ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

جزیره هرمز جزیره شگفتی زمین‌شناسی جهان

هرمز جزیره شگفتی زمین‌شناسی ایران و جهان، جایی که خاک سرخ و کوه‌های رنگارنگ گرد هم آمده‌اند تا یکی از عجایب خلقت را به وجود آورند.

بازخبر ،  فارغ از موقعیت استراتژیک جزیره هرمز، شرایط طبیعی و زمین شناختی این جزیره جاذبه‌‌ای فوق العاده زیبا و انکار ناپذیر است، در محدوده ۴۲ کیلومتر مربعی جزیره هرمز آنقدر جاذب‌های رنگارنگ در کنار هم قرار گرفته‌اند که این جزیره خود بخود به ژئوپارکی رویایی برای طبیعت گردان تبدیل شده است.

قلعه پرتغالی ها، دره سکوت یا الهه نمک فیروزه‌ای، غار مراقبه یا سکوت، دره رنگین کمان، دره مجسمه، ساحل خونی یا سرخ، ساحل فرش و موزه دکتر نادعلیان از جاذبه‌های‌ گردشگری این جزیره زیبا و دیدنی است.

جزایر متعددی در دنیا وجود دارد اما “هرمز” منحصر به فردترین آنهاست و این را به خاک و سواحل رنگین کمانی‌اش مدیون است. شاه کلید ورودی خلیج فارس به بهشت زمین و جعبه مداد رنگی با بیش از ۹۰ طیف رنگی شهرت یافته و هیچ جای دنیا را نمی‌توان یافت که تمامی رنگ‌های دنیا یکجا در آن باشد به جز جزیره رنگین کمان، سواحل بکر، خاک‌هایی رنگارنگ هرمز را به رنگین کمان خلیج فارس تبدیل کرده است.

خاک سرخ جزیره هرمز، یکی از بهترین خاک‌های کشور محسوب و برای لوازم آرایشی و همچنین رنگ سرخ برای ضد زنگ استفاده می‌شود، از مصارف دیگر این خاک  که در گویش محلی گِلَک گفته می‌شود استفاده غذایی است که با ماهی ساردین و نارنج مخلوط شده و  آن را روی نان ریخته و خوردنی خوشمزه‌ای به نام «سوراغ» تهیه می‌شود؛ نانی که از پر طرفدارترین خوردنی‌ها در استان هرمزگان است.

هرمز موزه کانی‌های جهان و برای زمین‌شناسان بسیار ارزشمند است، کانی‌ها عناصر اولیه‌ای که از مجموع آنها سنگ‌ها شکل می‌گیرند و از طریق مطالعه آنها نه تنها پی به ماهیت آن سنگ می‌برند و می‌توانند ترکیب کلی سنگ‌های منطقه را به دست آورند، حتی رابطه خویشاوندی بین لایه‌های زمین‌شناسی یک منطقه را هم با مناطق دورتر بیابند.

برای رسیدن به مناطق طبیعی هرمز باید مسافتی چند صد متری را پیاده طی کنید تا پس از لذت بردن از مناظر کوه‌های نمک موجود در این دره به دیواره سنگ نمکی که در انتهای این مسیر قرار دارد، برسید و از زیبایی کم نظیر آن شگفت زده شوید. سکوتی که در این دره حکفرماست تمام توریست ها را به فکر فرو میبرد.

از آنجایی که سنگ نمک انرژی بسیار مثبتی از خود آزاد می‌کند بعد از اینکه بخشی از زمان خود را در این دره سپری کنید قطعا حال بسیار خوبی خواهید داشت، به همین خاطر به این دره، دره انرژی نیز گفته می‌شود.نام دیگر این دره، دره نمک تبرزن است، علت نامگذاری آن به این خاطر است که سنگ‌های نمک این دره بسیار سخت هستند طوریکه در گذشته برای جدا کردن نمک کوه‌های این منطقه باید از تبر استفاده می‌کردند.

غار مراقبه یا سکوت غار کوچکی که در نزدیکی دره سکوت قرار دارد و با تغییر مسیر از میانه راه دره می‌توانید به آن برسید، این غار محل تفکر و مراقبه بومی های جزیره بوده است. غاری که برای وارد شدن به آن چند متری را باید سینه خیز بروید، چند قدمی دولا راه بروید و بعد از آن به تالاری کوچک خواهید رسید که دیواره های آن از سنگ و بلورهای بسیار زیبای نمک پوشیده شده، در این غارنمک‌های بلوری وجود دارد که آب از آنها مثل باران نم‌نم می‌بارد و صدای آب گوش‌ها را نوازش می‌کند و جالبتر اینجاست که آب معلوم نیست به کجا می‌رود و باعث سکوت سهمگین می‌شود.

غار «الهه نمک فیروزه‌ای» که مردم محلی به آن الهه نمکی می‌گویند، یکی از ظرفیت‌های گردشگری بکر و دیدنی این جزیره به شمار می‌رود. وجود طیف‌های مختلف رنگ در بدنه نمکی این غار از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر زیبای زمین شناسی است.

برای رسیدن به دره مجسمه در جزیره هرمز با چند صد متر پیاده‌روی به سمت ساحل، در راهی که ماسه‌های نقره‌ای در آن جلب توجه می‌کنند، سنگ‌هایی را در اشکال مختلف خواهید دید. هر یک از این سنگ‌های شگفت‌انگیز با قدرت تخیل بینندگان به حیوانی تشبیه می‌شوند؛ یکی سر گوسفند، دیگری مرغ و خروس و تا دلتان بخواهد سنگ‌هایی شبیه اژدها در حالت‌های مختلف خواهید دید.

دره رنگین کمان (دره رنگ) در این دره کل رنگ‌ها که در جزیره  زیبای هرمز هست وجود دارد، این منطقه دارای خاک‌های رنگی بسیاری است که در کنار یکدیگر طیف وسیعی از رنگ‌های سفید زرد، نارنجی، قرمز، قهوه‌ای، سبز و حتی طلایی ایجاد می‌کند، رنگ‌های شمارش ناپذیری که از طیف رنگی گرم تا سرد را شامل می‌شود.

وقتی که می‌گوییم نقره‌ای و طلایی و سرخ، فقط واژه است، نقره‌ای خود طیفی می‌شود که با رنگ آفتاب بازی می‌کند، گاهی کم‌رنگ‌تر و گاهی پررنگ‌تر، گاهی از فرط روشنایی به رنگ آسمان‌ها نزدیک می‌شود و گاهی از فرط تیرگی گویی می‌شود ذره‌ای از دل شب که نور مهتاب بر آن می‌تابد.بقیه رنگ‌ها نیز همین است، خاک سرخ فقط یک تمثیل است تا تو را به دنیای آرزوها و دنیای رنگ‌ها ببرد. خاک است و آفتاب و رنگ، آن‌قدر پرتلالو که نقش خیال می‌زند و بسیاری که نقش هنر در ذهن دارند، در مناسبت‌های مختلف بر ساحل این جزیره گردهم می‌آیند و فرشی از خاک با طرح‌های بکر ترسیم می‌کنند.

در جزیره هرمز آهوان در میان دشت کوچکی می‌دوند و به هر سو می‌روند و این در حالی است که اهالی و بومیان جزیره رفتار مناسبی با آنها دارند و کسی به آنها آسیب نمی‌رساند و آزادانه در هرمز زندگی می‌کنند. شما نیز اگر گذری به هرمز داشتید، در صورتی که آسیبی به آنها نرسانید مطمئن باشید که تا نزدیکی آنها می‌توانید پیش بروید و به نظاره‌شان بنشینید.

ساحل هرمز ترکیبی است از ساحل‌های ماسه‌ای با رنگ‌های مختلف که بستری نرم و راحت را برای علاقه‌مندان به شنا و ورزش‌های آبی فراهم می‌کنند و در کنار آن از ساحل‌های صخره‌ای نیز بی‌نصیب نیست که نماد ستبری و سترگی این سرزمین است. علاوه بر ساحل، گونه پرندگان و حیوانات دریایی گوناگون، دلفین ها، لاک پشت‌ها، جنگل‌های مانگرو بخشی از جذابیت این جزیره است و زمانی که با قایق تفریحی روی دریای هرمز حرکت می‌کنید، دلفین های بازیگوش را خواهید دید که در اطراف قایق مدام در حال شیرجه زدن هستند.

قلعه پرتغالی‌ها در بسیاری از جزایر جنوبی ایران مشاهده می‌شود که به دوران حاکمیت پرتغالی‌ها در منطقه جنوبی ایران برمی‌گردد، جزیره هرمز نیز از این اصل مستثنی نیست و البته به دلیل موقعیت استراتژیک این جزیره که در میان خلیج‌فارس واقع شده است طبیعی است که استعمارگران حساسیت و توجه بیشتری به این منطقه داشته‌اند در اینجا هم قلعه پرتغالی‌ها ساخته شده از سنگ و مرجان وجود دارد البته این قلعه بزرگتر از قلعه‌های لارک و قشم است.

امروز این قلعه باقیمانده از آن دوران تبدیل به یکی از جذابیت‌های دیدنی این جزیره شده است و هنگامی که خط ساحلی جزیره را دور می‌زنید، از جلوی این قلعه نیز عبور می‌کنید و می‌توانید متناسب با علاقه‌مندی‌تان به این موضوعات زمانی را به این موضوع اختصاص دهید.

موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که آثار این هنرمند محیطی شناخته شده در عرصه‌های بین المللی در آنجا به نمایش در آمده‌اند. آثار این هنرمند در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده هستند  این مکان در محله ی قدیمی شهر هرمز  واقع شده است. ابتدا در نوروز سال ۱۳۸۸ با نام هنرمند سرا راه اندازی شد.

برای دسترسی به موزه ، پس از خروج از اسکله از مسیر ساحلی از بومی‌ها موقعیت تکیه مولا را بپرسید، در مقابل تکیه مولا کوچه باریکی وجود دارد که اگر به سمت شرق شهر حرکت کنید پس از چند دقیقه پیاده روی به محله‌ای که موزه در آن وجود دارد می‌رسید، چنانچه این مسیر را پیاده طی کنید با فرهنگ بومی و شهرسازی بدوی هرمز آشنا می‌شوید.

در سال گذشته زمانی که مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردش برای بازدید از جزیره و هرمز آمده بود در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: برای استفاده بهینه از صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های مهم این حوزه در کل کشور باید هرچه زودتر زیرساخت های مورد نیاز آن را آماده کنیم.

وی از جزایرقشم، هنگام و هرمز به عنوان یک مجموعه در شهرستان قشم با داشتن ظرفیت‌های ویژه به عنوان یکی از بکرترین و استثنایی ترین نقاط کشور در حوزه گردشگری نام برد و گفت: در قشم باید با برنامه ریزی دقیق، یک کار گسترده ۱۰ تا ۲۰ ساله در بخش زیرساخت های گردشگری صورت گیرد.

به گفته وی، اماکن زیارتی ایران مقصد اصلی ۵۰ درصد از گردشگران مسلمان از کشورهای مختلف خارجی است و ایجاد فضای مناسب گردشگری در جزیره هرمز می تواند بخش اعظم این گردشگران به ویژه بانوان را در سفر به ایران، به ورود در حوزه گردشگری حلال جزیره هرمز ترغیب کند.

سلطانی فر خاطرنشان کرد: برای ایجاد فضای گردشگری در جزایر قشم، هنگام و هرمز با گروهی از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور که در اروپا زندگی می کنند طی دو ماه گذشته رایزنی هایی صورت گرفته و به نتایج خوبی رسیده ایم که پیش بینی می شود هرچه سریعتر مطالعات اولیه آن منجر به فراهم شدن زیرساخت های قانونی برای آغاز عملیات اجرایی شود.

به گزارش ایسنا، مطمئن باشید که اگر آذر، دی یا بهمن‌ماه به هرمز سفر کنید آنقدر هوا بهاری است که دریا شما را به سمت خود می‌کشد و در هوایی منحصربه‌فرد می‌توانید خود را در میان امواج خلیج‌فارس آرامش بخشید.

گزارش از: بهار بیژنی

ایسنا

پسندیدم(2)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *