد استریم ۲” از روسیه به آلمان اثر می گذارد که به همین دلیل باعث نگرانی اروپایی ها شده است.

در اتباط با ایران هم اتحادیه اروپا یکی از طرف های توافق هسته ای است که با این اقدام کنگره آمریکا تضعیف می شود؛ توافقی که با افزایش تحریم ها اساسا ناسازگار است.

سرگی ریابکف معاون وزارت خارجه روسیه پیش از این رای گفت که این گونه تدابیر به مثابه “مین خطرناکی” در شالوده روابط دو کشور خواهد بود.

او گفت: “همه اینها خیلی نگران کننده است. ما هیچ نشانه ای نمی بینیم که روسیه-هراسی که کل کنگره آمریکا را گرفته فرومی نشیند.”

اگر این مصوبه از سنا هم بگذرد، باعث دردسر ترامپ خواهد بود، که خواهان رویکرد آشتی جویانه ای نسبت به مسکو بوده است.

رئیس جمهور آمریکا می تواند این طرح را وتو کند اما در این صورت سوءظن ها در مورد نزدیکی بیش از حد او به مسکو تشدید خواهد شد.

سارا هاکبی سندرز سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت: “او این مصوبه را بررسی خواهد کرد و خواهد دید محصول نهایی چیست.”

آمریکا از قبل تحریم هایی علیه روسیه اعمال کرده بود. دولت باراک اوباما در ماه دسامبر در واکنش به ادعای دخالت روسیه در انتخابات ۳۵ دیپلمات روس را اخراج کرد و دو مجتمع دیپلماتیک این کشور را بست.

این مصوبه همچنین حق سنتی رئیس جمهور آمریکا در اعطای معافیت از تحریم ها را از او می گیرد که باعث نگرانی کاخ سفید شده است.

با این حال، ترامپ گزینه های زیادی ندارد چون کنگره به احتمال خیلی زیاد رای کافی برای فائق آمدن بر هرگونه وتو خواهد داشت.

طرح یادشده رئیس جمهوری آمریکا را موظف می‌کند که در ظرف ۹۰ روز، سپاه پاسداران، مقامات، نمایندگان و اشخاص وابسته‌اش در خارج از ایران را بنابر ادعای فعالیت‌های تروریستی تحریم کند.

منظور آمریکایی ها از فعالیت تروریستی سپاه پاسداران، کمک به مردم عراق و سوریه در برابر تروریست ها به خصوص داعش است؛ اقداماتی که منجر به نابودی داعش در عراق و ضعف و در آستانه نابودی قرار گرفتن این گروه تروریستی در سوریه شده است.

بهانه دیگر آمریکایی ها برای تحریم سپاه، ساخت موشک های پیشرفته برای دفاع از خاک ایران است!

در پیش نویس طرح آمده است: “سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران – و نه فقط نیروی قدس سپاه – مسوول اجرای برنامه فعالیت‌های بی‌ثبات کننده، حمایت از تروریسم بین المللی و برنامه موشکی ایران است.”

پیشتر، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود اگر آمریکا می‌خواهد موضوع تحریم‌های “دفاعی و سپاه را دنبال کند” باید پایگاه‌های خود را تا محدوده هزار کیلومتری اطراف ایران برچیند.

آقای جعفری روز چهارشنبه ۲۸ تیر در مشهد گفت: “ما از توان موشکی همان گونه دفاع می‌کنیم که مردان غیرتمند از ناموس خود دفاع می‌کنند.”

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *