بازخبر / امروزه یکی از سبک های رایج برای ارتباط با مخاطب و انتقال پیام در سطح جهانی ، برنامه های تاک شو می باشد . این سبک گفتگو به علت درگیر کردن مخاطب با موضوع و جلب همراهی وی تا انتهای بحث از جمله سبک هایی است که در آن بازخورد مناسبی را می توان از مخاطب دریافت کرد.
چینش محتوایی در این سبک گفتگو ، وجه متمایز کننده ی آن نسبت به دیگر سبک های اجرایی می باشد ، برای پیدا کردن فصل مشترک با مخاطب می توان از موضوعاتی مانند مشکلات مردمی و گفتوگوی شفاف در فضای رسانهای استفاده کرد که تمامی مخاطبان با آن ارتباط برقرار کنند.
در هر بخش از گفتگو یکی از موضوعاتی که دغدغه ی مشترک مخاطبان است، می تواند پل ورود ما به هدف اصلی و پیام اصلی باشد . سعی بر این است که در هیچ کجای گفتگو مخاطب حس نکند که موضوعی جدید که پیش زمینه ای ذهنی نسبت به آن ندارد و یا دغدغه ای نسبت به آن برایش ایجاد نشده ، بر او تحمیل شده است.
محتواهای موجود را می توان به تناسب هر قشر تنظیم و تبیین کرد .بیشتر مخاطبین این سبک را قشرهایی مانند جوانان ، دانشجویان و خانواده ها تشکیل می دهند.
روش اجرا :
اجرای تاک شو از چند ضلع اصلی تشکیل شده است . یکی از آنها مجریان برنامه هستند که در قامت یک مجری کارشناس به ارائه ی محتوا می پردازند و ضلع اصلی دیگر در ارائه ی محتوا ، مخاطبین هستند . در این سبک ارائه ی محتوا معمولا در چند بخش صورت می گیرد که نتایج هر بخش به نحوه ی ورود به بخش بعد کمک می کنند . برای هر بخش باید مخاطب درگیر محتوا شود . و این درگیر شدن یا از طریق جواب به سوالات مجریان است و یا از طریق ارائه ی نظراتشان نسبت به موضوع مطرح شده می باشد
ویژگی های اجرایی :
یکی از ویژگی های اصلی این سبک قابلیت برپایی سریع و کم هزینه بودن آن است.
مهمترین موضوع در نحوه ی اجرای محتوا ، عدم از حفظ خواندن متن و رعایت اجرای یک برنامه ی زنده و لزوم استفاده از بداهه گویی با توجه به رعایت خط اصلی محتوا می باشد . چرا که در بخش هایی از محتوا
مجریان با مخاطبین گفتگو می کنند و مشخصه ی گفتگو ، زنده بودن و غیرقابل پیش بینی بودن آن است هرچند سوالات و موضوعات به گونه ای طراحی شده اند که پاسخ مخاطب تا حدی قابل پیش بینی باشد .
نتیجه اجرای این سبک :
چون در این سبک اصل را بر ارتباط موثر با مخاطب گذاشته ایم ، لذا در صورت اجرای صحیح محتوا ، می توان منتظر بازخورد بسیار زیاد و خوب مخاطبین بود . از این ارتباط می توان استفاده کرد و اهدافی را به صورت مشخص به عنوان پیام کاربردی برای مخاطبین طرح نمود . این پیام ها می توانند توسط خود برگزارکنندگان تعریف شوند ولیکن باید توجه داشت ، هدف دقیق و قابل اندازه گیری باشد .
برنامه تاک شو چهارچوب نیز این سبک و سیاق را دارد و هدف آن رساندن صدای شما به گوش مردم عریز بندرعباس است .
عوامل برنامه چهار چوب :
تهیه کننده : سید محمد بنی هاشمی
کارگردان : زهرا عبیدزاده
مدیر تصویر برداری : عبدالحسین رضوانی
مجری : احمدرضا حسینی پور
تصویر : سید علی هاشمی ، محمد زارعی ، امیر کاوه
عکس و تصویر پشت صحنه : مصطفی چشم براه
تدوین و گرافیک : عباس رنجبرزاده
صدا : امیر اردانی
برنامه چهارچوب محصول مشترک سیتاس ، پایگاه خبری بازخبر و موسسه فرهنگی هنری دنیای هنر شهرزاد می باشد که در مقالات بعد به روند اجرا و اهداف آن می پردازیم .