آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

مخالفت حسن روحانی با ایده انتخاباتی هاشمی رفسنجانی

«برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که باید نامزدی از سوی این جریان در کنار حسن روحانی حضور داشته باشد تا «گفتمان اصلاح‌طلبی» را به شکل کامل نمایندگی کند.»

بازخبر / به نقل از وبسایت  «رادیو زمانه»، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان با ایده کاندیدای پوششی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مخالفت کرد و آن را توطئه جناح رقیب خواند.

روزنامه «آرمان» یکشنبه ۲۲ اسفندماه، جزئیات دیدار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاحات را از زبان محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس منتشر کرد. روحانی و اصلاح‌طلبان در این دیدار درباره نحوه همکاری با یکدیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری به رایزنی پرداختند.

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نزدیکان محمد خاتمی تشکیل شده. این تشکل کوشیده تا در انتخابات میان اصلاح‌طلبان وحدت ایجاد کند. در حال حاضر محمدرضا عارف ریاست این شورا را بر عهده دارد.

«نظر مثبت رهبری»؛ کارت روحانی در برابر مخالفان

روحانی در این جلسه گفته است که جریان رقیب به دنبال یک‌دوره‌ای کردن ریاست‌جمهوری او هستند.

بر اساس این گزارش بحث  بر سر رد صلاحیت روحانی در ادامه چنین تلاش‌هایی توصیف شده است.

رئیس دولت یازدهم گفته که جریان رقیب برای تخریب او با چند نامزد وارد کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد.

با این حال، حسن روحانی اطمینان داده که دلیلی برای رد صلاحیت او وجود ندارد و در پاسخ به سوالی درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای به دیدار خود با او پیش از انتخابات سال ۱۳۹۲ اشاره کرده است.

به گفته روحانی، آیت الله خامنه‌ای در آن جلسه بر «رفاقت قدیمی» خود با رئیس‌جمهوری ایران تأکید کرده و گفته که «نظر من نسبت به شما مشخص است و با شما هیچ مشکلی نداشته و ندارم. با هم می‌توانیم کار کنیم.»

مخالفت با کاندیدای پوششی

روحانی با رد احتمال عدم تأیید صلاحیت خود در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، نیاز به یک کاندیدای پوششی را نیز رد کرده و آن را «توطئه‌ای از جانب رقیب» برای تضعیف او دانسته است.

پیشتر نزدیکا هاشمی رفسنجانی، رئیس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بودند که او پیش از مرگ خود برنامه‌هایی برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری داشته‌است. بنابراین گفته‌ها، رفسنجانی حامی روحانی بوده و از جمله، حضور یک کاندیدای پوششی را در کنار او برای مقابله با اتفاقات غیرمنتظره، از جمله ردصلاحیت احتمالی روحانی از سوی شورای نگهبان در سر داشته است.

هاشمی رفسنجانی در انتخابات ۱۳۹۲ که روحانی پیروز نهایی آن شد، رد صلاحیت شده‌بود، و سپس به حمایت از حسن روحانی پرداخت.

محمود صادقی نیز به روزنامه آرمان گفته که بحث کاندیدای پوششی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات تمام نشده‌است. به گفته او، برخی اصلاح‌طلبان معتقدند که باید نامزدی از سوی این جریان در کنار حسن روحانی حضور داشته باشد تا «گفتمان اصلاح‌طلبی» را به شکل کامل نمایندگی کند.

به گفته صادقی، حسن روحانی اصول‌گرایی نزدیک به اصلاح‌طلبان است و خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند و بنابراین نمی‌تواند نماینده کاملی برای اصلاح‌طلبان باشد.

نامزدی کواکبیان

شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات بحث کاندیدای پوششی را هنوز دنبال می‌کند. در مورد فرد احتمالی اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

از میان دیگر اصلاح‌طلبان، تا کنون مصطفی کواکبیان نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است. به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، میرزابابا مطهری‌نژاد، سخنگوی حزب مردم‌سالاری یکشنبه اعلام کرد که کواکبیان، دبیر کل این حزب قطعاً در انتخابات آینده نامزد خواهد شد.

او گفته که دیگر جریان‌های اصلاح‌طلب در این باره در حال مذاکره هستند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *