اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد
اندیشکده آمریکایی؛

ترامپ باید روحانی را با نمایش مزایای تعامل تقویت کند

مذاکره تهران و واشنگتن درباره خاورمیانه دشوار است اما با نمایش این امر که مزایای ایران از تعامل بیش از تقابل است، میانه روهای ایران از جمله روحانی تقویت می‌شوند.

اندیشکده آمریکایی کاتو در گزارشی نوشت: برجام فرصتی برای ایجاد تعامل میان ایران و آمریکاست و در حال حاضر بسیاری از کشور های منطقه و همچنین اروپایی نیز از روند آن راضی هستند و خواهان افزایش تعاملات تجاری با تهران هستند.

این اندیشکده آمریکایی افزود: در چند سال اخیر، مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، مساله غالب در روابط ایران و آمریکا بوده است. برجام ثابت کرد که اختلافات زیادی در داخل آمریکا وجود دارد. دولت اوباما و دیگر اعضای امضا کننده این توافق، از این معامله بعنوان یک توافق تاریخی حمایت می‌کنند در حالی که منتقدان معتقدند معامله اساسا ناقص بوده و ممکن است ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای‌شدن تبدیل کند. بسیاری اصرار دارند رییس‌جمهور بعدی  یا این توافق را لغو و یا بار دیگر آن را مورد مذاکره قرار دهد.

برجام با تمامی نقایصش نه تنها بهترین فرصت برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است بلکه فرصتی برای ایجاد تعامل نیز به شمار می‌آید؛ تعاملی که اعتماد آفرینی کند، روابط ایران و آمریکا را بهبود بخشد و احتمال اقدامات بی‌ثبات‌کننده توسط ایران در آینده را کاهش دهد. اینکه توافق مذکور در برخی جوانب نواقصی دارد، غیرقابل انکار است. برجام علی‌رغم اعمال محدودیت در ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، اجازه انجام تحقیقات مستمر و توسعه فناوری غنی‌سازی در سانتریفیوژ گازی را به این کشور داده است.

باتوجه به اینکه اتخاذ تدابیر سختگیرانه در قبال ایران نتایج مثبت چندانی به همراه نخواهد داشت، ایالات‌متحده باید سیاست تعامل را در پیش گیرد. در ابتدا، واشنگتن باید با حصول اطمینان از اینکه ایران از منفعت اقتصادی برجام بهره‌مند است، از این توافق حمایت نماید. شاید ساده‌ترین راه انجام این کار، بحث درباره جزئیات واضح و هدایتگر در این زمینه باشد که شرکت‌های خارجی چگونه می‌توانند فارغ از تحریم‌های باقیمانده آمریکا، در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

کاتو افزود: ایالات‌متحده همچنین باید با استفاده از اجرای برجام، به درگیری فعالانه ایران در مذاکرات درباره بحران‌های جاری و آتی منطقه به ویژه جنگ در سوریه و یمن ادامه دهد. ایده برقراری روابط دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن نیز دیگر یک تابو نیست. نگارش نامه سرگشاده به رییس‌جمهور در نخستین سالگرد برجام و حمایت از افزایش تعاملات میان دو کشور به امضای ۷۵ تن از رهبران امنیت ملی از هر دو حزب از جمله ۲۳ تن از سفرای سابق، ۱۴ عضو سابق کنگره و ۳ برنده جایزه نوبل رسیده بود.

راه‌اندازی کمپین جنگ سیاسی تاثیری معکوس دارد زیرا موجب تائید سوءظن تندروهای ایرانی به آمریکا می‌شود؛  واشنگتن با تلاش برای سرنگونی نظام ایران بسیاری از اصلاح طلبانی را که به دنبال تقویت آنها بود، تضعیف می‌کند.

مذاکره تهران و واشنگتن درباره خاورمیانه دشوار است اما با نمایش این امر که مزایای ایران از تعامل بیش از تقابل است، میانه روهای ایران از جمله روحانی تقویت می‌شوند.

این اندیشکده آمریکایی افزود: سیاستگذاران آمریکایی باید درک کنند که استراتژی فشار موفقیتی در بازداشتن ایران از حمایت سازمان‌های نظامی شیعی در سراسر خاورمیانه نخواهد داشت؛ آنها باید در عوض در پی تعامل پایدار با ایران، افزایش اعتماد و ایجاد راه‌حل برای مصالحه در بحران‌های جاری خاورمیانه باشند.  باتوجه به اینکه اتخاذ تدابیر سختگیرانه در قبال ایران نتایج مثبت چندانی به همراه نخواهد داشت، ایالات‌متحده باید سیاست تعامل را در پیش گیرد. مقامات ایرانی نیز پس از برجام در نزدیک‌ترین نقطه تعامل با غرب از سال ۱۹۷۹ تاکنون قرار گرفته‌اند. باید با ایران از در مذاکره وارد شد؛ فرایند مذاکرات به خودی خود می‌تواند زمینه‌ای برای سازش‌های آتی فراهم نماید.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *