اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

لزوم انسجام بیشتر در اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی/ حمل و نقلی‌ها بدنبال رشد بهره‌وری اقتصاد کشور

اجرای طرح پنجره واحد تجارت فرامرزی در کشورمان با هدف تسهیل و تشدید نظارت‌ها بر فرآیند واردات، صادرات و ترانزیت کالا در کشورمان اتفاق مبارکی در اقتصاد کشور است که یک پای اصلی آن در این فرآیند را شرکت‌های حمل و نقل تشکیل می‌دهند.

بازخبر / از بندرعباس، اجرای طرح کلان پنجره واحد تجارت فرامرزی با عضویت بیش از ۲۷ سازمان و دستگاه مختلف در آن که به منظور تسهیل و تشدید نظارت بر فرآیند واردات، صادرات و ترانزیت کالا در کشورمان صورت گرفته، اتفاق مبارکی است که بدون شک در سایه انسجام هر چه بیشتر در اجرای آن می‌تواند سبب شکوفایی اقتصاد ملی شده و نقش هر حوزه بخصوص حوزه حمل و نقل را در اقتصاد کشور پویاتر خواهد ساخت.

در همین زمینه خبرنگار فارس در بندرعباس در گفت‌وگویی با فعالان بخش صنفی و خصوصی در استان هرمزگان به عنوان پیشانی حمل و نقل در کشورمان، ابعاد مختلف ارتباط میان طرح‌های کلان حوزه تجارت را با موضوع حمل و نقل و رشد توان این حوزه مورد بررسی قرار داده است.

حمل و نقل زیربنای توسعه پایدار کشور است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل مرکز هرمزگان بر این باور است که حمل و نقل زیربنای توسعه پایدار در کشورمان بشمار می‌رود و بار اصلی توسعه کشور در حوزه‌های مختلف را حمل و نقل بر دوش می‌کشد.

بهروز گلپاگون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: بخش حمل و نقل در کشورمان از معدود حوزه‌هایی که سهم بخش خصوصی در آن بیش از ۹۵ درصد است و سرمایه اصلی در این بخش را مردم فراهم آورده‌اند و بار اصلی توسعه کشور را در زمینه‌های مختلف نیز به دوش می‌کشد.

وی افزود: ایران در موقعیتی منحصربفرد در سطح منطقه و جهان قرار دارد و بسیاری از کشورهای پیرامونی ایران به دلیل عدم دسترسی به آبهای آزاد به شبکه حمل و نقل ایران به منظور انتقال کالا و خدمات ارزان به خودشان نیاز مستمر دارند و لذا ساختار حمل و نقل در کشورمان نه تنها مسؤولیتی ملی را عهده‌دار است بلکه ابعاد فعالیت این حوزه در بخش‌های بین‌المللی نیز بسیار پررنگ است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس خاطرنشان کرد: شبکه حمل و نقل در کشورمان مجموعه‌ای به هم‌پیوسته بشمار می‌رود که هر تصمیمی در حوزه‌ها کلان آن بر دیگر بخش‌ها نیز اثر مستقیم به جای می‌گذارد و لذا اجرای طرح‌های کلان ملی در حوزه تجارت به طور مستقیم بر حوزه حمل و نقل اثرگذار بوده و سبب بروز مجموعه‌ای از تغییرات در این حوزه شده است.

گلپاگون گفت: اولویت در اجرای هر طرح کلانی در کشور از جمله طرح‌های بزرگ تجاری و اقتصادی وبه طور اخص اجرای طرح بزرگی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی با هماهنگی و دقت نظر در آن است و لذا باید روز به روز انسجام عمومی در ساختار حوزه حمل و نقل را با حوزه تجارت تقویت کنیم تا بهره‌وری اقتصادی کشور افزایش و در عین حال کارکرد بخش حمل و نقل در تعامل با حوزه تجارت نیز تقویت شود.

وی ادامه داد: بخش حمل و نقل عملا پل واسطی میان مردم به عنوان دریافت‌کنندگان خدمات و حوزه‌های اقتصادی و تجاری به شمار می‌رود و ایفای مطلوب این نقش می‌تواند به توسعه ملی و افزایش رضایتمندی عمومی نیز کمک شایان توجهی کند و لذا همکاری دستگاه‌های مختلف با حوزه حمل و نقل به گشایش در این مسیر منجر خواهد شد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس اظهار داشت: همکاری و انسجام خوبی میان فعالان حوزه حمل و نقل با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان هرمزگان در جریان است که امیدواریم بتوانیم در سایه این همکاری‌ها، شتاب هر چه بیشتری به اجرای طرح‌های کلان اقتصادی نظیر پنجره واحد تجارت فرامرزی داده و در عین دستگاه‌های مختلف در این بخش را نیز به همکاری با شبکه حمل و نقل فرابخوانیم.

سهم بخش حمل و نقل در تمامی تحولات اقتصادی کشور غیرقابل کتمان است

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بندرعباس، سهم بخش حمل و نقل را در تمامی تحولات اقتصادی کشور غیرقابل کتمان می‌داند و می‌گوید: ریشه توسعه کشور در حوزه حمل و نقل نهفته است.

مهران نجاتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: حمل و نقل در ارتباط مستقیم با توسعه کشور است و در استان هرمزگان به دلیل وجود بنادر بزرگی مانند بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندرلنگه و همین طور جایگاه شهرهای ساحلی استان هرمزگان در انتقال کالا و خدمات به جزایر، حوزه حمل و نقل اهمیت دوچندانی یافته است.

عضو شورای شهر بندرعباس ادامه داد: تخلیه مستمر کالاها از بنادر یکی از وظایف اصلی حوزه حمل و نقل است که در سایه همکاری مشترک میان رانندگان، شرکت‌های حمل و نقل و راهداری و … صورت می‌گیرد و عملا فعالیت حوزه حمل و نقل به مثابه خونی است که در رگ‌های کشورمان جاری است و نیازهای مردم و شرکت‌های تولیدی و بخش‌های گوناگون را به آنان می‌رساند.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم فعالان حوزه حمل و نقل موضوع همکاری‌های مشترک با این بخش در حوزه‌های مختلف از گمرک تا نیروی انتظامی و سازمان بنادر و … است که گاهی فقدان هماهنگی میان بخشی سبب اعمال فشار بر حوزه حمل و نقل شده و کارآیی این حوزه را می‌کاهد.

نجاتی بیان داشت: کارآیی بخش حمل و نقل در کشورمان گاها بدلیل برخی از ناهماهنگی‌ها میان بخش‌های دولتی مختلف تنزل می‌یابد که گام‌های خوبی از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای جبران این وضعیت در این زمینه برداشته شده ولی به همکاری دیگر دستگاه‌ها در این زمینه نیز برای تسهیل و تسریع در فرآیند جابجایی کالا و خدمات نیز نیازمندیم.

نائب رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای مرکز هرمزگان با اشاره به رویکرد جدید اقتصادی دولت و مجلس در اجرای طرح‌های کلان در بخش حمل و نقل و تشدید کنترل بر مبادی ورودی و خروجی کشور در قالب طرح‌هایی نظیر پنجره تجارت فرامرزی، خاطرنشان کرد: نواقصی بر این طرح وارد است که اگر با هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط به خوبی پیگیری و رفع شود، فرآیند فعالیت حوزه حمل و نقل نیز تسریع خواهد شد.

سرمایه بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل تضمین شود

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بندرعباس نیز معتقد است که از آنجایی که سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل بسیار بالاست بنابراین دولت باید این سرمایه‌گذاری را تضمین و به بهره‌وری در این بخش کمک کند.

حسن محسنی تختی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: مجموعه اقدامات کنترلی و نظارتی دولت برای صیانت از مرزهای اقتصادی کشور و مهار پدیده قاچاق در مسیر رشد بهره‌وری اقتصادی صورت می‌گیرد اما در این میان باید به حجم بالای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل نیز که زیرساخت اصلی اقتصاد کشور بشمار می‌رود، توجه کافی شود تا بهره‌وری در شبکه و ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نیز افزایش یابد.

وی به تلاش‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای کاهش ساعات خواب کامیون‌ها در پایانه‌ها و اجرای طرح‌های نوبت‌دهی مجازی اشاره و گفت: مشابه این طرح‌ها برای رشد کارآیی شبکه حمل و نقل ضروری است تا این سرمایه عظیم که تماما از سوی بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل متمرکز شده، بازده هرچه بیشتر یافته و بتواند با کارآیی بالاتری در خدمت اقتصاد ملی قرار گیرد.

این عضو هیأت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای بندرعباس تصریح کرد: پایش مستمر طرح‌های مهم و کلیدی مرتبط با حوزه حمل و نقل و اصلاح مشکلات و نواقص گزارش شده از سوی شرکت‌های حمل و نقلی در صدور بارنامه و یا ضعف‌های سیستماتیک در ارتباط میان بخشی در سامانه جامع گمرکی ضروی است.

وی تأکید کرد: حاصل برخی ناهماهنگی‌ها در حوزه‌های اداری در نهایت موجب گرفتاری شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان می‌شود که در موارد متعددی سبب خواب بالای کامیون‌ها و خارج شدن مجموعه‌ای از خودروها از دامنه سرویس‌دهی می‌شود.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *