ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

هجوم گردشگران به یک جاذبه‌ در حال نابودی

پدیده سفید شدن دیواره بزرگ مرجانی در کشور استرالیا به بدترین شرایط خود در سال‌های اخیر رسیده است.

 باز خبر,به گزارش ایسنا، یافته‌های یک پژوهش علمی حاکی از آن است که ۹۳ درصد از دیواره بزرگ مرجانی در کشور استرالیا کاملا سفیده شده و یا نشانه‌هایی از پدیده سفید شدن به سبب تغییرات آب و هوایی نشان می‌دهند.

دولت استرالیا اوایل تابستان به خوبی مانع از انتشار اطلاعات پیرامون سفید شدن بخش عمده‌ای دیواره بزرگ مرجانی شد تا به صنعت گردشگری ۵.۲ میلیارد دلاری این کشور آسیبی وارد نشود. اما یافته‌های یک مطالعه آماری در ژورنال گردشگری پایدار حاکی از آن است که ۷۰ درصد از بازدیدکنندگان از دیواره بزرگ مرجانی دلیل اصلی از سفر خود به این منطقه را بازدید از این جاذبه طبیعی قبل از نابودی کامل عنوان کرده‌اند.

این مجموعه عظیم از صخره‌های مرجانی که در جهان بی‌نظیر است که در سواحل شرقی کوئینزلند ۲۶۰۰ کیلومتر کشیده شده است.

سالانه ۴ میلیون گردشگر از دیواره‌های بزرگ مرجانی بازدید می‌کنند و به دلیل کاهش ارزش دلار استرالیا امسال رکورد بازدیدکنندگان از این منطقه شکسته شده و فقط تعداد گردشگران داخلی این منطقه ۳۳.۵ درصد از مارس سال گذشته رشد داشته است.

صخره‌های مرجانی به سبب قرار گرفتن در معرض دمای رو به افزایش آب و آلودگی ساقه زنده درون خود را تخلیه می‌کنند و به همین دلیل سفید می‌شود. مرجان‌ها می‌توانند از پدیده سفید شدن جان سالم به در ببرند اما ار چه مدت زمان و شدت این پدیده بیشتر باشد احتمال مرگ آنها نیز افزایش می‌یابد.

گردشگران بین‌المللی دیواره بزرگ مرجانی و پل بندر سیدنی را به عنوان مهمترین مقاصد گردشگری در این کشور می‌شناسند، این در حالیست که دیواره‌های بزرگ مرجانی به واسطه پدیده سفید شدن صخره‌ها به یک نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است و تاکنون حدود ۲۲ درصد  از کل صخره‌های مرجانی به رنگ سفید درآمده‌اند.

پدیده سفید شدن دیواره بزرگ مرجانی در استرالیا علاوه‌بر عواقب زیست محیطی، با ضرر و زیان چشمگیر اقتصادی  نیز همراه خواهد بود.

دیواره بزرگ مرجانی در سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و یکی از مهمترین جاذبه‌های گشردشگری استرالیا محسوب می‌شود. در حال حاضر میزان مرگ و میر مرجان‌ها بر اثر سفیدشدن ۳۵ درصد تخمین زده شده است.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *