اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
در کنفرانسی در لندن مطرح شد؛

عربستان عامل بی‌ثباتی/ مشکلات منطقه بدون ایران قابل حل نیست

فعالان مدنی و تحلیل گران سیاسی در این کنفرانس یک روزه که در اندیشکده «خانه ابرار» برگزار شد، به بررسی سیاست‌های رژیم آل سعود در خاورمیانه، نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی پرداختند.

بازخبر / شرکت کنندگان در کنفرانس «سیاست عربستان سعودی در منطقه‌ای بحران‌زده» که روز شنبه در لندن برگزار شد، با بیان اینکه سیاست های ریاض به بی ثباتی در خاورمیانه دامن زده است، تصریح کردند بدون حضور ایران مشکلات منطقه قابل حل نیست.

فعالان مدنی و تحلیل گران سیاسی در این کنفرانس یک روزه که در اندیشکده «خانه ابرار» برگزار شد، به بررسی سیاست‌های رژیم آل سعود در خاورمیانه، نقش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حمایت از ریاض و بحران کنونی در منطقه پرداختند.
«جاناثان فرایر» تحلیل‌گر سیاسی در سخنانی در این کنفرانس، با بیان اینکه مصر، عربستان سعودی و ایران بازیگران اصلی و مدعیان رهبری منطقه هستند، افزود: توافق هسته‌ای ایران سبب گردید تا ضمن لغو تحریم‌های بین المللی علیه این کشور، ایران از جایگاه مطلوبی در افکار عمومی در جهان برخوردار شود.
وی تصریح کرد: اکنون حل بسیاری از مشکلات منطقه به ویژه بحران سوریه، بدون حضور ایران امکان پذیر نیست.
این تحلیل گر سیاسی با این حال شرایط مصر و عربستان سعودی را چندان مطلوب توصیف نکرد و گفت: بحران های سیاسی و اقتصادی مصر – سرنگونی حسنی مبارک و محمد مرسی روسای جمهوری مصر – سبب شده است تا چهره بیرونی این کشور به شدت خدشه دار شود.
وی بیان داشت که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری کنونی مصر دارای کاریزمای لازم برای رهبری جهان عرب و منطقه نیست.
فرایر در ادامه، با اشاره به نقش ریاض در بحران یمن و بحرین و درگیری های داخلی خاندان آل سعود، افزود: هر چند عربستان نفت زیادی دارد اما حکومت طولانی خاندان آل سعود بر این کشور به لحاظ سیاسی تاثیرات مطلوبی را در چهره بیرونی این کشور به جای نگذاشته است.
وی با اشاره به نارضایتی عمومی مردم عربستان نسبت به دستگاه حاکمه این کشور بیان داشت: حاکمان سعودی آگاه هستند که تنها راه حفظ پایه های قدرت شان، گسترش بی ثباتی و تفرقه افکنی در منطقه است. آنها قصد دارند تا عربستان را به عنوان رهبر جهان عرب و منطقه معرفی کنند این در حالی است که توافق هسته ای صورت گرفته با ایران و ظهور این کشور به عنوان یک قطب قدرت در منطقه، سبب برهم خوردن رویای سعودی ها شده است.
این تحلیل گر سیاسی پیش بینی کردکه نارضایتی مردم عربستان با جنبش بهار عربی به زودی پیوند خواهد خورد و در نهایت منجر به سرنگونی رژیم آل سعود خواهد شد.
وی افزود: من برخلاف اکثر مردم، تصور نمی کنم که بهار عربی به پایان رسیده است. بلکه این جنبش در عربستان آرام آرام شکل گرفته و گریبان آل سعود را خواهد گرفت.
فرایر با اشاره به این نکته که اکثر جمعیت عربستان را جوانان تشکیل می دهند، تصریح کرد: رژیم آل سعود به درستی نگران خیزش بهار عربی از سوی جوانان است. از این رو تلاش می کند تا به بهانه های مختلف به جوانان سعودی باج دهد تا رضایت شان را کسب کند؛ غافل از اینکه در دنیای مدرن، دیگر یک قبیله قادر نیست تا ابد بر مسند قدرت باشد.
این تحلیل گر سیاسی تصریح کرد: هر چند من طرفدار انقلاب نیستم، اما بر این باورم که طی سال های آتی شاهد فضای پرچالشی در امور داخلی عربستان و فروپاشی خاندان آل سعود خواهیم بود.
«کن لیوینگستون» شهردار پیشین لندن نیز طی سخنانی در این کنفرانس، به لاپوشانی حقایق و دروغگویی سیاستمداران و رسانه های غربی پرداخت و عنوان کرد: یک سال پس از حمله ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در نیویورک، کنگره آمریکا کار تحقیقات و بررسی در رابطه با علت و عوامل این حادثه تروریستی را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه این گزارش پیش از آغاز حمله ائتلاف به رهبری آمریکا علیه عراق منتشر شد، افزود: اما ۲۸ صفحه از این گزارش از روی عمد منتشر نشد و پس از گذشت بیش از ۱۰ سال، جولای سال گذشته این اسناد منتشر گردید.
وی عنوان کرد: این اسناد بر ارتباط حادثه ۱۱ سپتامبر و عوامل دولت عربستان دلالت داشت و در صورتی که همان زمان منتشر می شد، نمایندگان پارلمان انگلیس به مشارکت در جنگ عراق رای موافق نمی دادند.
لیوینگستون بیان داشت: متاسفانه این ها واقعیت سیاست ما در انگلیس است: به ما دروغ گفته می شود.
وی ادامه داد: زمانی که من نماینده مجلس عوام بودم تاکید داشتم که در رابطه با نحوه استفاده عربستان از تسلیحاتی که ما به آنها می فروشیم تحقیق شود. اما «تونی بلر» (نخست وزیر پیشین انگلیس) این تحقیقات را متوقف و عنوان کرد که این تحقیقات با امنیت ملی انگلیس تعارض دارد.
شهردار پیشین لندن افزود: جالب اینجاست که پس از کناره گیری تونی بلر از نخست وزیری، ریاض صدها هزار پوند تحت عنوان ارائه خدمات مشورتی به او پرداخت کرد.
کن لیوینگستون بیان داشت: مردم انگلیس اکنون از واقعیت هایی که در یمن و بحرین رخ می دهد، بی اطلاع هستند. آنها نمی دانند بخشی از تسلیحاتی که علیه مردم بی گناه یمن و بحرین از سوی آل سعود مورد استفاده قرار می گیرد، در کشورشان ساخته می شود.
شهردار پیشین لندن که اخیرا از سوی لابی صهیونیسم به دلیل تشریح ارتباط تاریخی هیتلر و رژیم صهیونیستی از عضویت حزب کارگر تعلیق شد، افزود: متاسفانه افرادی که واقعیت ها را می گویند از سوی لابی قدرت مجازات می شوند. اما دانستن واقعیت ها حق مردم است و نباید در مقابل فشارها و تهدید ها کمر خم کرد.
وی ادامه داد: لابی قدرت نمی خواهد که واقعیت ها گفته شود. به همین خاطر افرادی که حقایق را افشا می کنند مورد حمله قرار می گیرند.
لیوینگستون با طرح این سئوال که چرا رسانه های انگلیس در محکوم کردن تصمیم اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ادامه شهرک سازی در کرانه باختری، کوتاهی می کنند، افزود: واقعیت ها بایستی گفته شود تا در آینده به جهانی بهتر دست پیدا کنیم.
دکتر «سامی رمضان» استاد جامعه شناسی و تحلیل گر سیاسی نیز در این کنفرانس به نقش رژیم صهیونیستی به عنوان حامی اصلی تروریسم و بی ثباتی در منطقه اشاره کرد و افزود: هر چند پیشتر روابط اسرائیل و عربستان پنهان بوده اما این رابطه اکنون در حال توسعه و آشکار شدن است.
وی ادامه داد: اگر به اظهارات اخیر وزیران دفاع اسرائیل و عربستان توجه کنید، شاهد اشتراکات زیادی از سوی دو طرف خواهید بود. آنها ایران را تهدیدی در منطقه می دانند و اصرار دارند که بایستی با ایران برخوردی سخت گیرانه و قاطع صورت گیرد.
دکتر رمضان افزود: تل آویو و ریاض همچنین خواستار تاسیس سازمانی نظامی، مشابه ناتو در خاورمیانه هستند تا قادر باشند علیه آنچه دولت های سرکش – یعنی ایران – می خوانند مقابله کنند.
این تحلیل گر سیاسی در همین حال نقش واشنگتن در شکل گیری این رابطه را مورد توجه قرار داد و افزود: آمریکا از گذشته در سودای تسلط بر منابع نفتی عربستان و حفظ منافع اسرائیل در منطقه بوده و از این رو اکنون موفق شده تا تل آویو و ریاض را زیر چتر خود درآورد.
وی نقشی را که عربستان در حمله به یمن و بحرین ایفا می کند همگام با حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی در فلسطین و غزه توصیف و تصریح کرد که این اقدامات در راستای حمایت از پایه های نظام امپریالیسم در منطقه صورت می گیرد.
«اندرو اسمیت» عضو ارشد کارزار مقابله با تجارت اسلحه نیز در این کنفرانس ضمن محکوم کردن فجایع انسانی صورت گرفته در یمن و بحرین، دولت انگلیس را به همدستی با رژیم های آل سعود و آل خلیفه در تحقق این فجایع متهم کرد.
وی با اشاره به طرح شکایت این نهاد مدنی از دولت محافظه کار انگلیس در دادگاه عالی این کشور برای توقف فروش اسلحه به عربستان سعودی، از شانس بالای به فرجام رسیدن این پرونده حقوقی خبر داد.
وی با بیان اینکه «دولت انگلیس ادعا می کند که فروش اسلحه به عربستان، سرشار از منافع اقتصادی و عامل اشتغال زایی در این کشور است» افزود: این در حالی است که طی تحقیقات به عمل آمده، سهم اشتغال زایی ناشی از فروش اسلحه به عربستان تنها ۰٫۲ درصد برآورد شده است.
این فعال مدنی در همین حال دعوت مقامات لندن از ریاض برای شرکت در نمایشگاه تسلیحات نظامی که قرار است در سپتامبر آینده در انگلیس برگزار شود را شرم اور توصیف کرد.
اندرو اسمیت با بیان اینکه دولت انگلیس تاکید دارد که بر نحوه استفاده از تسلیحات فروخته شده اش نظارت کامل دارد، افزود: همه ما آگاه هستیم که پس از فروش اسلحه، هیچگونه امکان نظارت دقیق و جامع بر آن وجود ندارد.
این فعال مدنی در پایان بیان داشت: سیاست، انتخاب میان اردوگاه ظالم و مظلوم است. همه ما در اینجا می دانیم که کدام اردوگاه را انتخاب کرده ایم اما جای تاسف است که سیاستمداران ما انتخابات درستی را انجام نداده اند.
‘لیندزی جرمن’ از موسسین کارزار مدنی ائتلاف ضد جنگ از دیگر سخنران این کنفرانس بود.
وی اصلی ترین عامل بحران در منطقه را سیاست های خودخواهانه و تجاوزکارانه برخی از کشورهای جهان به ویژه عربستان، آمریکا و انگلیس برشمرد.
خانم جرمن همچنین پیروزی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را عاملی نگران کننده برای آینده منطقه و جهان توصیف کرد و در عین حال از همراهی و همپیمانی لندن با سیاست های کاخ سفید به شدت انتقاد کرد.
وی در همین حال خواستار تلاش گروه های مدنی و سازمان های حقوق بشری در مقابله با سیاست های کاخ سفید و لندن شد.
حزب ایرلندی «شین فین» نیز با انتشار بیانیه ای که توسط یکی از سخنرانان قرائت شد، ضمن اعلام همبستگی با این کنفرانس، سیاست های غرب در حمایت از حکام سعودی را به شدت محکوم کرد.
در پایان این کنفرانس همچنین بیانیه ای مشتمل بر ۱۱ بند قرائت شد که در آن بر پایان سیاست های تجاوزکارانه رژیم آل سعود مورد تاکید قرار گرفت.
در این بیانیه بر لزوم برقراری آتش بس بدون قید و شرط در یمن تاکید و از دولت عربستان سعودی خواسته شده است تا از حملات روزانه اش در یمن دست بکشد و برای حصول راه سیاسی به میز مذاکره بازگردد.
در همین حال از سازمان ملل متحد نیز خواسته شده تا تحقیقاتش را در رابطه با جرائم جنگی صورت گرفته در جریان این جنگ هر چه سریع تر آغاز کند.
این بیانیه تاکید می کند که تحقیقات عربستان سعودی و متحدانش در رابطه با جرائم جنگی صورت گرفته در یمن فاقد مشروعیت و اعتبار است.
بیانیه یاد شده همچنین از دولت عربستان می خواهد تا هرچه سریع تر محاصره یمن را که منجر به بروز قحطی و کشته شدن مردم بی گناه شده پایان دهد.
در این بیانیه همچنین از کشورهای غربی خواسته شده تا فروش اسلحه به عربستان را متوقف سازند.
این بیانیه تصریح می کند که گزارش های منتشر شده از سوی نهادهای بین المللی حاکی از آن است که دولت عربستان از تسلحیات خریداری شده برای هدف گرفتن غیرنظامیان استفاده کرده است.
بیانیه یاد شده همچنین عنوان می کند که دخالت عربستان در امور داخلی بحرین و دفاع از رژیم آل خلیفه سبب پیچیدتر شدن اوضاع در این کشور و سرکوب جنبش های مردمی شده است. از این رو از عربستان و متحدانش خواسته شده تا نیروهای خود را هرچه سریع تر از بحرین خارج سازند.
این بیانیه ضمن وخیم توصیف کردن اوضاع حقوق بشر در عربستان و عدم پایبندی رژیم آل سعود به قوانین بین المللی از سازمان های حقوق بشری می خواهد تا از ریاض در این رابطه حساب بکشد.
بیانیه یاد شده بر لزوم آزادی زندانیان سیاسی و فعالان مدنی که به جرم مخالفت با دولت عربستان زندانی و شکنجه شده اند تاکید می کند.
این بیانیه از سوی کارزار ائتلاف توقف جنگ، کازار مقابله با معامله اسلحه، موسسه حقوق بشری شبا، موسسه اپوزیسیون بحرین، مرکز نظارت بر مسائل حقوق بشر عمان و سازمان سعودی اروپایی حقوق بشر تنظیم شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *