اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

توقف شبنم نشان‌دهنده نبود عزم جدی برای مبارزه با قاچاق است

یک کارشناس اقتصادی گفت: وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد سعی کردند از طریق کنترل‌هایی همچون شبنم، کارت سبز و برگ سبز و قاچاق را کنترل کنند و شکست این طرح‌ها نشان دهنده نبود عزم جدی برای مبارزه با این معضل است

 باز خبر,محمد حسین فاتحی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه توانا خبرگزاری فارس با بیان اینکه مبارزه با فساد نیازمند توجه به منافع ناشی از فساد و دستگیری یا مجازات متخلف است، گفت: اگر در نتیجه فساد مبالغی که عاید فرد می‌شود بیشتر از احتمال دستگیری ضرب در میزان مجازات باشد قطعا آن جرم نه تنها متوقف نخواهد شد بلکه افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: این جرایم هر چند که مبالغ زیادی داشته باشند اما باز هم باز دارنده نخواهند بود و از سوی دیگر نیز نظام‌های کنترلی و نظارتی که احتمال دستگیری را افزایش می‌دهند باید قوی عمل کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: کالاها به لحاظ محتوایی در قاچاق متفاوت هستند و درباره برخی از آنها نه تنها ورود کالا آزاد نیست بلکه مصرف آن نیز آزاد نیست و در همه زمینه‌ها قاچاق محسوب می شوند که برخورد شدیدی با آنها صورت می گیرد اما ورود برخی کالاها آزاد است و مصرف قانونی دارند که باید از گمرک عبور کرده و عواض پرداخت کنند اما زمانی که به هر شکلی از مرز می‌گذرند و وارد کشور می‌شوند دیگر کنترلی بر آنها صورت نمی‌گیرد.

فاتحی ادامه داد: وزارت بازرگانی و وزارت اقتصاد سعی کردند از طریق کنترل‌هایی همچون شبنم و کارت سبز و برگ سبز و امثال آنها این موارد را کنترل کنند اما انجام نشد که این امر نشان می‌دهد نهادها و سازمان‌های درگیر این موضوع اراده جدی برای مبارزه با این معضل ندارند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای نهادهای مسئول مبنی بر هزینه‌ بالای تجهیزات و زیرساخت‌های مبارزه با قاچاق، گفت: این صحبت‌ها بهانه است، حتی اگر از این موارد چشم‌پوشی کنیم روش‌های دیگری نیز هست که باید از آنها استفاده کرد چرا که کشور ما دارای مرز آبی وسیعی در جنوب و مرزهای ناامنی در شرق و تا حدودی در غرب است که همه اینها مبادی هستند که توان کنترل آنها با تجهیزات متعارف مانند اسکنرها وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: روش‌های زیادی همچون استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، پهبادی و غیره وجود دارد که امکان کشف و برملاسازی این فسادها را امکانپذیر می‌کند اما حجم آنها بسیار بالاست و آن قدر سازمان یافته است که مبارزه با آن قطعا کار یک دولت یا نهاد نیست و باید یک اراده قوی برای مبارزه با آن به وجود بیاید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *