ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

عبدالباری عطوان: ترامپ، سران عرب را لخت می‌کند

این روایت تأیید می کند ترامپ هنگام گفتگوی تلفنی با شیخ صباح الاحمد امیر کویت از این خواسته پرده برداشته و امیر کویت نیز گفته است که…

بازخبر / به نقل از العالم، تحلیلگر مشهور جهان عرب، صدور صورتحساب ۹۹ میلیارد دلاری از سوی ترامپ برای کویت را سرآغاز باج‌خواهی و “لخت کردن” اعراب خلیج فارس به دست رئیس جمهور آمریکا توصیف کرد.

عبدالباری عطوان در یادداشتی در “رأی الیوم” نوشت: رئیس جمهور آمریکا برای آنکه به وعده هایش مبنی بر بازسازی زیرساخت های کشورش عمل کند به باج خواهی از کشورهای عربی خلیج فارس متوسل شده است و درخواست دونالد ترامپ از کویت برای پرداخت نه میلیارد دلار بابت آزادسازی این کشور در سال ۱۹۹۱، در همین راستا تفسیر می شود.

عطوان با اشاره به این موضوع در مطلبی نوشت: از دهلی نو برای شما می نویسم… شنیده ایم که ترامپ از امیر کویت خواسته است صورتحساب ۹ میلیارد دلار از باقیمانده فاکتور جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ را بپردازد.. راستی چرا رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در سفر اخیرش به ریاض فقط با محمد بن نایف ولیعهد عربستان دیدار کرد؟

عطوان نوشت: اگر روایتی که از یک دیپلمات عرب بلند پایه نقل شده مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از کویت خواسته ۹ میلیارد دلار بابت هزینه های آزادسازی کویت و بیرون راندن نیروهای عراقی از این کشور در سال ۱۹۹۱، بپردازد؛ صحت داشته باشد این بدان معنی است که «فاکتورهای» مشابه دیگری برای برخی کشورهای دیگر عربی خلیج فارس در اجرای تهدیدات ترامپ فرستاده شده و در این تهدیدات از این کشورها خواسته شده است بهای حمایت های آمریکا از این کشورها را بپردازند.

به عقیده عطوان، این روایت تأیید می کند ترامپ هنگام گفتگوی تلفنی با شیخ صباح الاحمد امیر کویت از این خواسته پرده برداشته و امیر کویت نیز گفته است کشورش همه مبالغ مالی خواسته شده را همانند برخی دیگر از کشورهای عربی خلیج فارس که حدود صد میلیارد دلار برآورد شده، پرداخته است اما ترامپ بر پرداخت نه میلیارد دلار اصرار کرده که باعث نگرانی امیر کویت شده است.

هنوز مشخص نیست ترامپ این درخواست را سه هفته پیش، از سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان و محمد بن زاید ولیعهد ابو ظبی داشته است یا خیر، اما شواهد نشان می دهد او چنین خواسته‌ای داشته است. آنچه مهر تأییدی بر این نتیجه گیری است اظهارات دکتر خالد الفالح وزیر انرژی عربستان درباره عزم کشورش برای سرمایه گذاری در بخش «نفت صخره‌ای» در آمریکاست.

ترامپ در مصاحبه مطبوعاتی گفته است کشورهای عربی خلیج فارس به غیر از پول هیچ چیزی ندارند و آنها به لطف آمریکا مانده‌اند که این نشانگر بی شرمی و در عین حال باج خواهی است.

عطوان افزود: همین منابع دیپلماتیک به من در حاشیه مشارکتم در کنفرانس سالانه مؤسسه مطالعات دفاعی و تحلیلی که از دیروز در دهلی نو در خصوص بررسی کتاب من با عنوان «دولت اسلامی، خلافت دیجیتال» آغاز شده است،گفتند مایک پمپئو رئیس سیا ده روز پیش در سفر به عربستان با محمد بن نایف ولیعهد و وزیر خارجه این کشور دیدار کرده، اما با سلمان بن عبد العزیز پادشاه سعودی و فرزندش محمد بن سلمان جانشین ولیعهد دیدار نکرده است. این حرکت رئیس سیا به عنوان حمایت دولت ترامپ از نقش برجسته بن نایف در مبارزه با تروریسم تفسیر شده است.

این مؤسسه از مهم ترین مؤسسات در آسیا محسوب می شود زیرا کنفرانس هایی در زمینه های تجارب دفاعی و امنیتی و سیاسی برگزار و درباره مسائل منطقه به خصوص مسائل تروریسم در افغانستان و عراق و سوریه و یمن و نیز هند و پاکستان به صورت عمیق بررسی می کند.

شاید علت توجه آمریکا به محمد بن نایف ناشی از آن است که واشنگتن به این باور رسیده که شبکه القاعده با قدرت از یمن به جزیره العرب بازگشته است و همین موضوع نیز به هماهنگی گسترده‌تر با نهاد امنیتی سعودی نیاز دارد و نهاد امنیتی نیز در اختیار محمد بن نایف است که دو دهه در جنگ با القاعده تجربه دارد.

فرصت های دوام آوردن ترامپ در کاخ سفید در پی استعفای دو تن از مهم ترین مسئولان دولتش به اتهام تماس با سفارت روسیه در واشنگتن یعنی مایکل فلین مشاور امنیت ملی و جف سشنز وزیر دادگستری و نیز اقدام دولت ترامپ به تصویب قانون جدید مهاجرت کاهش یافته است.

اسم عراق در قانون جدید از فهرست کشورهایی که مرزهای آمریکا به روی آنها به مدت هفت ماه بسته خواهد بود حذف شده است. به همین سبب شاید ترامپ به اجبار کردن برخی کشورهای عربی خلیج فارس متوسل شود تا فاکتور وعده های خود را برای بازسازی زیرساخت های آمریکا که صدها میلیارد  دلار است بپردازند.

به نوشته عطوان، سفیر روسیه در واشنگتن یعنی سرگئی کیسلیاک که بیشترین نقش را در سقوط وزیران ترامپ یکی پس از دیگری ایفا کرده و به گفته برخی منابع روسی در این کنفرانس شرکت کرده یک دیپلمات حرفه ای و کارکشته است و عضو یک سازمان امنیتی روسی نیست که چه بسا برخی دیگر از مسئولان آمریکایی از جمله خود ترامپ را در روزهای آینده به علت تماس ها و دیدارها با برخی تجار دولت کنونی و به سبب اطلاعات مهمی که از آنها از جمله درباره پرونده های شخصی و تجاری آنان دارد، سرنگون کند. این سفیر روسی قطعاً اسمش در تاریخ سیاسی و دیپلماتیک ثبت خواهد شد و جای تعجب ندارد که در دولت روسیه به خاطر نفوذها و موفقیتهایش در واشنگتن جایگاه بزرگی داشته باشد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *