اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

بی توجهی صاحبان مشاغل به معلولان/ بد قولی سازمان بهزیستی در پرداخت حق بیمه‌ها

بدقولی سازمان بهزیستی کشور در پرداخت حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به استخدام نیرو‌های معلولان می‌کنند سبب شده استقبال زیادی از جذب نیروی معلول در حرفه‌های مختلف صورت نگیرد و صاحبان مشاغل به نیروهای معلول بی توجه باشند.

بازخبر / افرادی که به هر دلیلی دچار انواع معلولیت جسمی هستند، مشکلات متعددی را برای گذران زندگی خود دارند.
از دشواری‌ها در مسیر تهیه انواع وسایل کمک توانبخشی گرفته تا هزینه‌های سنگین درمان و مناسب سازی نبودن مسیر‌ها برای تردد آسان معلولان در سطح شهر‌ها همه از انواع معضلات پیش روی یک فرد معلول برای زندگی است، اما آنچه که بیش از سایر مسائل به عنوان سدی پیش روی یک فرد معلول قرار دارد، مقوله اشتغال است.
بدون شک اگر یک فرد معلول همانند سایر افراد شغلی داشته باشد می‌تواند کسب درآمد کرده و هزینه‌های زندگی خود را تامین کند، اما در بسیاری از موارد دیده شده که حتی یک فرد معلول با وجود مدارج علمی بالا شانس بسیار کمتری به نسبت سایر افراد برای فعالیت در یک شغل پیدا می‌کند.
در حال حاضر اعلام می‌شود نرخ بیکاری در میان معلولان ۳.۵ برابر بیشتر از سایر افراد است و این آمار نشان دهنده بیکاری تعداد قابل توجهی معلول در سراسر کشور است.
در شرایطی که آمار بیکاری معلولان رو به افزایش بوده و تعداد قابل توجهی معلول بیکار هستند، سازمان بهزیستی کشور اقدامات تشویقی را به منظور ورود معلولان به بازار کار در دستور کار قرار داده هر چند این اقدامات به هیچ وجه کافی نبوده است.
انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در رابطه با وضعیت اشتغال معلولان به خبرنگار گروه جامعهخبرگزاری میزان می‌گوید: در سال‌های اخیر آمار اشتغال در میان معلولان رشد قابل توجهی داشته، اما هنوز تا رسیدن به ایده آل‌ها و اشتغال حداکثری معلولان راه زیادی در پیش داریم.
وی می‌افزاید: طی دو سال گذشته ۴۳ تا ۴۸ هزار فرصت شغلی برای معلولان ایجاد شده که این آمار قابل توجه است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش وام اشتغال ارائه شده به معلولان می‌گوید: یکی از راهکار‌های سازمان بهزیستی کشور برای اشتغال معلولان، ارائه وام اشتغال به این قشر بوده است. بر همین اساس نیز مبلغ وام اشتغال را از ۱۵ میلیون به ۲۰ میلیون تومان افزایش دادیم.
محسنی بندپی از پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به جذب نیرو‌های معلول می‌کنند می‌گوید: یکی از سیاست‌های تشویقی سازمان بهزیستی کشور، پرداخت سهم حق بیمه کارفرمایانی است که نیروی معلول جذب می‌کنند و تا کنون نیز این راهکار سبب جذب تعداد قابل توجهی معلول شده است.
در شرایطی که رئیس سازمان بهزیستی کشور از ایجاد ۴۳ تا ۴۸ هزار فرصت شغلی در دو سال اخیر خبر می‌دهد، علی همت محمونژاد، رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران وضعیت اشتغال معلولان را نامناسب ارزیابی می‌کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان می‌گوید: نرخ بیکاری در معلولان ۳ و نیم برابر بیشتر از افراد عادی است و این آمار به هیچ وجه قابل قبول نیست، زیرا معلولان توانایی‌هایی دارند که با تکیه بر این توانایی‌ها می‌توان برای آن‌ها ایجاد اشتغال کرد.
محمودنژاد می‌افزاید: عدم حمایت از بخش خصوصی در حوزه اشتغال معلولان و پرداخت نشدن سهم حق بیمه کارفرمایانی که اقدام به جذب افراد معلول در کارگاه‌های خود می‌کنند از جمله مواردی است که باعث شده کارفرمایان استقبالی از جذب نیرو‌های معلول نداشته باشند.
رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران می‌افزاید: مسئولان سازمان بهزیستی اعلام می‌کنند که حق بیمه کارفرمایانی که نیروی معلول جذب می‌کنند را می‌پردازند، اما عمدتا در پرداخت‌ها تاخیر زیادی صورت گرفته و گاه این اتفاق عملی نمی‌شود.
وی با اشاره به بی توجهی برخی وزارتخانه‌ها به جذب نیرو‌های معلولان اذعان کرد: برخی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت که بیشترین گزینش استخدامی را دارند به موضوع به کارگیری معلولان و قانون ۳ درصد جذب معلولان توجهی ندارند.
محمودنژاد در خصوص مشاغلی که می‌تواند به معلولان اختصاص یابد می‌گوید: نیرو‌های معلول غیر متخصص می‌توانند برای فعالیت در حوزه صندوق داری و یا اوپراتوری بهترین گزینه‌ها باشند و لازم است تنها دغدغه جذب نیرو در کشور وجود داشته باشد.
یکی از مسئولیت‌های سازمان بهزیستی کشور، فراهم کردن شرایط برای اشتغال معلولان است و لازم است در این راستا سیاست‌های کاربردی تری در دستور کار سازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی قشر معلول قرار گیرد.
پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *