آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
دکترای مدیریت منابع آب:

وضعیت فروچاله‌های میناب قابل جبران نیست‌

عضو انجمن بین‌المللی علوم خاک، گفت: برای مهار فروچاله‌های دشت میناب راهکار فراگیر و جامعی وجود ندارد و تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله‌های دشت بحران‌زده میناب است و این وضعیت قابل جبران نیست.

بازخبر / اعضای انجمن بین‌المللی علوم خاک از دشت بحران‌زده دشت میناب بازدید ‌و از نزدیک این وضعیت را لمس کردند.

مجتبی پاک پرور دکترای مدیریت منابع آب پس‌ازاین بازدید در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دشت‌ میناب بر اثر برداشت بی‌رویه  و خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی و انتقال آن به بندرعباس با هجوم فرو چاله‌های خطرناک مواجه شده است.

عضو هیئت‌علمی بخش حفاظت خاک و  آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، عنوان کرد: کیلومترها در دشت میناب حرکت کردیم و متوجه شدیم نخلستان‌ها به گورستان تبدیل‌شده و جای خود را با درختان مهاجم جابه‌جا کرده‌اند.

پاک پرور اظهار کرد: مشکل بی‌آبی و حفر چاه‌های فراوان علاوه بر کاهش شدید ذخایر آب زیرزمینی باعث فشرده شدن لایه‌های خاک، پایین رفتن سطح ایستایی آب‌های زیرزمینی و درنتیجه پیدایش پدیده خطرناک فرو چاله‌ها در سطح دشت‌های میناب شده است.

وی تصریح کرد: اطلاعات به‌دست‌آمده از وضعیت بحرانی دشت میناب نشان می‌دهد این بحران در پی برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی شکل‌گرفته و فروچاله ها و فرونشست زمین در شهرستان میناب ماحصل این رخداد بوده است که نسبت به این موضوع باید تصمیم‌گیری جدی شود.

کارشناس ارشد خاک‌شناسی، گفت: استفاده بی‌رویه از آب و ذخایر زیرزمینی سبب شده است که دشت‌ میناب بمیرد و خاک این دشت‌ فرسایش یابد و این فرسایش خاک یکی از دلایل به وجود آمدن فرو چاله‌ها هستند.

وی با بیان اینکه حفر چاه‌های متعدد در دشت و بستر رودخانه میناب برای تأمین آب بندرعباس منجر به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی شده است، افزود: یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن مخاطراتی مانند فرو چاله‌ها در میناب همین امر است و خط‌های انتقال آب از دشت‌ها و سد استقلال میناب باید قطع و برداشت آب از دشت میناب متوقف شود زیرا وضعیت دشت‌های میناب به‌شدت بحرانی است.

عضو انجمن علوم خاک ایران، نقش مخرب انسان در تخریب طبیعت را بسیار نگران‌کننده دانست و خاطرنشان کرد: برای مهار فروچاله های میناب راهکار فراگیر و جامعی وجود ندارد و تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت و گسترش بیشتر فروچاله های دشت بحران‌زده میناب است و این وضعیت قابل جبران نیست.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *