اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

“سما” دختر یکه‌تاز خطه جنوب، سوار بر طوفان شد و تاخت+فیلم

زن بودن در جنوبی‌ترین نقطه کشور که مردانش هم از دیدرس مسئولین پایتخت‌نشین خارج‌اند دریادلی می‌خواهد! و زن موفق بودن، همتی به بلندای آسمان؛ سوارکاری از آن ورزش‌هایی است که در استان محروم هرمزگان به تازگی در حال پا گرفتن است و بانوان هرمزگانی از اولین قدم‌ها، به پیش تاخته‌اند.

گاهی آن‌قدر به مرگ گرفته می‌شویم که به تب راضی هستیم، استان پول‌ساز اما محروم هرمزگان آن‌قدر دچار چالش‌های بزرگ و محروم از زیرساخت‌های کوچک است که توجه و پرداختن به مسائلی چون ورزش، بانوان و تفریح جوانان در سایه کورترین زوایای دید مسئولین قرار می‌گیرد.

اسب در استان هرمزگان تنها حیوان نجیبی است که مردم گاهی در ساحل دریا با آن قدم می‌زنند و عکس می‌گیرند و سوارکاری ورزشی آن‌قدر غریب است که خیلی‌ها تصور می‌کنند ورزش قشر متمکن و اصطلاحاً مرفهین بی‌درد است! اما  با وجود امکانات کم و شرایط آب‌وهوایی این منطقه، تلاش‌های سما انصاری، دختر ۱۱ ساله هرمزگانی که توانست عنوان اولین بانوی هرمزگانی مدال‌آور ورزش سوارکاری در اولین مسابقات کورس سوارکاری کشوری بانوان را به خود اختصاص دهد، بار دیگر زمینه‌ساز حضور افتخارآفرین زن در عرصه‌ای دیگر شد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، هم‌زمان با هفته عفاف و حجاب، مسابقات کورس سوارکاری جنوب کشور به میزبانی هیئت سوارکاری شهرستان مرودشت با عنوان جام عفاف و حجاب در روز جمعه ( ۱۶ تیر) برگزار شد.

سما انصاری با اسب طوفان از هرمزگان برنده مقام سوم مسابقات کورس سوارکاری جنوب کشور

در این مسابقات ۲۶ سوارکار از استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کهکیلویه و بویر احمد در دو گروه  جداگانه آقایان و بانوان   شرکت کردند که در پایان و در رده آقایان محمد مختاری با اسب شورش از مرودشت به مقام نخست رسید و محمد آزاد با اسب سالار از فسا و ابوالفضل رستگار از اقلید عنوان دوم و سوم را کسب کردند؛ در رده بانوان نیز الهام مسلمی با اسب چلچله از نورآباد ممسنی عنوان نخست را کسب کرد و یاسن فولادی با اسب رخش از کازرون و سما انصاری با اسب طوفان از استان هرمزگان عناوین دوم و سوم این مسابقات را به خود اختصاص دادند.

از کودکی علاقه خاصی به اسب‌سواری داشتم

یک مدال‌آور سوارکاری هرمزگانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از کودکی علاقه خاصی به اسب‌سواری داشتم به‌طوری‌که از پنج‌سالگی اگر جایی اسب می‌دیدم حتماً سوار می‌شدم.

سما انصاری با بیان اینکه تنها پنج ماه است از ورودش به عرصه سوارکاری می‌گذرد، افزود: مدتی پیش با آقای زمردی، مربی سوارکاری رشته کورس آشنا شدم و وقتی پیشرفت سریعم در روند آموزش و استعداد و اشتیاق من را دید پیشنهاد کرد که برای مسابقات جنوب کشوری که اولین دوره مسابقات کورس بانوان در رده کشوری بود تحت آموزش قرار بگیرم.

این مقام برای اولین بار توسط یک خانم در استان هرمزگان کسب شده است/ احساس غرور می‌کنم

وی ادامه داد: تنها یک ماه برای آمادگی زمان داشتم و در این یک ماه آموزش و تمرین سوارکاری، رشته کورس را زیر نظر آقای زرینی شروع کردم و تنها با یک ماه تمرین توانستم در این مسابقات که بدون رده‌بندی سنی بود مقام سوم را کسب کنم.

این مدال‌آور سوارکاری هرمزگانی با اشاره به اینکه بسیار خوشحالم و احساس غرور می‌کنم، اضافه کرد: این مسابقات رده سنی نداشت و من کوچک‌ترین شرکت‌کننده در بخش بانوان بودم و تنها با ۱۱ سال سن و یک ماه تمرین، توانستم بسیاری از حریفان خود که باتجربه‌تر و قوی‌تر از من بودند را پشت سر بگذارم؛ گذشته از آن، این مقام برای اولین بار توسط یک خانم در استان هرمزگان کسب شده و این‌ها همه برایم بسیار خوشحال‌کننده و غرورآفرین است.

به دنبال کسب مقام‌های بالاترم

انصاری در خصوص برنامه‌هایش برای آینده تصریح کرد: می‌خواهم با تمرین بیشتر خود را برای مسابقات سوارکاری در رشته‌های پرش و کورس آماده کرده و برای کسب مقام اول تلاش کنم.

پدر این سوارکار هرمزگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سما از کوچکی استعداد زیادی در سوارکاری داشت، عنوان کرد: سعی کردیم این استعداد را در سما شناسایی کرده و پرورش دهیم، باشگاه‌هایی که در بندرعباس بود را بررسی کردیم تا اینکه امسال با راه‌اندازی باشگاه خلیج‌فارس، تحت آموزش‌های خیلی خوبی قرار گرفت و توانستیم سما را با حمایت و تشویق به خواسته و استعدادی که داشت برسانیم.

جسارت و اعتمادبه‌نفس، عامل موفقیت سما

مهدی انصاری با اشاره به اینکه ما به عنوان خانواده و حامی سما تنها برای پرورش استعدادش وقت گذاشتیم و شرایط را برای رفتن باشگاه و آموزشش فراهم کردیم، ابراز کرد: زحمات اصلی را خود سما کشید و با جسارت، اعتمادبه‌نفسی که داشت و به‌خصوص با نترسیدنش از اسب توانست در مدت کوتاهی برای مسابقات آماده شده و چنین مقامی را کسب کند.

وی با بیان اینکه این اولین بار بود که سما در مسابقات سوارکاری شرکت می‌کرد، ادامه داد: دخترم بدون هیچ ترسی و با اعتمادبه‌نفس کامل درحالی‌که من به عنوان یک پدر پر از دلهره بودم با تمام قدرت در مسابقه ظاهر شد.

تاکنون تقدیری از سما نشده است

پدر این سوارکار هرمزگانی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص تقدیر هیئت سوارکاری از سما با اشاره به اینکه تاکنون تقدیری صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: از هیئت سوارکاری استان انتظار داریم با توجه به اینکه استعدادهای بالقوه‌ای در ورزش سوارکاری نهفته است و وجود باشگاه‌ها می‌تواند این استعدادها را شکوفا کند، تلاش بیشتری در جهت حمایت از متولیان این ورزش کنند؛ حمایت از باشگاه‌ها و سوارکاران و تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و موفقیت‌های آنان می‌تواند قوت قلبی باشد برای افرادی که با عشق و انگیزه وارد این ورزش پرهزینه می‌شنود.

انصاری با اذعان به اینکه دختر بودن سما، نه تأثیری در جسارت و قدرت او داشته و نه در حمایت ما از فرزندمان در این ورزش سخت، بیان کرد: سما درون‌مایه و استعداد سوارکاری را از کودکی داشت، به خاطر می‌آورم که در سه‌سالگی سوار بر یک شتر شد که من خود به عنوان یک مرد می‌ترسیدم اما او خیلی راحت سوار شد دور زد و برگشت.

سوارکاری ورزشی حرفه‌ای است و باید توجه جدی‌تری به آن شود

یک مربی سوارکاری، رشته کورس نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پنج سال است سوارکاری را به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ام و تاکنون چندین بار نماینده استان هرمزگان در مسابقات سوارکاری بوده و مقام‌های بسیاری را در کارنامه سوارکاری خود دارم.

مرتضی زمردی با بیان اینکه در استان هرمزگان پنج سال است ورزش سوارکاری راه‌اندازی شده است، افزود: به‌جز بندرعباس که در آن سه باشگاه سوارکاری به‌صورت رسمی در حال فعالیت هستند در شهرستان‌های بندرلنگه، میناب، بستک و قشم نیز باشگاه‌هایی راه‌اندازی شده و استعدادهای بسیار خوبی در این باشگاه‌ها در حال پرورش یافتن است.

وی با اشاره به اینکه سوارکاری یک ورزش حرفه‌ای است و باید با دید جدی‌تری به آن توجه شود، اضافه کرد: سوارکاری ورزشی انفرادی است و شخصی که بخواهد آن را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دهد باید حتماً نسبت به این ورزش و همین‌طور به اسب، عشق و علاقه بسیاری داشته باشد.

استعداد سما در سوارکاری، سرعت پیشرفتش را بالا برد

این مربی سوارکاری، رشته کورس با بیان اینکه مدت‌زمان آموزش یک فرد مبتدی تا حرفه‌ای شدنش نامشخص است، تصریح کرد: فردی ممکن است تنها در پنج جلسه تبدیل به یک سوارکار حرفه‌ای شود و به سطح مسابقات برسد و ممکن است این روند برای فرد دیگری ۱۰ سال به طول بینجامد.

زمردی ادامه داد: برای مثال خانم انصاری بااستعداد بسیار خوبی که دارد توانست تنها در دوره‌ای یک‌ماهه که شامل ۱۲ جلسه است به‌صورت حرفه‌ای کورس کار کند و در اولین دوره مسابقات کورس سوارکاری بانوان در سطح کشوری شرکت و مقام سوم را کسب کند، با توجه به اینکه این مسابقات رده سنی نداشت، خانم انصاری توانست رقیبان باتجربه‌تر، بزرگ‌تر و با قدرت جسمانی بیشتر از خود را شکست دهد.

وضعیت سوارکاری در هرمزگان رو به بهبود است

یک مربی سوارکاری، رشته پرش نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال‌ها در عرصه سوارکاری در استان کرمان فعالیت کرده و چند سالی است که فعالیت خود را در هرمزگان ادامه داده‌ام، عنوان کرد: اوایل جایی برای فعالیت سوارکاران و علاقه‌مندان در استان نبود اما خوشبختانه چند سالی است که با راه‌اندازی باشگاه‌های سوارکاری، وضعیت این ورزش در هرمزگان رو به بهبود است.

وحید شریفی با بیان اینکه در ابتدای کار هستیم و با این روال هرمزگان می‌تواند آینده خوبی در ورزش سوارکاری داشته باشد، ابراز کرد: مشکلات این رشته بسیار زیاد است که مهم‌ترین آن شرایط آب‌وهوایی هرمزگان به‌خصوص در شش‌ماهه اول سال است که برای اسب‌های غیربومی که به آب‌وهوای خنک و سردسیر عادت دارند بسیار سخت است.

سما می‌تواند الگو و انگیزه خوبی برای علاقه‌مندان به سوارکاری باشد

وی با اشاره به اینکه امیدوارم مسئولین، باشگاه‌داران، مربیان و همه دست‌به‌دست هم دهند و در جهت پیشرفت سوارکاری استان پیش‌قدم شوند، بیان کرد: در باشگاه‌های سوارکاری کلاس‌های آموزشی خوبی در حال برگزاری است و به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم وارد این عرصه شوند و خانواده‌ها از فرزندان علاقه‌مند خود حمایت کنند و هوای گرم و مشکلات دیگر، جلوی انگیزه آن‌ها را نگیرد؛ تلاش و موفقیت قابل تقدیر خانم انصاری می‌تواند الگو و انگیزه خوبی برای علاقه‌مندان این رشته برای قدم گذاشتن و پیشرفت در این عرصه باشد.

امیدوارم رشته پرش هم جایگاه خود را در هرمزگان پیدا کند

این مربی سوارکاری، رشته پرش با بیان اینکه سال گذشته در رشته پرش مسابقاتی در هرمزگان برگزار شد و متأسفانه به دلیل نوپایی این ورزش در استان و محدودیت‌هایی که دارد حد متوسطی داشت، ادامه داد: به‌تازگی در هرمزگان برخی شروع به آموزش و کار حرفه‌ای در رشته پرش کرده‌اند و امیدوارم کم‌کم این رشته نیز بتواند جایگاه خود را در استان پیدا کرده و افتخارآفرین باشد؛ با استعداد و جسارتی که در خانم انصاری دیده‌ام مطمئنم می‌تواند در صورت علاقه و تلاش در این رشته نیز ورود کرده و بدرخشد.

شریفی در پایان خاطرنشان کرد: رشته پرش، اسب مخصوص و امکانات و موقعیت خاص خود را می‌خواهد و نسبت به سایر رشته‌های سوارکاری سخت‌تر است، بنابراین بالا بردن سطح این رشته نیازمند تلاش و حمایت بیشتری است.

پیشرفت سریع و موفقیت زودهنگام سما قابل پیش‌بینی بود

مدیرعامل باشگاه سوارکاری خلیج‌فارس، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه از ابتدای ورود خانم انصاری به باشگاه، با جسارت و علاقه‌ای که از خود نشان داد، پیشرفت سریع و موفقیت زودهنگامش قابل پیش‌بینی بود، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری خانواده، مربی و باشگاه روی خانم انصاری کمک بزرگی به پرورش استعدادش و ترغیب سایر هم سن و سالان سما و بانوان نسبت به این ورزش شد.

مجتبی جلادت با اشاره به اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی در هرمزگان برای ورود به این ورزش وجود دارد، تصریح کرد: خانم انصاری تنها نمونه‌ای از این پتانسیل‌ها بود که با حمایت و تلاش برای خودش، خانواده‌اش، باشگاه و استان هرمزگان افتخارآفرینی کرد و مطمئناً با حمایت مسئولین و ورود علاقه‌مندان به این رشته ورزشی استعدادهای نهفته بسیاری شکوفا خواهد شد.

مردم هرمزگان پتانسیل و استعدادهای خوبی در سوارکاری دارند

وی با بیان اینکه سال‌ها در استان یزد در صنعت پرورش اسب فعالیت کرده‌ام و پنج سال است که در هرمزگان به کار خود ادامه داده‌ام، اضافه کرد: حدود یک سال و نیم است که این مجموعه را به کمک هیئت سوارکاری و سرمایه‌گذاری خودم راه‌اندازی کردیم.

  مدیرعامل باشگاه سوارکاری خلیج‌فارس هدف از سرمایه‌گذاری در این عرصه را آموزش سوارکاری و توسعه صنعت پرورش اسب و ورزش سوارکاری در جنوب کشور به‌خصوص در استان هرمزگان عنوان کرد و افزود: مردم هرمزگان سوارکاری و صنعت اسب را دوست داشته و پتانسیل و استعدادهای خوبی در این رشته دارند اما متأسفانه تا کنون به‌صورت حرفه‌ای و گسترده به این ورزش در هرمزگان پرداخته نشده و بستری برای پرورش این استعدادها نبوده است.

در ابتدای راهیم/ تلاشمان رسیدن سطح کشوری است

جلادت با اشاره به اینکه هیئت سوارکاری نیز مدت کمی است که راه‌اندازی شده و در ابتدای راه قرار داریم، ابراز کرد: در حال حاضر تنها چهار باشگاه سوارکاری در بندرعباس دایر است که به‌صورت نیمه‌حرفه‌ای مشغول به کاریم و سعی ما این است که به سطح کشوری رسیده و در سطح تهران و استان‌های بزرگ کشور کار کنیم.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان از لحاظ صنعت اسب و به‌خصوص دامپزشکی بسیار ضعیف است، خاطرنشان کرد: بسیاری از زیرساخت‌های لازم نیز وجود ندارد برای مثال میدان کورس برای اجرای مسابقات کورس و همچنین زمین مناسب برای اجرای مسابقات پرش نداریم، تا کنون نیز با داشته‌های اندک خود کار کرده‌ایم و ازلحاظ صنعتی و حرفه‌ای هنوز حرفی برای گفتن نداریم.

زیرساخت‌های اولیه و ابتدایی هر ورزش و فعالیتی را هم نداریم

مدیرعامل باشگاه سوارکاری خلیج‌فارس ضمن درخواست حمایت از مسئولین بیان کرد: ما با وجود اینکه در یک مجموعه ورزشی ۲۰ هزار نفری هستیم با مشکلات بسیاری مواجهیم که از نیازهای اولیه و ابتدایی هر ورزش و فعالیتی است، نبود کنتور آب و برق در چنین ورزشگاهی در مرکز یک استان که به دروازه طلایی اقتصاد ایران معروف است جالب نیست.

جلادت در پایان ادامه داد: درخواست زیادی نداریم جز اینکه یک کنتور آب و برق به ما بدهند و لااقل سری به ما بزنند و حمایت معنوی خود را دریغ کنند.

در آینده‌ای نزدیک از سما تقدیر خواهیم کرد

رئیس هیئت سوارکاری در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص تقدیر از سما انصاری، به عنوان اولین بانوی هرمزگانی مدال‌آور در ورزش سوارکاری، رشته کورس در سطح کشوری، اظهار کرد: متأسفانه تاکنون از خانم انصاری تقدیری نشده اما حتماً با هماهنگی دبیر هیئت در آینده‌ای نزدیک از این سوارکار جوان تقدیر خواهیم کرد.

حمایت از باشگاه‌ها و سوارکاران نیاز به بودجه و حمایت دارد

امیر سرتیپ سخاوت عشایری با اشاره به اینکه هیئت سوارکاری تنها سه سال است که در هرمزگان آغاز به کار کرده و تاکنون نیز بودجه و حمایتی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان و فدراسیون سوارکاری نشده است، افزود: حمایت از باشگاه‌ها و سوارکاران نیاز به بودجه و حمایت دارد و امیدواریم مسئولین استانی نگاه جدی‌تری به این ورزش داشته و ما را در جهت حمایت از باشگاه‌داران کمک کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *