آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

تاریخچه کوکاکولا

در سال ۱۸۸۶در آتلانتا قانون منع مشروبات الکلی به تصویب رسید. در آن زمان « شربت کوکای نیروبخش دکتر پمبرتون» در اغلب داروخانه های آتلانتا به فروش می رسید. پس از وضع این قانون دکتر جان اس پمبرتون، شیمیدان آتلانتایی بر آن شد که محصول خود را با نام تجاری جدید و بدون استفاده از الکل به بازار عرضه کند. او در نظر داشت که نام این محصول برگرفته از مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی آن (گیاه کاکائو و میوه درخت کولا) باشد .

بازخبر / به همین دلیل نام «شربت تقویت کننده کوکا و میوه کولا» را انتخاب کرد. فرانک رابینسون دفتر دار و حسابدار دکتر پمبرتون بعد از دیدن این نام به فکر افتاد که آن را خلاصه کرده و تبدیل به کوکاکولا کند و از آنجاییکه خط خوبی داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی نوشت. این حالت نوشتاری به اندازه ای زیبا بود که دکتر پمبرتون آن را پسندید و بر روی تمامی محصولات جدیدش نام کوکاکولا را به همان صورت درج کرد.تاریخچه کوکاکولا

پمبرتن به ترکیب جدید، نه به عنوان یک نوشابه، بلکه مسکن سردرد برای کسانی که پرخوری کرده‌اند، نگاه می‌کرد و در این راستا به عنوان یک داروساز برحسب تصادف کشف کرد که طعم شربت موقعی که با آب کربنیک دار مخلوط شود، بهتر می‌شود.

در آن ایام روزانه حدود ۹ عدد از این نوشیدنی به فروش می‌رفت و مجموع فروش آن سال کوکاکولا فقط حدود ۵۰ دلار بود. نکته جالب این است که در کل این نوشیدنی برای تولیدکننده‌اش بیش از ۷۰ دلار هزینه در برداشت؛ یعنی سال اول، برای جان پمبرتن سال ضرر بود. حضور «آسا گرییگزکاندلر» داروسازی دیگر از آنتالانتا، در شرکت کوکا و همکاریش با پمبرتن تولید این نوشابه را در سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۰۰ تا بیش از ۴۰ برابر افزایش داد.

تاریخچه کوکاکولا

تبلیغات، عامل مهمی در موفقیت پمبرتن و کاندلر بود.

تا پایان قرن ۱۹ کوکاکولا طرفداران بسیاری در آمریکا و کانادا به دست آورد. در سال ۱۹۲۵ کوکاکولا فروش میلیونی‌اش را آغاز کرد و در سال ۱۹۴۰ در ۴۰ کشور عرضه شد.

در سال ۱۹۴۰، یعنی درست در اوایل شروع جنگ جهانی دوم، شرکت کوکاکولا فرمول جدید و میوه‌ای خود را با نام تجاری فانتا معرفی نمود که معطر به اسانس پرتقال و ترنج بود و در سال‌های بعد، یعنی در سال ۱۹۶۱ محصول دیگر خود به نام اسپرایت را با طعم لیمو عرضه نمود.

اولین همکاری تبلیغاتی کوکاکولا با آژانسی به نام D’Arcy (دی آر سی ) در سال ۱۹۰۶ م آغاز گردید .

این همکاری مدت ۵۰ سال به طول انجامید. علت این تداوم، داشتن نقطه نظرهای مشترک و درک دوجانبه خواسته های طرفین بود.

در ابتدا تبلیغات صرفاً به آگهی در چند روزنامه محدود می شد. البته پوسترهای تبلیغاتی هم وجود داشت. در عین حال آرتور لی، مدیر خلاقیت آژانس، ساخت شعارهای تبلیغاتی را عهده دار بود.

هر دو سال یکبار شعار تبلیغاتی عوض می شد و با پوستر جدیدی به بازار می آمد. روند تبلیغات تا سال ۱۹۵۰ میلادی، اینگونه بود، تا اینکه قرار شد دی آر سی برای روز شکرگذاری یک برنامه تلویزیونی بسازد. در آن زمان تلویزیون فقط در خانه عده معدودی از مردم پیدا می شد و در عرصه تبلیغات معروفیتی نداشت. دی آر سی از این موقعیت استفاده کرده و از کوکاکولا برای اسپانسر شدن در برنامه ها دعوت نمود. چرا که هدف بعدی کوکاکولا در تبلیغات، تأثیرگذاری بر مردم در یک زمان واحد بود و این کار را از طریق تبلیغات رادیویی انجام می داد.

اسپانسر شدن در یک برنامه تلویزیونی تأثیر سمعی و بصری را یک جا با هم داشت و کوکاکولا از این موقعیت بهترین استفاده را کرد.

در سال ۱۹۸۱ Roberto C . Goizueta رئیس وقت و مدیر آن زمان کوکا کولا ، دست به یک ریسک و عمل محتاطانه زد . اقدام او معرفی فرمولی جدید از کوکاکولا با نام تجاری Diet Coke یا همان کوکاکولای دایت بود . که دارای کالری بسیار پائین بود و در زمان خودش اولین نوع از این فرمول به حساب می‌آمد.

این عمل Goizueta از این جهت متحورانه و ریسک به حساب می‌آمد که دقیقا بعد از ۹۹ سال ترکیب نوشیدنی کوکاکولا دچار تغییر میشد و منتقدان این حرکت شرکت را بزرگترین اشتباه بازاریابی ارزیابی کردند . و جالب اینکه این فرمولاسیون، با استقبال عمومی مردم مواجه شد . ولی فرمول قدیمی هم به واسطه ورود این ترکیب از بین نرفت و مدت زمانی بعد با نام تجاری Coca – Cola classic ( کوکاکولا کلاسیک ) دوباره به فروشگاه ها بازگشت.

تاریخچه کوکاکولا

امروزه شرکت کوکاکولا با افتخار اعلام میکند که به رکورد فروش ۴/۱ میلیارد انواع نوشیدنی کوکاکولا در جهان دست یافته ..!!

پسندیدم(3)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *