آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
جابه‌جایی روستای جمال احمد

از اسید تا تعفن زباله؛ حال هوای جمال‌احمد خوب نیست+فیلم

از دهستان تازیان که بگذری بوی تعفن جاده، هوای تازه زمستان را فرومی‌برد و زباله‌های پخش‌شده در اطراف و طول جاده شگفت‌زده‌ات می‌کند، کمی جلوتر درست نزدیکی‌های سایت پسماند زباله‌های بندرعباس، تابلوی سبز روستای جمال احمد را می‌بینی که سرنوشت سیاهش سال‌هاست رنگ نخل‌های سر به فلک کشیده‌اش را ربوده است.

منطقه خلیج‌فارس، سال‌ها در روستای قدیم جمال احمد به دلیل آلودگی آب‌وخاک و هوا، کودکان، معلول به دنیا می‌آمدند و زنان و مردانی در روستا زندگی می‌کردند که نه رزمنده جنگ تحمیلی بودند و نه هیچ‌وقت از آن حوالی رد شده بودند اما پزشکان به آن‌ها گفته بودند که شیمیایی شده‌اند. همین افرادی که تمام سال‌های زندگی‌شان را در روستایی ۳۰۰ ساله در ۲۰ کیلومتری غرب بندرعباس و در همسایگی مجموعه صنعتی هرمزگان گذرانده بودند.

بوی تعفن و صدای پارس سگ‌های ولگرد همراه این روزهای جمال احمد

آلودگی‌های منطقه که سلامت را از مردم گرفته بود، عاملی شد که دولت به مردم قول دهد اهالی این روستا را به مکانی دیگر و زمینی سالم برای زندگی منتقل کند.

پیگیری‌های مداوم مردم و مسئولین روستا، فعالان زیست‌محیطی و برخی رسانه‌های استانی و کشوری تا جایی ادامه پیدا کرد که بالاخره جابه‌جایی انجام و محل روستا به زمینی در نزدیکی دهستان تازیان منتقل شد.

شاید در وهله نخست هنگام ورود به روستای جمال احمد بیش از هر چیز دیگری آنچه توجه مخاطب را جلب می‌کند بوی تعفن و صدای پارس سگ‌های ولگرد است؛ گویا موضوع آلودگی زیست‌محیطی که به‌عنوان دلیل اصلی جابجایی روستای جمال احمد به محل کنونی بوده، همراه همیشگی اهالی این روستا است.

قرار بر جابه‌جایی سایت پسماند بود

مسئول شورای اسلامی روستای جمال احمد در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جابجایی روستا در سایه سایت پسماند شهری بندرعباس اظهار کرد: قبل از جابه‌جایی به همراه مهرداد کتال محسنی، مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان، احمد صادقی، معاون عمرانی وقت استانداری هرمزگان و مجید رحیمی، مدیر عملیات وقت پالایشگاه نفت بندرعباس به محل فعلی روستا که خالی از سکنه بود، آمدیم.

محمد عبداللهی ادامه داد: در ابتدا آقای کتال محسنی که به دلیل مجاورت این محل با سایت پسماند شهری بندرعباس مخالف جابه‌جایی روستا به این محل بود به این مسئله اشاره کرد و آقایان رحیمی و صادقی در این خصوص اظهار کردند که تمام منویات مدنظر آقای کتال محسنی را اجرایی کرده، سایت پسماند را جابجا و آن را تا ۱٫۵ کیلومتر از محل فعلی‌اش به سمت غرب می‌بریم و جای آن را با خاک زراعی پوشانده و درخت‌کاری می‌کنیم که با این حساب نظر آقای کتال محسنی که تا پیش‌ازاین مخالف جابجایی روستا به این منطقه بود مساعد شد.

ایستگاه پسماند بندرعباس به معضل اصلی روستای جمال احمد تبدیل شد

وی با بیان اینکه قرار و مصوب شد پالایشگاه نفت بندرعباس سازوکار جابه‌جایی سایت پسماند را با سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس اجرا کند، افزود: این قسمت کار اجرایی نشد و امروز تبدیل به یکی از معضلات اصلی روستای جمال احمد شده است.

دهیار روستای جمال احمد نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سایت پسماند شهری بندرعباس در ضلع غربی و در ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری روستا قرارگرفته است، اظهار کرد: زمانی که دهیاری روستای جدید جمال احمد را تحویل گرفتم اعتراضات مردمی در خصوص پسماند بسیار زیاد بود.

مسئولین سازمان پسماند منکر زباله های عفونی شدند

اسکندر دامدل با اشاره به اینکه تعداد بسیار زیادی از ماشین‌های حمل زباله در ساعت ۱۱ شب به سمت سایت می‌روند، تصریح کرد: یک شب راه این ماشین‌های حمل زباله را بستیم تا تعدادشان را بشماریم و نزدیک به ۳۰ ماشین در کمتر از دو ساعت آمدند.

وی با بیان اینکه انواع زباله‌ها از تر خشک و غیره به سایت آورده می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی باوجوداینکه گفته می‌شود زباله‌های بیمارستانی را جای دیگری دفن کرده و به سایت آورده نمی‌شود اما متأسفانه این زباله‌ها نیز در همین سایت و در قسمت جدایی دفن می‌شوند و بوی تعفنی که در ساعاتی از شب وارد روستا می‌شود گواه این امر است که این زباله‌ها سوزانده می‌شوند اما مسئولین سازمان پسماند در نامه‌نگاری‌هایی که با آن‌ها داشتیم منکر این مسئله شده‌اند.

شب‌ها بوی تعفن برایمان آزاردهنده است

دهیار روستای جمال احمد با اشاره به اینکه مردم بسیار پیگیر مسئله سایت پسماند زباله و سگ‌های ولگرد هستند و حق هم دارند، اضافه کرد: منزل بنده با اینکه در اول روستا و نسبت به سایر اهالی در فاصله بیشتری از سایت پسماند زباله قرار دارد اما باز هم شب‌ها بوی تعفن برایمان آزاردهنده است.

وی با بیان اینکه در مکاتبه‌ای با بخشداری مرکزی بندرعباس به وضعیت روستا، سوزانده شدن زباله‌ها در سایت پسماند زباله و آزار دیدن مردم و همچنین الزام جابجایی سایت پسماند طبق مصوبات اشاره کردم، تصریح کرد: بخشداری مرکزی بندرعباس به سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس نامه زدند و جمالی، مدیرعامل وقت سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس در پاسخ به این نامه نوشته بودند سایت پسماند زباله از ابتدا در این محل قرار داشته و بعد شما به این منطقه آمدید، ثانیاً این سازمان تابه‌حال نه زباله‌ها را سوزانده و نه می‌سوزاند و تنها دفن و با خاک روی آن پوشانده می‌شود.

شیرابه زباله‌ها به سمت روستا سرازیر می‌شوند

دامدل با اشاره به اینکه علاوه بر بوی تعفنی که هر شب احساس می‌کنیم به علت شیبی که از سایت پسماند به سمت روستا وجود دارد شیرابه زباله‌ها به سمت روستا سرازیر می‌شوند، عنوان کرد: در زمان بارندگی که آب از بالا به سمت جمال احمد سرازیر می‌شود زباله‌ها از سمت سایت زباله به روستا می‌آیند.

دهیار روستای جمال احمد با بیان اینکه اخیراً توسط سازمان شهرداری بندرعباس سگ‌های   ولگردی از سطح این شهر جمع‌آوری شده و جهت عقیم‌سازی به سایت پسماند منتقل شده‌اند، افزود: متأسفانه این سگ‌های ولگرد به دلیل عدم محافظت و نگهداری درست از فنس‌های تعبیه‌شده خارج شدند و به سمت روستای جمال احمد هجوم آورده‌اند و موجب نگرانی اهالی روستا شدند که با توجه به وضعیت نامناسب بهداشت و درمان روستا ناقل بیماری هاری و آلودگی‌های سایت پسماند زباله باشند.

سایت‌های نظامی اطراف روستا به مسائل زیست محیطی توجهی ندارند

وی با بیان اینکه از روستای تل سیاه به سمت جمال احمد دو طرف جاده پر از زباله است، اضافه کرد: سایت‌های نظامی اطراف روستا نیز در زمان تخلیه بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی و برای راحتی کار خود اقدام به رها کردن زباله‌ها و نخاله‌هایشان در اطراف روستای جمال احمد می‌کنند.

جاده جمال ‌احمد کاملاً پوشیده از زباله است

مسئول وقت شبکه زیست‌محیطی سمن‌های استان هرمزگان در دوران قبل از جابه‌جایی جمال احمد، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حتی اگر زباله‌های بیمارستانی و شیرابه‌ها را هم منسوخ کنند، چیزی از آلودگی‌های زیست‌محیطی که برای جمال احمد به‌عنوان یک زیستگاه انسانی وجود دارد کم نمی‌کند.

نرگس خاتون اکبری خاطرنشان کرد: قبلاً در این جاده زباله‌ای نبود اما در این مدت اخیر جاده کاملاً پوشیده از زباله است.

تعهداتی جابه‌جایی سایت پسماند محقق نشد

حسین جلالی، امام‌جمعه روستای جمال احمد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سایت پسماند زباله بندرعباس که در نزدیکی روستا قرار دارد و   مصوب بوده جابجا شود، گفت: متأسفانه تعهداتی که در خصوص جابه‌جایی این سایت شده بود محقق نشده و ادعاهایی که در خصوص روش‌های تدفین زباله شده به‌طور کامل اجرا نمی‌شود.

ابتلا به سرطان و بیماری‌های آلرژیک از بزرگ‌ترین معضلات روستای جمال ‌احمد است

مدیر همیاران روستای جمال احمد در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه به‌واسطه مسئولیتم رابطه تنگاتنگی با مردم این روستا دارم، عنوان کرد: مشکلات بهداشتی و درمانی روستای جمال احمد بسیار زیاد و تأسف‌بار است.

گلشا عبداللهی با اشاره به اینکه نزدیک بودن این روستا به سایت پسماند زباله علاوه بر بوی تعفن بسیار زیاد به‌خصوص در ساعات شب باعث مشکلات بسیار زیادی شده است، تصریح کرد: ابتلا به سرطان و بیماری‌های آلرژیک از بزرگ‌ترین معضلاتی است که مردم جمال احمد به‌واسطه آلودگی‌های مداوم از روستای قبلی جمال احمد تا به امروز که در نزدیکی سایت پسماند زباله شهری هستیم با آن مواجه‌اند.

وی با اذعان به اینکه سه نفر از کودکان این روستا مبتلا به سرطان خون شده‌اند، اضافه کرد: برخی از اهالی روستا نیز به سرطان روده و معده مبتلا شده‌اند که همه این‌ها ناشی از آلودگی‌هایی بوده که در چند سال اخیر با آن‌ها زندگی کرده‌ایم.

آلودگی‌ها باعث جمع شدن حشرات ناقل بیماری شده است

عبداللهی با بیان اینکه این آلودگی‌ها باعث جمع شدن حشرات ناقل بیماری به‌خصوص آنوفل که ناقل بیماری مالاریاست شده است، افزود: یکی دیگر از مشکلاتمان سگ‌های ولگردی است که از سایت پسماند زباله به سمت روستا آمده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از این سگ‌ها بیمار هستند و با گاز گرفتن برخی کودکان روستا باعث بیماری آن‌ها شده‌اند، بیان کرد: متأسفانه روستای جمال احمد با اینکه فاصله زیادی از شهر ندارد اما از امکانات کافی و مناسب بهداشتی و درمانی برخوردار نیست و به‌جز یک خانه بهداشت که تجهیزات درمانی آن بسیار ابتدایی و ناچیز بوده و اصلاً پاسخگوی نیاز مردم روستا نیست، هیچ امکانات دیگری را در اختیار نداریم.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *