آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
صف‌بندی جدید در منطقه؛

تحلیل BBC از شکاف اعراب/ فرصت برای ایران و ضربه بزرگ به عربستان

«در سوریه که هم قطر و هم عربستان از گروه‌های مسلح مخالف نظام حمایت می‌کنند، امکان دارد این گروه‌ها رودرروی هم قرار بگیرند و جبهه تازه‌ای گشوده شود که تضعیف موقعیت مخالفان را در پی داشته باشد.»

بازخبر / بی بی سی خبر قطع رابطه ۴ کشور عربی با قطر را چنین تحلیل کرد: «این جدایی از سویی شکافی درون شورای همکاری خلیج فارس می‌آفریند و از سوی دیگر به صف‌بندی‌های تازه‌ای در منطقه منجر می‌شود. قطر اکنون عملا از این شورا اخراج شده است.»

بی بی سی ادامه داد: «در سوریه نیز که هم قطر و هم عربستان از گروه‌های مسلح مخالف نظام حمایت می‌کنند، امکان دارد این گروه‌ها رودرروی هم قرار بگیرند و جبهه تازه‌ای گشوده شود که تضعیف موقعیت مخالفان را در پی داشته باشد. در فلسطین هم می‌تواند موجب تنش‌های تازه شود؛ میان حماس که مورد پشتیبانی قطر است و جنبش فتح که از جانب عربستان حمایت می‌شود.»

منبع یادشده افزود: «قطر اکنون عملا در محاصره قرار گرفته و نزدیکترین کشوری که می‌تواند با آن ارتباط لجستیکی داشته باشد، ایران است. این وضعیت فرصتی برای ایران فراهم می‌آورد. اگر قطر با ایران همراهی کند، ضربه بزرگی به تلاشی است که عربستان سعودی برای گردآوردن دولت‌های عرب و مسلمان برای انزوای ایران به خرج داده و عملا جریان‌های سیاسی و دولت‌های مورد حمایت قطر در صف مقابل عربستان سعودی و همسو با ایران قرار می‌گیرند.»

بی بی سی همچنین خاطرنشان کرد: «اگر رویارویی عربستان سعودی و قطر شدت بیشتری بگیرد و به تغییراتی در مواضع منطقه‌ای قطر بینجامد، حتی این احتمال را هم می‌توان در نظر گرفت که قطر همچون سال‌های پیش از بهار عربی، رابطه‌اش را با حزب الله لبنان بهبود بخشد و در سوریه نیز چه‌بسا موضع خود در ضدیت با نظام را تغییر دهد.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *