آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

علت بالا بودن آمار بیکاری در هرمزگان به‌عنوان پایتخت اقتصادی کشور چیست؟

دکتر احسان کامرانی مسؤول سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان هرمزگان

بازخبر/ از بندرعباس، استان هرمزگان دارای ظرفیت بالایی در استعدادهای طبیعی خودش منجمله دریا و صنایع وابسته آن و مناطق گردشگری بی‌نظیر از اکوسیستم‌های جزیره‌ای تا کوهستانی و هر یک از شهرستان‌ها با جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود، رتبه اول شیلات و صید و صیادی و تکثیر و پرورش میگو و ماهیان دریایی در کشور، وجود دو بندر کلیدی و اساسی در زمینه صادرات و واردات و گمرکات، دارا بودن تمام انواع صنایع حمل و نقل مانند ریلی، دریایی، زمینی و هوایی و آن هم بسیار راهبردی برای کشور، وجود مناطق آزاد کیش، قشم و مناطق ویژه اقتصادی خلیج فارس، پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنعت فولاد و آلومنیوم و روی، قطب محصولات کشاورزی و زراعی خارج فصل و همچنین محصولات باغی متنوع و …

تعداد جمعیت دانشجویی استان، ۸۵۲۷۱ و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هرمزگانی در تمام مقاطع از تکنسین تا دکتری نیز کم نیست و تعداد دانشگاه‌های استان خوشبختانه به برکت انقلاب گسترش و توسعه خوبی داشته به‌طوری که دانشگاه هرمزگان به‌عنوان یک دانشگاه جامع استان، دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۲ واحد، دانشگاه پیام نور با ۱۲ واحد، دانشگاه جامع علمی کاربردی ۲۵ مرکز، دانشگاه فرهنگیان و تعداد هنرستان‌های استان با بیش از ۲۵۰۰ نفر و فارغ‌التحصیل  دانشگاه‌های استان بیش از ۵۰ هزار نفر و هنرستان‌های استان بیش از ۳ هزار نفر است.

فارغ از اینکه نرخ بیکاری در استان ۱/۱۱ یا ۶/۱۵ یا ۱۸ درصد باشد سؤوال اینجاست چرا در این اقیانوسی از ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه این پایتخت اقتصادی آمار بیکاری فزآینده باشد و در هر خانواده هرمزگانی یک تا دو نفر یا بیشتر بیکار وجود داشته باشد؟

این سناریوی غم‌انگیز نشان از این دارد که مدیریت این صنایع و دستگاه‌ها فوق‌الذکر ناکارآمد بوده و قادر به تولید کارآفرین نیستند و در نتیجه قادر به  بکارگیری این  ظرفیت‌ها از هرمزگانی‌ها و مردم ماندگار در هرمزگان نیستند و اهمیتی هم به اشتغال بومیان و نیروهای ماندگار در استان قائل نیستند و الویت اشتغال آنها هم این مهم نیست و بیشتر نیروه‌ها را از بیرون استان جذب می‌کنند.

چه کسانی مسؤول این نابسامانی اشتغال در این چهار سال هستند؟ درست است که مدیران دولتی و شرکت‌های دولتی مستقر در استان بیشتر غیر بومی و غیر ماندگارند و حتی برخی‌ها پروازی هستند و حاضر نیستند که خانواده خود را همراه بیاورند تا آنها هم در مشکلات مردم استان شریک باشند! آیا نبایستی بالاترین مقام دولتی و نماینده عالی دولت در  استان مطالبه‌گر اصلی باشد؟ و آیا نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی راهکار حقوقی برای آن تعریف کنند؟ چرا تا به حال نشده است و تا کی می‌خواهد این وضعیت ادامه داشته باشد؟ آیا تا وقتی که متخصص بومی و ماندگار در استان وجود دارد منطقی، اخلاقی و توجیه‌پذیر است افراد دیگری به کار گرفته شوند؟ چرا با آمارهای غیر واقعی نرخ بی‌کاری در استان می‌خواهیم صورت مسأله را پاک کنیم؟

خوشبختانه روحیه مطالبه‌گری مردم ارتقا یافته و مردم استان از بومی و ماندگار در ان نسبت به این وضعیت موجود معترض بوده و خواهان پیگیری جدی آن توسط استاندار و نمایندگان در مجلس شورای اسلامی هستند.

مردم استان هرمزگان بسیار نجیب، مهمان‌نواز و مهمان‌دوست هستند که آن را همیشه به اثبات رسانده‌اند اما اخلاق و حقوق انسانی نیز ایجاب می‌کند حریم و حرمت میزبان هم نگه داشته شود.

خوشبختانه در پیام مقام معظم رهبری نیز به خوبی نسبت به این مهم تأکید شده است و از اقتصاد مقاومتی به عنوان  شعار امسال به دو رکن آن یعنی «تولید» و «اشتغال» تأکید موکد شده است و این گویای این است که در این دو رکن اساسی کم‌کار شده است یا از آنها غفلت شده است و هر دولتی که در سال ۹۶ بر سر کار آید بایستی به آن توجه ویژه نماید.

در همین رابطه بسیج اساتید استان  با بهره‌گیری از متخصصان و اساتید این حوزه‌ها در استان و کشور سند طرح اقتصاد مقاومتی استان با رویکرد تولید، اشتغال و صادرات را که از سال گذشته شروع کرده به پایان رسانده که در سال جدید از آن رونمایی و بهره‌برداری خواهد نمود.

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *