توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد
اسراییل نگران شد؛

لغو ممنوعیت‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران!

در توافق هسته‌ای ایران یک مهلت ده ساله برای ممنوعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، غنی‌سازی اورانیوم در این کشور و توسعه تجهیزات با قابلیت هسته‌ای قید شده است.

بازخبر / پایگاه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی نوشت: در توافق هسته‌ای ایران یک مهلت ده ساله برای ممنوعیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران، غنی‌سازی اورانیوم در این کشور و توسعه تجهیزات با قابلیت هسته‌ای قید شده است. مقامات اسرائیل معتقد هستند این مهلت ۱۰ ساله ، که یک سال آن نیز سپری شده است، احتمالا در زندگی سیاسی طولانی به نظر برسد؛ اما در زندگی یک ملت چندان زمان طولانی نیست.

جروزالم پست در ادامه این گزارش نوشت: اسرائیل از هم‌اکنون در حال آماده شدن برای زمان انقضای توافق هسته‌ای ایران است. به ویژه آنکه دو مورد از محدودیت‌های تعیین شده برای ایران در زمینه فروش تسلیحات و توسعه برنامه‌ ساخت موشک‌های بالستیک این کشور در چند سال آینده لغو خواهد شد.

“بنیامین نتانیاهو”، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در سفر ماه گذشته به واشنگتن اظهار داشت وی همراه با کابینه “دونالد ترامپ”، رئیس جمهور آمریکا، بر روی مواردی از توافق هسته‌ای ایران گفتگو و رایزنی کردند که دورنمای آنها بیش از سایرین چالش‌برانگیز بوده است. برای اسرائیل، ایران با اجرای این توافق بسیار خطرناک‌تر خواهد بود تا با لغو آن.

در ضمیمه “B” قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل قید شده است ایران اجازه انجام هیچ فعالیتی که به ساخت و طراحی موشک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای منتهی شود را نخواهد داشت. همچنین این کشور از استفاده فناوری‌های مرتبط با این نوع از موشک‌ها و خرید تجهیزات مربوط به توسعه موشک‌های بالستیک منع شده است. این ممنوعیت‌ها به موجب توافق هسته‌ای فقط ۸ سال معتبر خواهند بود و اسرائیل به شدت نگران است پس از این مدت با یک کشور قدرتمند هسته‌ای که به لحاظ قانونی اجازه استفاده از  موشک‌های بالستیک را دارد مواجه شود.

اسرائیل امیدوار است بتواند با جلب حمایت آمریکا و برخی متحدان اروپایی، سازمان ملل را برای افزایش زمان محدودیت‌های ایران تحت فشار بگذارد. اگر سازمان ملل حاضر به تمدید محدودیت‌های موشکی ایران شود، کشورهایی مانند روسیه و چین که تامین‌کنندگان اصلی تجهیزات موشکی ایران هستند، ساکت نخواهند نشست. یکی دیگر از اهداف اسرائیل متقاعد کردن سازمان ملل برای اعلام ممنوعیت آزمایش‌های موشکی ایران است.

درصورتیکه سازمان ملل بپذیرد مدت محدودیت‌های موشکی ایران را افزایش دهد، آمریکا آماده است برای کشورهای نقض‌کننده این فرمان (روسیه و چین) تحریم‌هایی در نظر بگیرد.

جروزالم پست در ادامه نوشت: مهلت قانونی ممنوعیت توسعه موشک‌های بالستیک ایران از سوی سازمان ملل تا سال ۲۰۲۳ به اتمام می‌رسد و در این مدت این کشور به قدر کافی از حمایت دوستان و متحدان خود برخوردار شده است تا کار توسعه موشکی تهران را بدون هیچ اتلاف وقتی از سر بگیرد.

باوجود اینکه توافق هسته‌ای ایران این کشور را از ساخت تسلیحات هسته‌ای باز می‌دارد؛ اسرائیل نگران است فعالیت‌های ایران در حوزه مواد شکافت‌پذیر به این کشور اجازه دهد تا ‌برنامه ساخت یک منطقه صنعتی هسته‌ای را دنبال کند. ایران می‌تواند از این دانش و فناوری خود خیلی راحت و در کمترین زمان ممکن برای توسعه برنامه تسلیحاتی استفاده کند.

به موجب توافق هسته‌ای، ایران قادر خواهد بود در پایان ۹ سال، تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داده و به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد. در آن زمان تجهیزات ایران به روزرسانی شده و رویارویی با چنین کشور هسته‌ای برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

مقامات اسرائیلی معتقدند به موجب توافق هسته‌ای، ایران می‌تواند به یک کشور دارای فناوری هسته‌ای تبدیل شود بدون آنکه از نظر جامعه بین الملل کشوری ناقض قوانین به شمار آید. اسرائیل امیدوار است با لغو برخی محدودیت‌های زمانی تعیین شده در توافق هسته‌ای (و افزایش آن‌ها) مانع از رسیدن ایران به این مرحله شده و خود را با دردسر رویارویی با یک ایران هسته‌ای مواجه نکند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *