اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

تشکیل استان سی و دوم از شایعه تا تکذیب

روزهای پایانی سال ۹۵ بود که خبری مبنی بر تشکیل استان سی و دوم و انتزاع بخشی از استان هرمزگان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، پیامی که مانند بسیاری از اخبار شایع در فضای مجازی منبعی در آن ذکر نشده بود.

بازخبر / روزهای پایانی سال ۹۵ بود که خبری مبنی بر تشکیل استان سی و دوم و انتزاع بخشی از استان هرمزگان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شد، پیامی که مانند بسیاری از اخبار شایع در فضای مجازی منبعی در آن ذکر نشده بود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در این پیام آمده بود: “از مهر ۱۳۹۶ کودکان ایرانی، ایران را با ۳۲ استان خواهند شناخت.پس از تصویب استان سی و دوم در اواخر دولت دهم در سکوت خبری و پیگیری‌های نمایندگان جنوب استان فارس و تصویب شورای عالی امنیت ملی در جلسه روز ۱۸ اسفند ۹۵ و تصویب آن در کمیسیون سیاست داخلی و متعاقباً بحث و بررسی آن در آخرین روزهای کاری مجلس در سال ۹۵ باوجود اعتراض و رأی منفی تعدادی از نمایندگان استان بوشهر و هرمزگان، استان سی و دوم با ۱۸۵ رأی مثبت، ۶۱ رأی منفی و ۱۳ رأی ممتنع به تصویب رسید و پس از اواخر خرداد ۱۳۹۶ اجرایی خواهد شد.گفتنی است اکثر نمایندگان استان فارس به‌جز شهرستان‌های جنوبی این استان، با این تصمیم موافقت کرده‌اند.

استان سی و دوم با نام استان پارسیان با مرکزیت بندرلنگه تأسیس‌شده و نام شهرستان پارسیان نیز که پیش‌ازاین بخشی از استان هرمزگان محسوب می‌شد به شهرستان پارسه تغییر خواهد یافت. بنا به اخبار واصله استان جدید پارسیان از ۱۵ شهرستان شامل دو شهرستان از استان بوشهر، چهار شهرستان از هرمزگان و ۹ شهرستان از استان فارس با جمعیت تقریبی یک‌میلیون نفر به‌منظور حرکت به‌سوی توسعه پایدار و آمایش عادلانه سرزمینی تشکیل‌شده است.”

اما در همین خصوص پیگیری‌های خبرنگار ایسنا برای صحت‌وسقم این موضوع نشان از کذب بودن آن می‌داد.

 معاون حقوقی رئیس‌جمهور که در حاشیه سفر به بندرعباس در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا، مبنی بر صحت‌وسقم این پایم، افزود: دولت یازدهم از ابتدا نظرش بر این است که قانون جامع تقسیمات کشوری تهیه و به مجلس تقدیم کنیم، قانون فعلی مبتنی بر مزیت‌های گذشته است و چه بسا در تاریخ و موضوعات مختلف نیاز به بازنگری دارد.

حجت‌الاسلام مجید انصاری خاطرنشان کرد: انشالله قانون جامع تقسیمات کشوری تقدیم مجلس می‌شود و در مورد تشکیل استان جدید هیچ‌گونه بحثی در دولت مطرح نشده است و لایحه‌ای از سوی وزارت کشور به دولت تقدیم نشده است.

همچنین استاندار هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: هر استانی که بخواهد تشکیل شود باید از سوی وزارت کشور به‌عنوان لایحه به هیئت دولت اعلام شود و پس از تصویب به مجلس ارائه شود.

جاسم جادری بابیان اینکه تاکنون هیچ‌گونه لایحه‌ای در این خصوص از سوی وزارت کشور به دولت ارائه نشده است و بحثی مبنی بر تشکیل یک استان جدید مطرح نشده و نیست، عنوان کرد: این شایعات بیشتر از سوی افرادی مطرح می‌شود که مشخص نیست چرا با این‌گونه شایعات سعی در برهم زدن آرامش استان دارند و این‌گونه شایعه‌پراکنی‌ها تشویش اذهان عمومی است.

همچنین نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، در این خصوص اظهار کرد: متأسفانه مدتی است در فضای مجازی پیامک‌هایی حاوی شایعه‌ای بی‌اساس مبنی بر تشکیل سی و دومین استان کشور در حال انتشار است.

احمد مرادی بابیان اینکه برای ایجاد یک استان حتماً به مصوبه مجلس نیاز است، افزود: بنده تا آخرین روز کاری مجلس در سال ۹۵ در تهران بودم و چنین موضوعی اصلاً مطرح نشده است.

وی با اشاره به اینکه چنین موضوعاتی نیاز به کارشناسی دقیق و رأی و نظر نمایندگان مجلس دارد، اضافه کرد: استاندار استان هرمزگان و استان بوشهر نیز این موضوع را تکذیب کرده و کاملاً مشخص است که این شایعه دروغ سال ۹۶ بوده است.

مرادی بابیان اینکه بعضی افراد در حوزه بی‌اخلاقی چنین شایعاتی را منتشر می‌کنند و خوشبختانه مردم ما هوشیارند، خاطرنشان کرد: در رابطه با الحاق و انتزاع هیچ کار بدون کارشناسی را نمی‌پذیریم و هرکسی بخواهد چنین تصمیمی بگیرد مطمئناً با واکنش مردم مواجه خواهد شد و ما نیز به‌عنوان نماینده مجلس در کنار مردم هستیم و به مردم هم این اطمینان را می‌دهیم که اگر چنین موضوعی مطرح شد به اطلاع آنان خواهیم رساند.

گزارش از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *