آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس می‌تواند به هاب تولید بنزین در منطقه تبدیل شود

مجری طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس گفت: این پالایشگاه از لحاظ پالایشگاه میعانات گازی با این ابعاد در دنیا رقیبی ندارد و می توان به جرئت گفت این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیا است.

بازخبر / منطقه خلیج فارس، با اشاره به ماهیت پروژه خلیج فارس، افزود: پروژه نفت ستاره خلیج فارس گلوگاه ادامه تولید در پالایشگاه های پارس جنوبی است که به منظور مصرف میعانات گازی که در پارس های جنوبی استحصال می شود و به ازای هر دو فازی ۷۸ هزار بشکه است، احداث شد.

وی اضافه کرد: تبدیل میعانات گازی از آن جهت اهمیت پیدا کرد که قبل از تحریم ها بنا به دلایل واهی با عدم خرید میعانات گازی، روبرو شدیم و پس از اعمال تحریم های خرید نفتی، میعانات گازی نیزشامل این عدم خرید شد.

شبیری خاطر نشان کرد: عدم صادرات میعانات گازی و نبود نقطه مصرفی، تبدیل به معضلی در پارس جنوبی شده بود و با پر شدن مخازن ذخایر نفتی کار تا جایی پیش رفت که دولت های مختلف مجبور شدند کشتی ها را روی آب اجاره و معیانات گازی را در دریا نگهداری کنند که این خود موجب افزایش هزینه‌ها بود.

مجری طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس اضافه کرد: در آن زمان بود که پالایشگاهی مانند پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ضرورت احداث پیدا کرد، ابعادی که برای اینجا دیده شده به عنوان یک پالایشگاه بسیار بزرگ با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز است اما در آن زمان یک پالایشگاه حداقلی باید ایجاد می شد مثلا حداقل با ۱۰۰ هزار بشکه که صرفه اقتصادی نیز داشته باشد.

وی با اشاره به شرکت های داخلی و خارجی که در پروژه مشغول بودند، گفت: با رسیدن به این توافق که احداث چنین پالایشگاهی لازم و ضروری است، این پروژه در سال ۱۳۸۵ تعریف و در زیر ساخت‌های آن نیز به دلیل سرعت بخشی به پروژه و رسیدن به نتیجه زودتر، تصمیم به استفاده از شرکت‌های خارجی گرفته شد و با شرکت ایتالیایی و آلمانی وارد مذاکره شدند.

شبیری خاطر نشان کرد: در نهایت قرار می شود کنسرسیومی متشکل از شرکت آلمانی «گلدن گروپ»، شرکت ایتالیایی «اسنم پروژتی» و شرکت های ایرانی «تهران جنوب» و شرکت «مهندسی مشاور بینا» پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدت ۴۸ ماه بسازند.

وی تصریح کرد: متاسفانه با تشدید تحریم ها فضای بین المللی علیه کشور سنگین و سال ۱۳۸۷ دو شرکت آلمانی و ایتالیایی تحت تاثیر فشارهای بین المللی از پروژه خارج می‌شوند تا این مرحله مطالعات و طراحی پایه و مهندسی پروژه هم انجام شده بود که با مدیریت شرکت های “تهران جنوب” و «مهندسی مشاور بینا» کارهای اجرایی شتاب گرفت.

مجری طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به زمان ورود شرکت‌های داخلی و تاثیر تحریم ها در روند اجرای این پروژه اشاره و بیان کرد: در سال ۸۹ قرارگاه خاتم الانبیا با یک شرکت به نام «فرادست انرژی فلات» وارد پروژه شد و بدین ترتیب، ۹۰ درصد سهام کنسرسیوم ساخت پالایشگاه در اختیار قرارگاه قرار گرفت و شرکت های «تهران جنوب» با ۶ درصد سهام و «مهندسی مشاور بینا» با ۴ درصد سهام در کنسرسیوم باقی ماندند.

وی خاطر نشان کرد: تا سال ۱۳۹۲ فعالیت‌ها به صورت پرداکنده در پالایشگا صورت می گرفت اما کارها پیش می رفت تا اینکه با روی کار آمد دولت یازدهم ، وزیر نفت آقای زنگنه حداقل هفته ای با تشکیل یک جلسه و در مقاطعی تا دو جلسه در هفته برای پیشبرد پروژه ستاره خلیج فارس اقدام کرد و اولویتش به اتمام رساندن فاز یک پالایشگاه بود.

شبیری افزود: این پروژه یک مجموعه منسجم دارد که در بندرعباس متمرکز شده و همچنین دارای بخش های جانبی است که یکی خط لوله احداثی از عسلویه به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است که میعانات گازی را مستقیما توسط دو خط ۳۶ اینج به طول ۳۸۸ کیلیومتری از مخازن پارس جنوبی به این پالایشگاه ارسال می کند.

 وی با منحصر بفرد بودن این پالایشگاه در منطقه و دنیا اشاره کرد و گفت: پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، از لحاظ پالایشگاه میعانات گازی در دنیا با این ابعاد چیزی سراغ ندارم و می توان به جرات گفت این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیا است.

وی با اشاره به ویژگی های خاص پروژه ستاره خلیج، تصریح کرد: یکی از ویژگی های این پالایشگاه این است که می توان از این پروژه به عنوان هاب تولید بنزین در منطقه استفاده کرد و حتی می تواند در دنیا نیز در خصوص تولید بنزین با کیفیت تاثیر گذار باشد.

شبیری اضافه کرد:  واحدی که بتواند ۳۶ میلیون لیتر بنزین به بازار مصرف تزریق کند در منطقه نداریم، نزدیک بودن به منابع خام که به راحتی با دو خط لوله منجر به انتقال مواد اولیه به پالایشگاه می شود از مزایایی دیگر پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس است.

وی بیان کرد: فضا برای توسعه‌های بعدی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس کافی است و افزایش ۱۲۰ هزار بشکه‌ای به ظرفیت موجود در پالایشگاه پیش‌بینی شده است که احتمالا در این دولت عملیاتی و با توجه به اینکه فاز یک به تولید رسیده و دولت پیگیر افزایش تولیدات این پالایشگاه است، فاز چهار نیز مصوب و آغاز به کار کند.

مجری طرح پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به زمان بندی اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: زمان اجرایی پروژه‌هایی مانند پلایشگاه نفت ستاره خلیج فارس نهایت ۶۰ ماه است اما دلایل اصلی طولانی شدن زمان این پروژه به مدت ۱۰ سال، بخشی بخاطر تحریم ها و بخشی دیگر تغییر چندیدن پیمانکار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: عدم تزریق مالی به موقع دیگر دلیل کندی کار در این پالایشگاه بود که اگر به موقع تزریق مالی مناسبی به پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس صورت میگرفت شاید خیلی زودتر کار این پروزه به پایان می رسید.

شبیری تاکید کرد: با ورود آقای زنگنه به این پروژه در سال ۹۲ و هماهنگ کردن تیمی کار آمد و کنترل نقطه به نقطه روند کار، موجب شد که پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از آن بالاتکلیفی و سردرگمی در آمد.

وی یادآوری کرد: وضعیت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در آن زمان بسیار برای آقای زنگنه عجب غریب بود و سعی کرد یک افرادی را به پروژه اضافه و بعد از آن انضباط مالی را برقرار کرد.

شبیری تصریح کرد: انضباط مالی یکی از دلایل موثر در افزایش روند ساخت و ساز پالایشگاه بود، همچنین اعتباراتی که از صندوق توسعه برای پالایشگاه گرفته شد و تزریق قطره چکانی کاملا منسجم آن در جهت اهداف، کاری که یک مدیر پروژه بزرگ باید انجام دهد انجام و راه گشا شد.

وی با بیان اینکه قطعات و بخش های این پروژه کاملا ساخت داخل هستند، افزود: تجهیزات حساس و تخصصی را مجبور شدیم از کشورهای خارجی وارد کنیم مانند کمپرس های اصلی پالایشگاه را از زیمنس آلمان، کوره های اصلی را از شرکت هانیل کره ، یک بخش از پمپ های تخصصی از شرکت دی بولیوی هلند تهیه کنیم اما سعی کردیم که اکثر تجهیزات را از با حداکثر استفاده از ظرفیت داخلی تامین کنیم که به جرئت می توان گفت حدود ۶۰ درصد تجهیزات این پالایشگاه از لحاظ وزنی از داخل کشور و توسط مهندسین داخلی تهیه شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *