چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد ۵ عادت غذایی مؤثر برای مبارزه با التهاب
یادداشت / علی اکبر میرزایی

چگونه از ظرفیت فرصت های معنوی استفاده کنیم؟

برای درک حقیقی تمام مسائل و برنامه های دینی دانستن این نکته لازم اس که عبادات مثل دیگ غذا هستند و هیچ انسانی با دیگ غذا به تنهایی سیر نمی شود،چون دیگ غذا برای کسی غذا نمی شود و نیازمند دیگر مایحتاج است.

بازخبر / مسائل معنوی نیز چنین هستند؛یعنی با نماز تنها، روزه تنها،زکات تنهایی،صدقه دادن به تنهایی، عزاداری به تنهایی،شب قدر به تنهایی و… نمی توان مدعی اخلاق مداری شد.
بنابراین باید مکمّل عبادات را شناخت تا بتوان به معنویّت پایدار رسید.
در قرآن و روایات به این مکمل ها توجه ویژه ای شده است.
در مجموع باید سه محور را در نظر داشت:
محور اول:اصل عزّت؛یعنی عزت خود را از خدا بگیریم و ارتباط معنوی با خداوند را عامل عزت و بزرگی خود بداند؛همانطور که در آیه١٠ سوره فاطر آمده است:(مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزّهَ فَلِلّهِ الْعِزَهُ جَمیعاً)یعنی:(هر کس سربلندی می خواهد،بداند که تمام بزرگی ها نزد خداوند است.)
محور دوم:اصل استعانت و کمک گرفتن؛یعنی بعد از آن که عزت خود را از خداوند گرفتیم،باید از جریاناتی کمک گرفت که در مسیر همان عزت الهی می باشد؛همان طوری که در آیه۴۵ سوره بقره آمده است؛(وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبیرَهٌ إِلّا عَلَی الْخاشِعینَ)یعنی:(از نماز و صبر کمک بگیرید؛و این اعمال به جز بر افراد فروتن، سخت است.)
محور سوم:مردمداری و مهربانی با مردم.
گام سوم برای موفقیت معنوی آن است که با مردم مهربان باشیم و کینه و دشمنی کسی را در دل نداشته باشیم.
مثلا وقتی قرآن بر سر می گذاریم،در واقع می خواهیم بگوییم که قرآن روی سر ما جا دارد و هر چه قرآن می گوید،اطاعت می کنیم؛نه این که در ظاهر قرآن بر سر گذاشته و در در باطن آن را زیر پا بگذاریم.
علی اکبر میرزایی/استاد حوزه و دانشگاه

پسندیدم(4)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *