ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
نامه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به علی مطهری

آقای مطهری؛ مواضع اخیر شما نشان می‌دهد از ملاحظات مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام غفلت کرده‌اید

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با واکنش به اظهارات نایب رئیس مجلس درباره مساله حریم رضوی طی نامه‌ای اعلام کرد: آقای مطهری؛ مواضع اخیر شما نشان می‌دهد از ملاحظات مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام غفلت کرده‌اید.

به گزارش بازخبر،بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) نسبت به اظهارات علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره مساله حریم رضوی واکنش نشان داد.

در متن این نامه آمده است: چندی است که در مواضع خودتان در موضوع کنسرت‌های شهر مشهد مقدس سخن‌پراکنی کرده و اینگونه عنوان کرده‌اید که چیزی به نام حریم امام رضا (ع) وجود ندارد. شاید بد نباشد در این باره تبیینی صورت گیرد تا ذهن حضرت‌عالی در این خصوص روشن شود و مسئله حریم رضوی این شهر مقدس مورد توجه شما قرار گیرد؛ بدین امید که شاهد اقدامات انقلابی مجلس شورای اسلامی در این موضوع باشیم. البته این مسئله دارای وجوه و ابعاد گوناگونی است که در این نامه سعی می‌شود در بندهایی به بررسی آن­ها پرداخته شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) اعلام کرد: همان­گونه که مستحضرید مشهد مقدس پایتخت فرهنگی جهان اسلام است، پر واضح است که مقصود از عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام این است که این شهر مقدس با پر­رنگ شدن هر چه بیشتر هویت مذهبی خود که در اثر محوریت حرم رضوی به وجود آمده است، مرکز گسترش فرهنگ اسلام ناب محمدی در تمامی جهان قرار گیرد. نا­گفته پیداست زمانی که مشهد را به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام خطاب می‌کنیم لازمه‌ها و بایسته‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد که بدون لحاظ این بایسته‌ها این عنوان لفظی خالی از محتوا خواهد بود.

در این نامه عنوان شده است: به نظر می­‌رسد برای روشن‌­تر شدن این مطلب ضروری است که برخی از این الزامات یک بار دیگر مطرح شود، اگر­چه احتمالا شما از این بایسته‌ها مطلع هستید اما مواضع اخیر شما نشان از آن دارد که یا از این ملاحظات غفلت کرده‌اید یا آن‌که مقصود دیگری در پشت این موضع‌گیری‌ها وجود دارد. امید است که با طرح این بایسته‌ها بر همگان روشن گردد که منظور از حریم امام رضا (ع) چیست و با التزام  مسئولان نسبت به آن­ها کج‌روی‌ها و انحرافات فعلی مورد اصلاح واقع شود.

در ادامه این نامه آمده است: ممنوع بودن پیروی از الگوهای غلط فرهنگ غربی برای سرگرمی از جمله راه‌­اندازی مجموعه­‌های تفریحی غفلت آور و برگزاری کنسرت‌هایی که نه تنها در راستای تعالی روح انسانی و گسترش فرهنگ دینی نیست بلکه باعث مخدوش شدن هویت زیارتی مشهد مقدس می­‌شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در این نامه آورده است: ممنوع بودن توسعه حریم شهری بر مدار الگوی معماری غربی و اصرار بر ساختن آسمان­خراش‌های اشرافی که جز شبیه کردن مشهد مقدس به کلان شهرهای غربی هیچ اثری نداشته و باعث زدوده شدن هویت دینی این شهر می­‌شود. همچنین ممنوع بودن ایجاد مراکز خرید بزرگ و تبدیل کردن شهر مشهد به شهری تجاری که از طرفی محصول تمدن مصرف‌گرای غربی بوده و از سوی دیگر باعث کاسته شدن از تمرکز بر مقوله زیارت می‌­شود.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در این نامه خطاب به مطهری آورده است: آقای مطهری، حرف‌های نسنجیده شما درباره عدم وجود چیزی به نام حریم امام رضا (ع) حاکی از عدم اطلاع شما از آثار مخرب فرهنگی توسعه شهرسازی‌های مدرن بر پایه فرهنگ مصرف گرایی و تجمل‌گرایی و داشتن روح متناقض با فرهنگ زیارت اهل بیت علیهم السلام است. الگوی شهرسازی‌های مدرن که مصادیق آن در نامه ذکر شد انسان را به سیاحت و گردشگری می‌کشاند و این روح سیاحت و گردشگری که بر پایه فرهنگ مصرف‌گرای غربی شکل گرفته است نتیجه‌ای جز تضعیف فرهنگ زیارت ندارد. از طرفی دیگر اثرگذاری مقتضیات هر منطقه در سیاستگذاری فرهنگی آن بخش از بدیهیات علم سیاستگذاری فرهنگی بوده که مصداق بارز آن تاثیرگذاری وجود بارگاه ملکوتی امام رضا علیه‌السلام  بر برنامه‌ریزی فرهنگی شهر مشهد به عنوان حریم رضوی است.

دانشجویان بسیجی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کردند: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که متأسفانه این روز­ها به جولانگاهی برای تفکرات فرهنگی و هنری لیبرال تبدیل شده است در مسئله کنسرت‌ها مقصر اصلی است. وزارتخانه ضعیف و منفعل و لیبرال ارشاد به خوبی مطلع است که مدل کنونی کنسرت‌ها در جمهوری اسلامی یک مدل و الگوی کاملا غربی است. این مدل از کنسرت‌ها نه تنها منجر به تعالی نمی‌شود بلکه انسان را به تخلیه منفی هیجانات خود کشانده و به وجود آورنده حواشی ویرانگر است.

در این نامه آمده است: قطعا این حواشی ویران‌گر نه تنها کمکی به تقویت فرهنگ زیارت نمی‌کند بلکه در تضاد با ادب حضور در محضر قبور اهل بیت (ع) می‌باشد. مسئله اصلی این‌جاست که جامعه ما نیازمند رسیدن به یک الگوی اسلامی ایرانی در راستای تولید و اجرای موسیقی در جهت گسترش فرهنگ دینی است. وزارت ارشاد اما نه تنها اقدامی در راستای ایجاد الگوی مطلوب و متناسب با فرهنگ اسلامی نکرده بلکه هیزم در آتش موسیقی‌های لهویِ مضل می‌ریزد.

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) اعلام کرد: جالب آن‌جاست که خوانندگان و موسیقی‌دان‌های متعهد و زحمت‌کش عرصه موسیقی که تعدادشان کم هم نیست نیز به کلی از وزارت ارشاد نا امید شده‌اند و حتی بعضی از آن‌ها ترجیح می‌دهند با چنین اوضاعی کم‌تر به تولید آثار فاخر بپردازند. ای‌کاش وزارت ارشاد به جای حمایت از موسیقی غیر متعهد و غربی و ترویج کنسرت‌های مغایر با فرهنگ اسلامی به فکر تقویت بدنه با استعداد خوانندگان و نوازندگان متعهد و ایجاد الگویی ایرانی-اسلامی در راستای ارائه‌ی موسیقی‌های تعالی‌بخش می‌بود، شاید الان وضع دیگری در عرصه موسیقی بر کشور حاکم می‌شد.

در پایان این نامه آمده است: اشاره به این نکته ضروری به نظر می­‌رسد که عدم برگزاری کنسرت‌­های متداول در شهر مشهد مقدس، خود فرصتی‌ست که مسئولان باید با مغتنم شمردن آن به فکر ایجاد الگوی مناسب برای تولید و عرضه بوده و مشهد را به اولین شهری که این الگوی مطلوب موسیقی در آن به اجرا در می­‌آید، تبدیل کنند.

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *