آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:

۷۰ درصد گنبدهای نمکی کشور در هرمزگان قرار دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان از وجود ۷۰ درصد گنبدهای نمکی کشور در این استان خبر داد.

بازخبر / از بندرعباس، امید ذاکری عصر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به هفته درختکاری اظهار داشت: یکصد و ۱۱ هزار اصله نهال برای درختکاری در این هفته برابر با صد و یازدهمین سالگرد تاسیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بین مردم استان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: ساماندهی ۱۵ هزار همیار طبیعت دانش آموزی را در دستور کار داشته‌ایم که موفق شدیم در حال حاضر ۹ هزار همیار طبیعت دانش آموزی را عضو نماییم که کارت آنها هم‌اکنون صادر شده است که امیدواریم تا پایان سال آموزشی در اردیبهشت‌ماه سال آینده ۶ هزار نفر باقی‌مانده در این طرح عضویت شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید در یک میلیون هکتار از اراضی ملی استان هرمزگان کاداستر داشته‌ایم عنوان داشت: در حفاظت از اراضی ملی، یک میلیون و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان در راستای جلوگیری از تخریب، تصرف و زمین‌خواری توسط مردم مدیریت و حفاظت می‌شوند که تاکنون انجام نشده بود.

ذاکری بیان کرد: حفاظت از اراضی جزو برنامه‌های مهم سازمان است که در این راستا ۸۰۰ هزارهکتار پروژه از اراضی استان با موافقت‌نامه فی‌مابین جهت حفاظت، تحویل مردم شده است چراکه مردم خود حافظ واقعی طبیعت هستند.

وی یادآور شد: یکی از شفاف‌سازی در زمینه کارهای حفاظتی، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع زمین در قالب پیشگیری تصرفات بوده است که نقش مهمی را ایفا می‌کند و در حال حاضر ۳۶۰۰ فقره اطلاعات، وارد بانک اطلاعاتی جامع زمین شده است که از آذرماه این طرح را شروع کردیم و جزو استانهای پیشرو در این زمینه بوده‌ایم و رشد و جهش بسیار چشمگیری را شاهد هستیم.

این مسؤول اظهار کرد: افزایش سطوح ذخیره‌گاه‌های جنگلی در دستور کار قرار دارد که قبلا  در استان ۷ ذخیره‌گاه به مقدار ۴۵۰ هکتار وجود داشت و در حال حاضر سه حوزه «راونگ و کوه‌گز میناب و جنگل‌های گابریک حدود ۷۰۰۰ هکتار» به ذخیره‌گاه‌های جنگلی اضافه شده است.

ذاکری بیان داشت: امسال ۵۷۵ هزار اصله نهال تولید کردیم که ۳۰۰ اصله نهال هکتار در نهالستان باغو و ۲۷۵ اصله نهال در جزیره قشم بوده است که علی‌رغم اعتبارات محدود جهش خوبی در توسعه جنگل‌های مانگرو داشته‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: در توسعه جنگل‌های حرا، ۲۷۰ هکتار در قشم و ۵۰ هکتار کشت مستقیم گونه چندل که تنها گونه زنده‌زای کشور بوده با استفاده از جوامع محلی انجام شده است.

ذاکری یادآور شد: هرساله حفاظت از ۲۱ هزار رویش‌ جنگلی با محافظین و گشت و مراقبت‌های افتخاری و خودیاری مردم انجام می‌شود بگونه‌ای که اداره‌کل منابع طبیعی هیچ‌گونه دخل و تصرفی در جنگل‌های مانگرو ندارد و درصدد بررسی اثرات شاخه‌زنی حرا در چند رویشگاه قشم، خورآذینی و جاسک هستیم که پایش می‌شوند.

وی افزود: امسال از ۶۰۰ هکتار اراضی ملی رفع تصرف شد ولی به‌طور کلی یک هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی  ملی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ با همکاری دستگاه قضایی و دستگاه‌های متولی امر، رفع تصرف شده است و ارزش ریالی هر منطقه با منطقه‌ای دیگر متفاوت بوده و قیمت هکتاری ۱۸ میلیون تومان تا ۴۰ میلیون تومان با توجه به شرایط جغرافیایی متفاوت است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: در شرایط اقلیمی استان هرمزگان مؤثرترین راهکار احیای عرصه‌های طبیعی، استفاده از ظرفیت بارندگی و روان‌آب است و الگوهای دانش بومی بسیار خوبی در این زمینه در استان وجود دارد که اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با شناسایی این‌گونه دانش‌های بومی و تلفیق با دانش روز موفق به احیای عرصه‌های منابع طبیعی استان با استفاده از این شیوه با مشارکت مردم شده است.

ذاکری اظهار کرد: در حال حاضر ۴۵۰ میلیون متر مکعب آب توسط هفت هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری استحصال می‌شود که بخش‌های زیادی از استان را گنبدهای نمکی را تشکیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر کنترل سیلاب در ۴ هزار و ۲۶۵ سازه آبخیزداری، ذخیره‌سازی نزولات آسمانی در سطح ۱۸ هزارهکتار از عرصه‌های منابع طبیعی دارای طرح ذخیره نزولات در عرصه‌های جنگلی، مرتعی و بیابانی استان انجام شده است که در این زمینه سامانه‌های آبگیر باران احداث شده است و با هدف احیای پوشش گیاهی، عرصه‌های منابع طبیعی به کمک مدیریت رواناب و مقابله با پیامدهای خشکسالی به‌وجود آمده است.

این مسؤول ادامه داد: ۷۰ درصد از گنبدهای نمکی کشور در هرمزگان قرار دارد که عمده آن در غرب استان است و با مطالعاتی که انجام شده است بیش از ۱۰۳۰ نقطه هستند که طی سفر آقای نوبخت به استان، پیشنهاد ۷۰ میلیارد تومان در برنامه ششم توسعه طی پنج سال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در بالادست این گنبدها جهت کنترل روان‌آب‌ها داده شده است تا آب‌های سطحی قبل از شور شدن در سازه‌های آبخیزداری ذخیره شود.

وی اضافه کرد: این سازه‌ها می‌توانند برای کاهش خشکسالی چندین‌ساله استان و همچنین جلوگیری از بروز سیلاب، کاهش خشکسالی مفید واقع شوند و از طرف دیگر اکثر دشت‌های استان با بیلان منفی آب‌های زیرزمینی مواجهه هستند که با این وجود میزان زیادی روان‌آب‌های سطحی بدون استفاده به دریا می‌ریزد.

ذاکری بیان داشت: در سطح ۶۸۰۰ هکتار از مراتع، ۷ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و ۶۳۰۰ هکتار از سطوح مناطق بیابانی استان به ترتیب بیش از ۵۰۰ هزار، یک میلیون و دو میلیون مترمکعب بارش ذخیره شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهار کرد: ۹ طرح مطالعاتی در سالجاری با سطحی بیش از ۳۸ هزارهکتار در دست مطالعه داریم که ان‌شاءالله بتوانیم زمینه اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک را در سنوات آینده مهیا کنیم.

ذاکری گفت: ۱۴ پروژه آبخیزداری را با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد ریال به اتمام رسیده است و ۳۳ پروژه با اعتباری بیش از ۸۰ میلیارد ریال در دست اجرا داریم که امیدواریم  بتوانیم علی‌رغم کمبود اعتبارات، گام‌های خوبی در این راستا برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ بوستان‌های روستایی در روستاهای استان با مشارکت دهیاری‌ها و خیرین ایجاد شده است که حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی روستاها را در بر می‌گیرد که با فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم  انجام شده است.

این مسئول اظهار داشت: اداره‌کل منابع طبیعی هرمزگان با هدف پیشگیری و مهار سیل، بهره‌برداری از سیلاب در جهت تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی، مقابله با پیامدهای خشکسالی، احیای پوشش گیاهی، ایمن‌سازی باغات و اراضی کشاورزی در برابر سیل و مخاطرات گالی، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب در حوزه آبخیز، ۵۸ پروژه اجرا و ۹ طرح مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال از محل منابع ملی و استانی در سالجاری مصوب کرده است.

وی گفت: در حوزه آبخیزداری اجرای ۲۶ سازه آبخیزداری با مشارکت ۱۰۰ درصد خیرین در قالب ۲۱ پروژه آبخیزداری با سرمایه‌گذاری ۴۱ میلیارد ریال انجام شده است.

ذاکری با اشاره به ریزگردهای اخیر در استان خوزستان از احداث بادشکن غیرزنده با ۵٫۳ کیلومتر با هدف مقابله با ریزگردها در استان خبر داد و گفت: حفاظت از ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی در استان، مراقبت از نهال‌کاری در ۱۱۲ هکتار، ۹۰ هکتار نهال‌کاری ازجمله اقدامات این اداره‌کل در سالجاری بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در پایان با اشاره به  مشارکت طرح‌های آبخیزداری با دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: ۴ سازه آبخیزداری در شهرستان میناب با مشارکت ۱۰۰ درصدی شهرداری میناب، مطالعه حوزه آبخیز شهر بندرعباس با مشارکت ۱۰۰ درصدی شهرداری بندرعباس، اجرای طرح آبخیزداری حوزه شهر سیریک با مشارکت شهرداری سیریک، مشارکت ۱۰۰ درصدی دهیاری‌ها در فعالیت آبخیزداری، مرمت و لایروبی ۴ سازه آبخیزداری دهیاری گزیر بندرلنگه و ساماندهی آبراهه و اصلاح مسیر رودخانه فصلی هنگویه بستک از جمله این طرح‌ها است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *