ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

کام مردم در پسابرجام با کالاهای وارداتی شیرین شد؟!/ از واردات مربا و سس تا خرید مسواک و قرقره

شاید هیچ‌کس باور نکند؛ اما اقلامی به کشور وارد می‌شود که همگان را از تعجب، انگشت به دهان می‌کند؛ از واردات مربا گرفته تا مسواک و… .

بازخبر / در شرایطی که واردات بی‌رویه، بلای جان تولید داخلی شده است و یکی از انتقادات سرسختانه دولت یازدهم بهدولت احمدی‌نژاد، دامن به واردات بی‌رویه بود، اما این روزها در میان آمارها و اقلام وارداتی گمرکی، کالاهایی دیده می‌شود که همگان را به تعجب وا می‌دارد.

به گزارش افکارنیوز، آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در سال ۱۳۹۵صادرات غیرنفتی ایران به ۴۳ میلیارد و ۹۳۰۰ میلیون دلار رسید و این در حالی است که در این مدت ۴۳ میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد. اگرچه بنا به این دومین سالی است که تراز تجاری کشور مثبت شده، اما نکته بارز این آمارها، واردات کالاهایی است که امکان واردات آنها در کشور وجود دارد.

در همین راستا، به چند نمونه از کالاهای وارداتی اشاره می‌شود. براساس آمار گمرک در ۱۱ماهه نخست سال ۹۵، بیش از ۶۹۰ تن سس کچاپ و سایر سس‌ها، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم سس، حدود ۸۱۶۶ هزار و ۱۲۶ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۲۵ میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۹۲ هزار و ۱۲۲ ریال، در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش ۲ هزار  تن قرقره، ماسوره و دوک از جنس پلاستیک و کاغذ برای پیچیدن نخ‌های نساجی از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم قرقره، ماسوره و دوک به ایران، حدود ۲ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۷۵۲ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۸ میلیارد و ۱۲۴ میلیون و ۳۰۵ هزار و ۷۸۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

آمارهای گمرک در عین حال نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش ۷۴۳ تن مسواک دندان، از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم مسواک، حدود ۹ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۲۱۴ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۶۴ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۹۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

از سوی دیگر، براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش ۵۷ تن عینک آفتابی از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم عینک آفتابی، بالغ بر ۴ میلیون و ۲۹ هزار و ۴۹۵ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۶۶۶ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۶۶۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

بنا به این آمارها، در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۵، بیش از ۱۰ هزار و ۴۱۹ تن شامپو از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم شامپو، حدود ۳۰ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۷۶۶ دلار، ارز از کشور خارج شده است. ارزش ریالی این میزان واردات، بالغ بر ۹۵ میلیارد و ۶۰۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۳۴۷ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری را بزرگ‌ترین آفت کالاهای ایرانی می‌دانند. به باور علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بررسی ترکیب واردات بیانگر این است که بخش عمده کالاهایی که به کشور وارد می‌شوند توان تولید آنها در داخل وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که کالاهای چینی بازار کشور را قبضه کرده اند، تصریح کرد: از آنجایی که هم‌اکنون با مشکل بیکاری مواجه هستیم، بنابراین جلوگیری از واردات بی‌رویه و صیانت از فرصت‌های شغلی در کشور، فقط با حمایت از تولیدکنندگان داخلی میسر می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *