آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

تیر خلاص به قلب داعش در عراق؛خلافت خودخوانده فروپاشید/نقش مستشاری ایران و پیوند قوی یگان‎های مردمی، مرجعیت و ارتش عراق در پیروزی بزرگ در نبرد موصل

فرماندهی علمیات مشترک عراق روز شنبه پس از نزدیک به ۹ ماه مبارزه مداوم سرانجام اعلام کرد که آخرین نقطه تحت اشعال شهر موصل ازاد شد.

بازخبر / حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز یکشنبه ضمن سفر به موصل آزادسازی این شهر را تبریک گفت.
آزادسازی کامل شهر موصل یکی از شیرین‌ترین پیروزی‌های محور مقاومت در برابر محور شرارت و تروریسم منطقه‌ای و حامیان جهانی‌اش است؛ آزادسازی شهر موصل صرفا آزادی یک شهر دیگر از چنگ گروه‌‌های تروریستی نیست، آزادی موصل فرورویزی کامل ساختار سازمانی و اقتصادی ترویست‎ها در عراق است؛ عناصر تروریستی با پشتیبانی سیاسی و لجستیکی حامیان بین‌المللی‌شان تمام توانشان را به کار گرفتند اما در نهایت بیش از ۹ ماه نتوانستند در برابر رزمندگی نیروهای مقاومت تاب بیاورند.
موصل
از آنجایی که آزادی موصل برای هر دو سوی نبرد از اهمیت چشمگیری برخوردار بود این نبرد به یکی از طولانی‌ترین و شدیدترین نبردهای نیروهای مقاومت در برابر عناصر تروریستی تبدیل شد؛عناصر تروریستی و حامیان دولتی‌شان به خوبی به اهمیت راهبردی آزادسازی کامل شهر بزرگ موصل آگاهی داشتند، آزادی شهر موصل برابر با شکست کامل آنها در عراق و چه بسا شتاب‌بخشیدن به شکست آنها در کل منطقه است، به همین دلیل با چنگ و دندان تلاش کردند که از این آخرین پایگاه خود در عراق و منطقه دفاع کنند اما در نهایت با درایت و رزمندگی نیروهای راستین مقاومت شکست مفتضحانه‌ای بر آنها تحمیل شد.
پایان داعش در عراق؛ نقش سردار سلیمانی و یگانهای مردمی حشدالشعبی در شکست تروریسم
گروه تروریستی داعش درتاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ به شمال عراق و شهر موصل حمله کرد  که با اندک مقاومت نیروهای دولتی کنترل این شهر را به دست گرفت و خیلی زود حکومت وحشت و ترور خود در عراق را اعلام و موصل را مرکز آن معرفی  و تأکید کرد که در پی گسترش خلافت خود به سراسر عراق و سوریه است.
داعش
داعش پس از موصل به تاخت‌وتاز خود در عراق و همچنین سوریه ادامه می‌داد و علی‌رغم مقاومت نیروهای نظامی این کشور‌ها روزبه‌روز قلمرو خود را بیشتر گسترش می‌داد و انسان های بی‌گناه بیشتری را با ماشین ترور خود با وحشیانه‌ترین شکل ممکن نابود می‌کرد.
داعش با پشتیبانی آشکار نظامی و مالی کشورهای متخاصم و تروریست‌پرور شناخته‌شده عزم کرده بود تا نقشه شوم اربابانش برای منطقه را اجرایی کند و کشورهای منطقه را یکی پس از دیگری به آشوب و پس از تجزیه و فروپاشی کامل بکشاند؛ با پیشروی داعش در خاک عراق و سوریه هر روز یک گروه تروریستی با پشتیبانی دولت های مرتجع منطقه اعلام موجودیت می‌کرد و به سرعت لوله تفنگ های خود را به سمت مردم سوریه و عراق و نیروهای نظامی این کشور‌ها نشانه می‌رفتند و شلیک می‌کردند تا چشم‌انداز آینده این دو کشور و کل خاورمیانه هرروز تیره‌تر شود، پیروزی های پی‌درپی داعش چنان بود که گویی مقاومت و پایداری در برابر آن معنایی ندارد.
داعش
دولت عراق برای جلوگیری از پیشروی بیشتر تروریست‎ها دست به تشکیل نیروهای مردمی حشدالشعبی زد که خیلی زود این یگان‎های مردمی توانستد پیشروی گروه داعش در عراق را متوقف کنند. با توقف پیشروی های داعش در عراق و سوریه و و کمک‎های نظامی و مستشاری نیروهای مقاومت در منطقه اعتماد به‌نفس نیروهای دولتی و مردمی عراق و سوریه افزایش یافت به گونه‌ای که آزادسازی تمام مناطق تحت اشغال داعش چه در سوریه و چه در عراق را در دستور کار خود قرار دادند.
عملیات آزادسازی شهر موصل  در ۲۶ مهر ۱۳۹۵ با فرمان حیدرالعبادی فرمانده کل قوا عراق آغاز شد؛ در این عملیات ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش، پلیس عراق، وبا همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد حضور داشتند که در از محورهای مختلف برای آزادسازی شهر موصل حرکت کردند.
عملیات آزادسازی
نیروهای عراقی پس از حدود ۱۰۰ روز مبارزه مداوم با عناصر تروریستی که از شیوه‌های نامتعارف و ناامیدانه مبارزه عملیات انتحاری و سپرقراردادن اهالی شهر استفاده می‌کردند‌ شرق موصل را به‌طور کامل آزاد کردند و پس از آن خیلی زود عملیات باز‌پس‌گیری بخش غربی و پرجمعیت شهر را در یکم اسفند ماه  ۱۳۹۵آغاز کردند.
با آزادسازی مسجد النوری که در آن ابوبکر البغدادی برای نخستین‌بار در آن اعلام خلاف کرد و همچنین منطقه السرجخانه در روز روز پنجشنبه هشتم تیرماه ۹۶، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به صورت رسمی از پایان گروه تروریستی داعش در عراق خبر داد.
ارتش عراق
اکنون که این عملیات مشترک با موفقیت به پایان رسیده با نگاهی  به آنچه در این  ۹ ماه مبارزه گذشته به خوبی اهمیت هر کدام از نیروهای شرکت‌کننده مشخص می‌شود؛ در عملیات آزادسازی شهر موصل با آنکه نیروهای مختلفی و با انگیره‌های متفاوت حضور داشتند اما به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران حتی تحلیل‌گران دشمن یکی از پرشورترین نیروهای شرکت‌کننده در این عملیات یگان‎های مردمی حشدالشعبی با راهبری هوشمندانه و مستشاری ایران بود.
پایگاه دبکافایل وابسته به سرویس‎های جاسوسی رژیم صهیونیستی از همان ابتدا در تاریخ اول آبان ۱۳۹۵ در گزارشی با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی شهرهای دیگر عراق همچون الرمادی، تکریت، بیجی، و فلوجه همیشه نخستین نیروهایی که وارد شهر می شدند نیروهای شیعه عراقی تحت فرمانده ارشد منطقه خاورمیانه ژنرال قاسم سلیمانی بودند، به ویژه یگان های سپاه بدر و نیروهای مردمی حشدالشعبی تلویحا به مقامات آمریکایی هشدار می‌دهد که در این عملیات باید مانع پیشروی یگان‎های مردمی عراق شد و در راه پیشروی آنها مانع ایجاد کرد.
حشدالشعبی
«کریم النوری» عضو ارشد حشد شعبی عراق و سخنگوی امنیتی یگانهای مردمی عراق در گفتگویی در باره نقش ائتلاف آمریکایی به اصطلاح «ائتلاف جهانی ضد داعش» در آزادسازی شهر موصل می‌گوید: ائتلاف جهانی ضد داعش جدی نبوده و نیست،  زیرا داعش در جهت منافع امنیت ملی آمریکا فعالیت می کند. همچنین این ائتلاف آمریکایی نه تنها با داعش مبارزه نمی کند بلکه برخی اوقات به آن کمک هم می کند. این در حالی است که حشد الشعبی بدون اتکا به آمریکایی‎ها مناطق زیادی را آزاد کرد و وجود آمریکا غیرقابل اطمینان است. سران آمریکایی برای افکار عمومی کشور خودشان دم از مبارزه با تروریسم می زنند اما در عمل اینگونه نیست. واشنگتن می خواهد در اعلام پیروزی نهایی بر داعش مشارکت داشته باشد و سود ببرد اما باید تاکید کنم که این پیروزی را عراقی ها کسب کردند و آمریکا هیچ نقشی در کسب این پیروزی نداشته است.
حشدالشعبی
وی همچنین در خصوص نقش ایران و به ویژه سردار قاسم سلیمانی در شکست داعش در موصل تأکید می‌کند: ایران اولین کشوری بود که کنار عراق ایستاد و از ما حمایت کرد. سردار قاسم سلیمانی به عنوان بهترین مستشار در میدان نبرد با داعش حضور داشته و دارد و به عنوان یک فرمانده میدانی به عراق خدمت کرد.
سردار سلیمانی
هر جایی که سردار قاسم سلیمانی حضور پیدا می کرد، رعب و وحشت داعشی ها را فرا می گرفت. هر کجا که ایشان حضور داشت، به پیروزی می رسیدیم. حاج قاسم از انسانیت بالایی برخوردار هستند و به هیچ وجه نمی گذاشت به مردم عراق آسیبی برسد. ایشان از عراق و مظلومان دفاع کرد. ما از موضع ایران و اقدامات حاج قاسم سلیمانی تشکر می کنیم. هر چند حضور ایرانی ها زیاد نبود ولی همین تعداد کم نیز تاثیرات بسیار زیادی بر روند مبارزه با داعش داشته اند و در ارائه نقشه های خوب برای نبرد با تروریست ها موفق بوده اند.
پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *