اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

نوبخت ازسه برابرشدن یارانه ها خبر داد

افزایش سطح متوسط معیشت حدود ۱۰ میلیون نفر از فقیر‌ترین افراد جامعه به میزان ۵ برابر وضع موجود در برنامه‌های دولت دوازدهم گنجانده شده است.

بازخبر /آنگونه که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت می‌گوید، اکنون یارانه و مستمری‌ این قشر ۳٫۴برابر شده و منابع آن از محل هدفمندی تأمین خواهد شد. این در حالی است که از سال ۸۹تا اواخر سال ۹۵مبلغ ۲۷۲هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به‌حساب مردم واریز شده که ۱۹۰هزار میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها بوده و ۸۰هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی تأمین شده است.

از فروردین سال‌جاری، همزمان با هفتاد و چهارمین مرحله واریز یارانه نقدی، دریافتی اقشار خاص سه‌برابر شد و مستمری بگیران سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) علاوه بر ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی، رقم دیگری را با استناد به قانون برنامه ششم توسعه و از محل منابع هدفمندی دریافت کردند. هدایت یارانه‌ها، از حالت پرداخت به عموم مردم به وضعیت پرداخت به خانوارهای کم درآمد، با حذف یارانه اقشار پردرآمد ازجمله برنامه‌هایی است که در قوانین بودجه سال‌های اخیر بر آن تأکید شده اما این مورد همیشه محل مناقشه دولت و مجلس بوده است و از آنجا که دولت به دلایل مختلف نتوانسته ‌است نسبت به شناسایی و حذف تعداد یارانه‌بگیران ذکر شده در بودجه عمل کند، بودجه‌ای که قرار بود از محل حذف یارانه اقشار پردرآمد تأمین و به مصارف دیگر اختصاص یابد، محقق نشده است

در این میان، پیش از برگزاری دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز بخشی از حذف‌شدگان یارانه نقدی از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها پیامکی مبنی بر برقراری مجدد یارانه دریافت کردند. این در حالی است که دولتمردان شب پرداخت یارانه را مصیبت عظما لقب داده و اظهار کرده‌اند که منابع حاصل از محل هدفمندی، کفاف پرداخت یارانه نقدی به عموم مردم را نمی‌دهد.

چندی پیش هادی قوامی، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفته بود از سال ۸۹تا اواخر سال ۹۵مبلغ ۲۷۲هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به‌حساب مردم واریز شده که ۱۹۰هزار میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها بوده و مابقی از محل بودجه عمومی دولت پرداخت شده است که با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که دولت در هر سال با کسری بودجه مواجه بوده و ۸۰هزار میلیارد تومان آن از محل بودجه عمومی تأمین شده است.

به‌نظر می‌رسد تأمین منابع لازم برای افزایش یارانه و مستمری اقشار کم‌درآمد از محل هدفمندی، مصیبت عظمای دولت در شب پرداخت یارانه را بیشتر از قبل کند؛ مگر اینکه با حذف گسترده یارانه خانوارهایی که فعلا یارانه می‌گیرند، منابع مورد نیاز را تأمین کند.

یارانه و مستمری کم‌درآمدها را به‌راحتی افزایش می‌دهیم

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اکنون یارانه و مستمری‌ قشر کم‌درآمد ۳٫۴برابر شده است، گفت: هنگامی که درباره افزایش یارانه صحبت می‌کنیم گاهی این حرف درخصوص اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد است که حدود ۱۰تا ۱۲میلیون و حداکثر ۱۵میلیون نفر هستند درحالی‌که ما اکنون داریم به ۷۵میلیون نفر یارانه می‌دهیم.آنچه انتقاد ما به سایر دوستان بود، این بود که اگر شما می‌خواهید یارانه‌ها را سه برابر کنید، این کار اصلاً امکان‌پذیر نیست، اما اینکه یارانه این گروه و اقشار را سه برابر کنیم کاملاً قابل تأمل است.

نوبخت افزود: امسال یارانه این قشر را سه‌برابر کردیم و مشکلی وجود ندارد و برای سال آینده هم می‌توانیم این مقدار را افزایش دهیم و به‌راحتی می‌توانیم سه‌برابر دیگر هم افزایش دهیم، چون اینها ارقام زیادی نیست و این کار از محل بودجه قابل انجام است. او در پاسخ به این سؤال که این منابع قرار است از چه محلی تأمین شود، گفت: این منابع از محل هدفمندی است، قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا نخواهد کرد و موضوع هدفمندی را نیز باید مدیریت کنیم.

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *