اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

ایجاد نهضت ملی برای تسهیل و ترویج ازدواج

رئیس ستاد ساماندهی سمن‌های شهر تهران بر لزوم ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه افراد تأکید کرد.

 باز خبر,الهه راستگو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط مقام معظم رهبری گفت: گرچه اهمیت ازدواج به عنوان رکن اصلی تشکیل خانواده به میزانی است که خداوند در قرآن کریم از آن به عنوان آرامش یاد می کند؛  اما متاسفانه دستیابی به این آرامش به عنوان پایه و بنیان استحکام جامعه امروز با چالش هایی توأم شده که عدم توجه به این چالش ها و تلاش در جهت رفع موانع آن بحران ها و آسیب‌های اجتماعی فراوانی را نتیجه خواهد داد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالهای اخیر روند ازدواج در جامعه سیر نزولی داشته و قطعا تاخیرات صورت پذیرفته در این امر مقدس، زیبنده جامعه ای که تمام شئونات آن برمبنای شریعت اسلامی است نخواهد بود.

راستگو افزود: عدم برخورداری از سرمایه کافی که ریشه در نبود فرصت‌های شغلی در جامعه است به همراه شرایط سخت اهداء تسهیلات حمایتی به عنوان یکی از مهمترین موانع ازدواج لزوم تدوین سیاستهای ویژه در این راستا را گوشزد می کند چراکه چشم پوشی در این موضوع مطابق آنچه بیان شد روند صعودی آسیب‌هایی  را به دنبال خواهد داشت که تنها رفع نتایج دردناک آن درسالهای آتی نیازمند صرف بودجه و اعتبارات کلانی است و همین مسئله موید اجرای فعالیت های پیشگیرانه در این راستااست.

وی با بیان اینکه ازدواج و تشکیل خانواده از سوی جوانان مستلزم فراهم سازی شرایطی است که بدون آن جوانان تمایلی به ازدواج نشان نمی دهند افزود: اما  از سویی دیگر وجود برخی فرهنگ های غلط متاثر از تفکرات غیر اصولی خانواده ها نیز به عنوان مزیدی برعلت ریشه این موانع را مستحکم‌تر کرده و با تحمیل برخی شرایط سختگیرانه تنها سبب ایجاد فاصله ای خواهند شد که سردی و بی رغبتی نسبت به تشکیل زندگی و افزایش سن ازدواج کمترین تبعات ناشی از این فاصله است  و باتوجه به این واقعیت که جوانان احساس و نیازهایی دارند که  دستیابی به آن تنها از طریق ازدواج صورت می پذیرد.

راستگو افزود: بحث ازدواج آسان که بهترین الگو و نمونه آن ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مسئولان از یک سو و خانواده ها از سویی دیگر با کنارنهادن  فرهنگ‌های غلط و خواسته‌های غیر منطقی زمینه  این امر را  بیش از پیش فراهم سازند و  همین موضوع درواقع کلید رفع پیری هرم جمعیتی است که کاهش آمار  ازدواج مهمترین دلیل وقوع آن بوده است.

رئیس ستاد ساماندهی  سمن‌های شهر تهران با بیان اینکه بی شک ترویج ازدواج به عنوان رکن اساسی تشکیل بنیان خانواده نیازمند ایجاد مقدمات و عواملی پیش از تشکیل و پس از آن است که متاسفانه توجه به این مهم در طول چند سال گذشته حداقل بوده گفت: ازدواج به موقع و آسان از مهمترین عوامل موثر در کاهش فساد و بی بندو باری هر جامعه است و بر این اساس ترغیب جوانان به این  امر مقدس و آسان سازی شرایط پیش از ازدواج و ارائه تسهیلات کم بهره و کاهش دغدغه آنان در تامین ملزومات اولیه از جمله اشتغال و مسکن به عنوان مهمترین بایدهای پیش از تشکیل بنیان خانواده لازم است به مهمترین اولویت سیاستگذاران و دست اندرکاران  مبدل شود.

راستگو گفت: چراکه هرگونه سهل انگاری در این زمینه خسران و تباهی هایی بسیاری را با تعمیق آسیبهای اجتماعی ناشی از آن به دنبال خواهد داشت  و قطعا بر این اساس بوده که ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان برای همه دختران و پسران  و افراد در سنین ازدواج و تشکیل خانواده به عنوان یکی از مهمترین بندهای ابلاغی سیاست‌های کلی «خانواده»  از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و براین اساس بسیج نیروها و اتحاد تمامی دستگاهها و سازمانها در تحقق این مهم ضمن کاهش آسیبهای اجتماعی موجود پاسخی کوبنده به جنگ روانی دشمن محسوب می شود.

وی افزود: چراکه خانواده ای که نیازهای روحی و روانی خود را از درون ارضا می‌کند یقینا نیازی به ارضاء آن به شیوه های نامتعارف و غیر اخلاقی نداشته و این امر ضمن استحکام بنیان خانواده و  سالم سازی جامعه از انحرافات اجتماعی و اخلاقی  بستری مناسب جهت تربیت نسلی سالم را نیز موجب خواهد شد.

رئیس ستاد ساماندهی سمن‌های شهر تهران با بیان اینکه همانگونه که در ابلاغیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز آمده است سنت های غلط و دست و پاگیر یکی از مهمترین عوامل سلبی پیش از ازدواج است گفت: که بر این اساس ترویج ارزش‌های متعالی و سنت‌های پسندیده ازدواج  توام با ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی باید مورد توجه مردم و مسئولین امر قرار گیرد متاسفانه نگاه به گذشته و مرور بر ازدواج‌های چند دهه قبل بیانگر ساده زیستی به عنوان مهمترین رکن تشکیل بنیان خانواده بوده حال آنکه امروز تجمل گرایی و ازدواج مبتنی بر مد و فرهنگ ملحد غرب به جایگزینی تبدیل شده که جز کاهش آمار ازدواج نتیجه دیگری نداشته است.

راستگو با بیان اینکه مبارزه با اشرافیت و تجمل گرایی و مظاهر فرهنگ غرب امروز مهمترین مطالبه مقام معظم رهبری است گفت: اما در این مطالبه همراهی مردم توام با بهره گیری حداکثری از رسانه جهت القاء آن از ضروریات انکار ناپذیر است و زاویه دید جوانان امروز به ازدواج و تشکیل خانواده متفاوت از جوانان دیروز شده و  تنوع طلبی جایگزین بسیاری از  تعصبات ریشه ای موثر در اتحاد و انسجام خانواده شده  و قطعا بر اساس اینگونه افکار برگرفته از غرب نمی توان به تحکیم بنیان خانواده امیدوار بود.

وی در پایان ضمن اشاره به نقش بی بدیل سازمانهای مردم نهاد فعال در امر ازدواج آسان و تلاشهای بی وفقه آنان جهت تسهیل  این شرایط، تاکید کرد: تحکیم بنیان خانواده نیازمند مشارکت اجتماعی تمام آحاد جامعه و نهاد ها بوده و قطعا فقدان این مشارکت تحقق هدف را کند خواهد ساخت.

۱۴۳۱۴۲۳۸۶۵۸۱۳__image_82f0979f1cdb62237dce4578b0393131_ganji_j102_930722_02

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *