اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

تمام ابهامات پرونده ژوزه/ آخرین شانس پرسپولیس

پرونده شکایت مانوئل ژوزه از باشگاه پرسپولیس پر است از ابهام. این ابهامات، حتی فیفا را دچار تردیدهای بسیاری برای صدور رأی نهایی کرده.  ابهامات پیچیده این پرونده را مرور می کنیم.

بازخبر / آپشن‌های استثنایی در یک قرارداد عجیب

در قرارداد این مربی که در فصل دوازدهم از لیگ مصر به لیگ ایران آمد آپشن‌های عجیب و استثنایی دیده می‌شود. از جمله اینکه در صورت قهرمانی در لیگ برتر، او بتواند ۲۵ درصد بر قراردادش اضافه کند. در صورت قهرمانی در جام‌حذفی ۲۵ درصد دیگر و کسب سهمیه آسیا، ۲۵ درصد بیشتر! در واقع قراردادش در طول یک فصل تا ۷۵ درصد افزایش می یافت!

متمم قرارداد و انرژی‌های هدر رفته

این قرارداد یک متمم دیگر هم داشت که مانوئل ژوزه بابت آن هم شکایت کرده است؛ متممی که در آن اشاره شده مالیات قرارداد و هر پولی که این مربی پرتغالی بگیرد، با باشگاه پرسپولیس خواهد بود! همین مسائل برای باشگاه دردسرساز شده است. این هم موضوع دیگری است که وکلای باشگاه طی سال‌های اخیر، انرژی شان را برای حذف آن گذاشته‌اند اما هیچ تأثیری نداشته است.

حکمیت و مسائل دیگر

پرونده باشگاه پرسپولیس (برخلاف گفته برخی از نزدیکان باشگاه) به دادگاه CAS که دادگاه عالی ورزشی است رفته و درحال بررسی است. قضات این دادگاه، پرونده را در شورای حکمیت (arbitration) دنبال می کنند و شیوه کار به این شکل است که مانوئل ژوزه و پرسپولیس باید حداقل سه داور در دفاع انتخاب کنند چرا که هر دو طرف از یکدیگر شکایت کرده‌اند. رأی حکمیت دقیقاً همان رأیی است که داوران دو طرف دعوا آن را پیش برده‌اند و باید قبول کنند.

فیفا می تواند به پرسپولیس فرصت بدهد

حقیقت این است که فیفا رأی به محکومیت باشگاه پرسپولیس داد و سپس پرونده به CAS رفت. این موضوع باعث شد تا کار به سخت‌ترین مرحله خود برسد؛ چانه‌زنی برای گرفتن رأی. هر دو طرف شاکی هستند و فیفا بابت شکایت ۸۰ صفحه ای سردرگم بین طرفین. حالا اگر رأی به سود ژوزه باشد، باشگاه پرسپولیس باید تحت هر شرایطی، پول را پرداخت کند اما فیفا به باشگاه حداقل ۲ ماه (همان اردیبهشت‌ماهی که این روزها زیاد می شنوید) زمان می دهد. اگر در این دو ماه، اتفاق خاصی رخ ندهد، رأی مشخص است‌‌؛ محکومیت سنگینی در انتظار باشگاه خواهد بود.

محل دادرسی، آخرین شانس

البته پرسپولیسی ها نباید ناامید باشند چون مستنداتی وجود دارد که مشخص می کند ژوزه قبل از آنکه اخراج شود، بدون هماهنگی با مسئولان باشگاه، ایران را ترک کرده و به قراردادش تا پایان، پایبند نبوده است. اگر تصور کنیم آخرین شانس پرسپولیسی ها، برگ برنده‌شان شود، مانوئل ژوزه برای شکایت دوباره از باشگاه، باید به ایران برگردد و در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکایت کند! در سه بخش از قرارداد او به صورت کامل ذکر شده در صورت وجود نزاع یا dispute در هر مقطعی، تنها مرجع قضاوت و داوری فقط کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ایران است! اگر این مورد در قرارداد وجود نداشت و «محل دادرسی» مشخص نمی شد، فیفا و دادگاه CAS تا به حال رأی را تمام و کمال به سود مانوئل صادر کرده بود.

پسندیدم(7)نپسندیدم(1)

1 نظر برای “تمام ابهامات پرونده ژوزه/ آخرین شانس پرسپولیس”

  1. سمانه گفت:

    سردار رو دست کم نگیرید!

    پسندیدم(1)نپسندیدم(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *