اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

خطر دیابت در کودکانی که زیاد به نمایشگر نگاه می‌کنند

تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر یا بازی‌های ویدیویی، سه ساعت یا بیشتر در روز، کودکان را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌دهد. پژوهشی نشان می‌دهد هرچقدر زمان بیشتری به صفحه نمایشگر خیره شوید احتمال ابتلا به بیماری دیابت در بزرگسالان زیاد می‌شود. یافته‌های جدید این مسئله را در مورد کودکان نیز تایید کرده است.

بازخبر / پژوهشگران در انگلیس داده‌های مربوط به حدود ۴۵۰۰ کودک را تحلیل کردند. این داده‌ها نشان دادند کسانی که وقت بیشتری رو به مانیتورها می‌گذرانند؛ نشانه‌های زیستی شناخته‌شده‌ای دارند که خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. در این کودکان نشانه‌هایی وجود داشت که نشان می‌داد قند در بدن آن‌ها به‌خوبی پردازش نمی‌شود. شرایطی که به مقاومت انسولین شناخته می‌شود و مشخصه‌ی دیابت است.

در روز سه ساعت یا بیشتر تماشای تلویزیون، استفاده از کامپیوتر یا بازی‌های ویدئویی، کودکان را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو قرار می‌دهد.

این پژوهش که در ژورنال «آرشیو بیماری‌های کودکان» (journal Archives of Disease in Childhood), به چاپ رسیده نشان می‌دهد «نگاه کردن زیاد به نمایشگرها برای سلامتی مضر است». مارک ترمبلی، پژوهشگر چاقی کودکی و متخصص سلامت در بیمارستان کودکان انستیتو اونتوریو شرقی می‌گوید این مسئله با تکامل ما ناسازگار است. کودکان زمان زیادی مقابل نمایشگرها سپری می‌کنند. پژوهش در سال ۲۰۱۵ نشان داد که کودکان و نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله به‌طور میانگین ۹ ساعت در روز صرف استفاده از کامپیوتر، گوشی‌های هوشمند و تلویزیون می‌کنند. کودکان ۸ تا ۱۲ ساله هم روزانه ۶ ساعت را صرف استفاده و نگاه کردن به این وسایل الکترونیکی می‌کنند. این آمار و ارقام نشان می‌دهد ما تعادل لازم برای زندگی سالم را گم‌کرده‌ایم.

پژوهش‌های پیشین حاکی از این بود که صرف زمان زیاد برای تماشای نمایشگرها بر شاخص توده‌ی بدن در کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۶ ساله موثر است. شاخصی که بر اساس میزان چربی به نسبت به قد و وزن محاسبه می‌شود. پژوهشی دیگر نشان داد که صرف زمان زیاد برای تماشای تلویزیون خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. محققان پژوهش اخیر قصد داشتند ببینند آیا این اثرات برای کودکان هم وجود دارد.

اگر کودکان زمانی را که پای تلویزیون، موبایل و کامپیوترهایشان صرف می‌کنند کم کنند؛ خطر ابتلا به دیابت هم در آن‌ها کم می‌شود.

این پژوهش حاصل بررسی ۴۵۰۰ کودک ۹ تا ۱۰ ساله از ۲۰۰ مدرسه‌ی ابتدایی در لندن، بیرمنگام و لستر که در مطالعات سلامت و آسیب کودک شرکت کرده بودند، است. از این کودکان پرسیده شده بود که هرروز چند ساعت را پای تلویزیون یا بازی‌های ویدئویی می‌گذرانند. پژوهشگران دریافتند کودکانی که بیش از سه ساعت صرف تماشای نمایشگرها کرده‌اند ۱۱ درصد بیشتر از کسانی که زیر یک ساعت را گزارش کرده بودند؛ مقاومت به انسولین نشان دادند. در مقاومت انسولین ماهیچه‌ها، چربی، سلول‌های کبد به انسولین پاسخ مناسب نمی‌دهد. انسولین هورمون کنترل‌کننده‌ی قند در خون است. مقاومت به انسولین یکی از عوامل ایجادکننده‌ی احتمالی دیابت نوع ۲ است. همچنین کودکانی که زمان زیادی را مقابل نمایشگرها می‌گذرانند سطح بالاتری از چربی و لپتین (هورمون اشتها) در بدن داشتند.

درنهایت این‌که این مطالعه نشان می‌دهد «اگر کودکان زمانی را که پای تلویزیون، موبایل و کامپیوترهایشان صرف می‌کنند کم کنند، خطر ابتلا به دیابت هم در آن‌ها کم می‌شود.»

تعطیلات عید می‌تواند زمان خوبی برای بازی‌های گروهی باشد. شاید بهتر است بازی‌های قدیمی را با کودکانتان مرور کنید. با این کار هم به سلامت آن‌ها کمک می‌کنید هم خاطره‌ای از لحظات شیرین و لذت بخش برایتان رقم می‌زند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *