آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
بهره برداری از نخستین کوهستان پارک بندرعباس؛

استاندار هرمزگان: موظف به حمایت از پروژه های گردشگری هستیم

فاز نخست کوهستان پارک “پنجه علی” بندرعباس صبح امروز با حضور استاندار هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

بازخبر / فاز نخست کوهستان پارک “پنجه علی” بندرعباس صبح امروز با حضور استاندار هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، زیارتگاه “پنجه علی” یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های شهر بندرعباس است، این زیارتگاه در مسیر راه قدیمی بندرعباس به ایسین قرارگرفته است و در قدیم کاروان‌هایی که از ایسین، دزک و…. عازم بندرعباس و بلعکس بودند در این مکان استراحت می‌کردند و به انجام فرایض دینی خود می‌پرداختند و مردم زیادی برای ادای نذر به این مکان می‌آمدند.

حال شهرداری بندرعباس فاز یک کوهستان پارک پنجه علی که اولین کوهستان پارک در بندرعباس است را به اتمام رسانده و صبح امروز با حضور مسئولان استانی این تفرجگاه به بهره‌برداری رسید.

این کوهستان پارک دارای پارکینگ، مسیر پیاده‌روی، یک مسیر آسفالت برای کسانی که امکان پیاده‌روی ندارند، بهسازی قدمگاه با فضای سبز و ایجاد آلاچیق و همچنین مرمت ساختمان کاروانسرا قدیمی که بالای صدسال قدمت دارد تا هویت این مکان حفظ شود.

همچنین جایگاه ویژه زیارتگاه در نزد مردم، مناظر طبیعی که از فرسایش به وجود آمده، محل‌های تجمع آب که در گویش محلی به آن”بن گر” می‌گویند، محل آب‌درمانی یا به‌اصطلاح “هو باد چک – چک” از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این منطقه کوهستانی است و آن را به تفرجگاهی دیدنی تبدیل کرده است. در این مسیر تاریخی برکه‌ای در ۳۰ کیلومتری بالاتر داریم که در حین مرمت و بازسازی ساختمان‌هایی آنجا پیدا شد که به گفته مسئولان سفال‌هایی در آن یافت شد که پس از ارسال به تهران قدمت آن‌ها مربوط به دوران ساسانی اعلام شد.

استاندار هرمزگان در حاشیه بهره‌برداری از این کوهستان پارک، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: این پروژه بعدهای مختلفی ازجمله جغرافیایی، گردشگری، مذهبی، فرهنگی، عمرانی و ورزشی دارد.

جاسم جادری اظهار کرد: در این پروژه تمامی مسائل دیده‌شده و شگفت‌زده شدم که یک پروژه با چنین ابعادی در راستای سازش با طبیعت و همگرایی با آن ساخته‌شده است که نشان می‌دهد توجه مدیران به سمت حفظ محیط‌زیست و استفاده از امکانات طبیعی و همراهی با آن است.

وی با تأکید بر اینکه این کوهستان پارک در ایام نوروز می‌تواند تفرجگاه مناسبی برای مهمانان باشد، تصریح کرد: از شهردار و همکارانش تقدیر می‌کنم و امیدوارم نه‌تنها این نقطه بلکه در تمامی نقاط شهر چنین امکاناتی فراهم کنیم.

جادری اضافه کرد: استانداری موظف به حمایت از این پروژه‌هاست و می‌توانیم چنین پروژه‌های در سایر شهرستان‌ها تکرار کنیم.

همچنین شهردار بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه اعتبار ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است و ۱۷۰ هکتار را شامل می‌شود، افزود: پروژه‌ای که امروز شاهد هستیم به کوهستان پارک پنجه علی است که با چند نگاه به آن پرداخته شد که بخش اول احیای هویت سنتی و محلی بندرعباس است.

عباس امینی زاده ادامه داد: این قدمگاه یکی از قدیمی‌ترین اماکن مذهبی شهر است که مردم به آن مراجعه کرده و در طول زمان موردتوجه مردم بوده است.

وی با اشاره به اینکه در کنار آن توجه به موضوع گردشگری و ایجاد امکانی برای تفرجگاه مردم در اولویت قرار دارد تا علاوه بر ساحل به کوهستان پارک‌ها توجه شود، خاطرنشان کرد: پرواضح و مبرهن است که ظرفیت دریا و ساحل، اصلی‌ترین مزیت شهر بندرعباس است اما احداث کوهستان پارک‌هایی در شهر و استانمان نیاز است تا بتواند از حجم تردد سنگینی که در ساحل است، بکاهد.

امینی زاده اضافه کرد: علاوه بر آن با توجه به وضعیت شهر بندرعباس نیاز به یک مسیر پیاده‌روی برای ورزش همگانی وجود دارد که این پروژه طراحی شد و امروز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید.

همچنین مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه در این راستا این سازمان اقدام به ایجاد فضای سبز منطقه پنجه علی کرده است، افزود: فاصله زیارتگاه پنجه علی تا میدان امام علی(ع) سه کیلومتر است که طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است هشت هکتار فضای سبز در این مسیر ایجاد شود.

مصطفی خادم اظهار کرد: در انجام این کار با مشکلاتی نیز روبرو هستیم که ازجمله آن می‌توان به شور بودن خاک منطقه اشاره کرد، درحالی‌که این شرایط برای کاشت گونه‌های گیاهی مناسب نیست اما با توجه به اهمیت مسئله، ابتدا خاک‌برداری در بخش‌‌های موردنظر انجام‌شده و خاک زراعی مناسب جایگزین آن می‌شود.

وی افزود: علاوه بر درختکاری در حاشیه مسیر دسترسی و پیاده‌روی ‌این منطقه، در محل‌هایی که امکان‌پذیر بوده، خاک‌برداری انجام‌شده و خاک زراعی جایگزین آن شده و باغ‌هایی را از گونه‌های بومی منطقه ایجادشده است تا جذابیت بیشتری ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز بندرعباس با اشاره به گونه‌های کاشته شده در این منطقه تصریح کرد: سعی بر این است که از گونه‌های بومی استان استفاده شود که از آن جمله می‌توان به کاشت درختان گل‌ابریشم، خرما، گاروم‌زنگی، کهور، کنار، جم و انجیر معابد اشاره کرد.

خادم خاطرنشان کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته عملیات کاشت نهال‌ها در این منطقه شروع شد که در روز درختکاری سال گذشته نیز ورودی این تفرجگاه با حضور دوستداران طبیعت درختکاری شد و تاکنون بیش از پنج هزار اصله نهال در این منطقه کاشته شده است.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *