آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
هشدار دیپلمات ارمنی؛

شیطنت نظامی اردوغان در مرز ایران/ بعید است آمریکا موافقت کند

«در صورتی که ترکیه و جمهوری آذربایجان دست به چنین اقدامی بزنند، این به معنای تجدیدنظر در مرزهایی خواهد بود که در سال ۱۹۲۰ میلادی برای ترکیه ترسیم شده است.»

بازخبر / ترکیه با ارائه پیشنهاد احداث پایگاه نظامی در جمهوری خودمختار نخجوان در صدد توسعه همکاری‌های نظامی خود با جمهوری آذربایجان است.

به نوشته پایگاه اینترنتی مرکز فرهنگی قفقاز به نقل از آرمن پرس، آرمان ناواساردیان (سفیر سابق و دیپلمات ارمنی) با اشاره به تمرین نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان و سفر اردوغان به مسکو، از تلاش ترکیه برای احداث پایگاه نظامی در جمهوری خودمختار نخجوان خبر داد.

این دیپلمات ارمنی همکاری‌های نظامی ترکیه و جمهوری آذربایجان را در تقابل با همکاری ارمنستان و روسیه دانست و تلاش برای احداث پایگاه نظامی در جمهوری خودمختار نخجوان را در این چارچوب ارزیابی کرد.

ناواساردیان افزود: به اعتقاد محافل داخلی ترکیه، بر اساس قرارداد موسوم به «قارص» حضور نظامی ترکیه در نخجوان کاملا امکان‌پذیر است و ترکیه می‌تواند اقدام به استقرار نیروی نظامی در این جمهوری خودمختار نماید، در حالی‌که بند ۵ قرارداد مذکور حضور واحدهای نظامی در این منطقه را منع کرده است.

آرمان ناواساردیان

وی همچنین تأکید کرد: بر اساس ماده ۴ این قرارداد، در صورتی که ترکیه و جمهوری آذربایجان دست به چنین اقدامی بزنند، این به معنای تجدیدنظر در مرزهایی خواهد بود که در سال ۱۹۲۰ میلادی برای ترکیه ترسیم شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که ترکیه برای تحقق این هدف چشم امید به حمایت آمریکا دارد، افزود: دشوار بتوان تصور کرد که آمریکا با احداث این پایگاه موافقت کند، زیرا این اقدام موجب محدود شدن فعالیت کردها در این مناطق شده و آن ها را به سمت مرزهای ارمنستان هدایت خواهد کرد.

این دیپلمات ارمنی با تأکید بر اینکه ایران نیز به‌طور قطع مخالف احداث چنین پایگاهی خواهد بود، افزود: طرف ارمنی با بهره برداری از این فرصت می‌تواند خواستار تجدیدنظر در قرارداد «قارص» شود.

وی همچنین سفر اردوغان به روسیه و دیدار با پوتین بلافاصله پس از پایان تمرین نظامی مشترک ترکیه و جمهوری آذربایجان را از موضوعات قابل توجه دانست و تأکید کرد: خرید سیستم موشکی “اس۴۰۰” از روسیه در دستور کار این سفر قرار خواهد داشت.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *