ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

داستان یک عشق ممنوعه؛ اسرائیل و دولت‌های عرب «به جز قطر»

همزمان با تشدید تنش‌های قطر با عربستان و متحدانش، وزیر جنگ پیشین اسرائیل می‌گوید که «کشورهای عربی، به جز قطر، با ما هم‌نظر هستند و نزاع اسرائیلی-عربی بلاموضوع شده است.»

بازخبر / تنش‌های یک هفته اخیر در بین کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، پس از یک هفته فراز و نشیب، در ساعات اولیه صبح امروز وارد یک مرحله جدید شد. عربستان سعودی، مصر، شیخ‌نشین‌های بحرین و امارات، کومور و دولت دست‌نشانده یمن – تحت کنترل عبدربه‌منصور هادی – با هماهنگی و اعمال فشار ریاض، ضمن فراخواندن سفرای خود از دوحه، تمامی اعضای هیئت دیپلماتیک قطر را ملزم به ترک کشورهای خود کردند. این کشورها همچنین تمامی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود را به سوی قطر مسدود کرده و با ممنوعیت ورود اتباع قطر به کشورهای خود تلاش کردند این کشور را به نوعی در محاصره خود بگیرند.

تحلیلگران می‌گویند که یکی از ریشه‌های این نزاع که ابعاد منطقه‌ای به خود گرفته است، اجلاس ریاض است، نشستی که حدود دو هفته پیش با حضور رئیس جمهوری آمریکا و مقامات تعدادی از کشورهای متحد و تحت نفوذ عربستان در پایتخت این کشور برگزار شد و یکی از نتایج آن انعقاد قراردادها و تفاهم‌هایی به ارزش حدود ۴۸۰ میلیارد دلار بین طرف‌های سعودی و آمریکایی بود.

تنها چند روز پس از این اجلاس بود که خبرگزاری قطر مطلبی را به نقل از امیر این کشور روی خروجی خود قرار داد که در آن ضمن انتقاد از ریاض، از اهمیت و قدرت ایران و تروریستی‌نبودن حزب‌الله لبنان و حماس سخن گفته بود. هرچند قطری‌ها به سرعت اعلام کردند که انتشار این مطلب ناشی از یک هک سایبری بوده اما دولتمردان سعودی و همپیمانان اماراتی و بحرینی آن‌ها به شدت نسبت به این مطلب واکنش نشان داده و توجیه قطری‌ها را نپذیرفتند.

طی یک هفته اخیر، درگیری طرفین این نزاعِ نامتوازن ابتدا دامن رسانه‌ها را گرفت، تا جایی که چهار دولت عربستان، بحرین، امارات و مصر با مسدود و بلاک کردن رسانه‌های  قطری، پخش شبکه‌های ماهواره‌ای این کشور – به‌طور خاص کانال‌های شبکه الجزیره – را ممنوع اعلام کرده و دفاتر این رسانه‌ها را تعطیل کردند. در ادامه نیز، سران دوحه به صورت هماهنگ از سوی مقامات سعودی، بحرینی، اماراتی و مصری به حمایت از تروریسم، آشوب‌افکنی و اقدامات بی‌ثبات‌کننده متهم شده و به صراحت از احتمال تغییر حاکم  و امیر قطر و جانشینان احتمالی وی سخن گفتند – موضعی که به نوعی نشانگر تمایل این کشورها به کودتا و سرنگون کردن سران قطر دارد.

اما پس از اقدام صبح امروز این کشورها – با هدایت عربستان – برخی دیگر از طرف‌های منطقه‌ای کم و بیش تلاش کردند تا دولت‌های درگیر در این نزاع دیپلماتیک و رسانه‌ای را به گفتگو و دیالوگ تشویق کنند. از جمله دولت کویت به‌طور خاص تلاش کرد که بین دوحه و ریاض میانجی‌گری کند که گزارش‌ها نشان می‌دهد تا کنون این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است.

از طرف دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز طرف‌های این ماجرا را به گفتگو صریح و شفاف فراخوانده و وزیر امور خارجه کشورمان نیز با تأکید بر ضرورت گفتگو، اعلام کرد که فشار و تهدید هیچگاه راه‌حل نبوده است.

اما واکنش اسرائیل در این میان جالب توجه است، موشعه یعلون، وزیر جنگ پیشین این رژیم در لابه‌لای سخنان امروزش در مراسم پنجاهمین سالگرد جنگ شش‌روزه که در دانشگاه تل‌آویو برگزار شد، گفت «دیگر یک ائتلاف عربی برضد ما وجود ندارد». وی در قسمتی از سخنان خود با اشاره مستقیم به قطع روابط دیپلماتیک عربستان و متحدانش با قطر گفت: «امروز دولت‌های عربی در حال اقدام در برابر قطر هستند، و با آن به مانند یک دولت یاغی رفتار می‌کنند، به علت روابطش با ایران و حمایتش از تروریسم».

وزیر جنگ پیشین اسرائیل در توصیف این شرایط می‌گوید: «فراتر از اینکه دیگر ائتلافی عربی وجود ندارد، مطمئنا نه علیه ما، تحولات رخ داده در خاورمیانه طی سال‌های گذشته باعث شده است تا “نزاع عرب-اسرائیلی” بلاموضوع شود».

به گفته وی، «ما و عرب‌ها، همان عرب‌هایی که در جنگ شش‌روزه ائتلافی را علیه ما سازماندهی کردند، خود را هم‌نظر با هم می‌بینیم  … کشورهای عرب سنی، به غیر از قطر، به میزان زیادی با ما هم‌نظر هستند، زیرا از دید همگی ما، یک ایران هسته‌ای به مثابه یک تهدید علیه تمامی ما است».

توجه به نقش‌آفرینی و جهت‌گیری‌های قطر، خاصه حمایت از جنبش حماس و تأمین مالی آن که همواره یکی از دغدغه‌های اصلی تل‌آویو است، در کنار تغییر رویکرد دوحه نسبت به ایران و گروه‌های مقاومت، می‌تواند بخش دیگری از پازل در حال شکل‌گرفتن درباره قطر را روشن کند:

  • قطر حامی حماس است، اسرائیل حماس را یکی از بزرگترین دشمنان خود می‌داند.
  • قطر به ایران متمایل شده است، تل‌آویو تهران را بزرگترین تهدید موجودیتی خود می‌داند.
  • قطر حزب‌الله را تروریستی نمی‌داند، اسرائیل همچنان از قدرت نظامی و اطلاعاتی حزب‌الله هراس دارد.

در این شرایط توجه دوباره به گزاره‌های مطرح شده از سوی موشه یعلون:

  • دیگر ائتلافی عربی علیه اسرائیل وجود ندارد.
  • نزاع عربی-اسرائیلی بلاموضوع شده است.
  • کشورهای عرب به غیر قطر، ایران را تهدیدی برای خود می‌بینند.
  • قطر دولتی یاغی است.
  • قطر با ایران رابطه خوبی دارد.

و اقدامات و مواضع رسمی عربستان و متحدانش:

  • عربستان، امارات و بحرین، حزب‌الله را گروهی تروریستی می‌دانند.
  • جنگنده‌های سعودی، اسرائیلی و اماراتی در بمباران یمن نقش‌آفرینی می‌کنند.
  • وزیر دفاع عربستان، تهران را تهدید به کشاندن نبرد به داخل خاک ایران کرد.
  •  اسرائیل و مصر، نوار غزه (منطقه تحت کنترل حماس) را برای شش سال در محاصره خود دارند.

می‌تواند بخش‌های دیگری از رویدادهای جاری در منطقه را روشن کرده، و تشدید اقدامات همسایگان قطر علیه این کشور را بیش از پیش قابل فهم کند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *