اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بلای جان سوپر مارکت‌ها در بندر عباس/ ناله از گسترش قارچ‌گونه یک برند خاص در مرکز هرمزگان

طی یک سال اخیر برند خاصی از یک فروشگاه زنجیره‌ای در بندرعباس به اندازه‌ای گسترش یافته که موجب تعطیلی برخی از سوپر مارکت‌ها شده و نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشته است.

بازخبر / از بندرعباس، قانون در مورد توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای روشن و شفاف است و کیفیت و کمیت آنها و نوع جانمایی فروشگاه‌ها در یک شهر را به خوبی مشخص کرده اما متأسفانه طی یک سال اخیر، یک برند خاص از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بندرعباس که در ابتدای فعالیت خود با رویکرد محرومیت‌زدایی از برخی مناطق کمتر توسعه یافته شهر و بافت مسکن مهر اقدام به ایجاد شعباتی با حضور مسؤولان عالی دولت در استان در این مناطق کرد و سپس آنها را بعد از مدت کوتاهی تعطیل ساخت، اکنون رشدی قارچ‌گونه در شهر یافته است.

این برند خاص در دل محلات شهر نیز اقدام به ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کرده و حتی در مجاورت برخی سوپر مارکت‌های قدیمی نیز در برخی محلات، درب های فروشگاه خود را گشوده و با تبلیغات گسترده‌ای که در سطح شهر و فضای مجازی و سامانه‌های پیامکی و ایجاد تخفیفات دوره‌ای انجام می‌دهد، عملا کسب و کار بسیاری از سوپرمارکت‌های شهر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

وجود شبکه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کنار در اختیار داشتن چندین مجموعه توزیع محصولات غذایی از سوی این برند خاص موجب شده تا امکان ایجاد تخفیفات دوره‌ای برای محصولات مختلف در این فروشگاه‌ها فراهم آمده و عملا سوپرمارکت‌ها قادر به رقابت با این فروشگاه‌ها که هر روز نیز بر تعدادشان در شهر افزوده می‌شود، وجود نداشته باشد.

سکوت اتاق اصناف هرمزگان در برابر تضییع حقوق اعضاء

محمد صادق عباسی از جمله سوپرمارکت‌دارانی است که به همراه خواهرزاده خود یک سوپرمارکت کوچک را در بندرعباس می‌گردانند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس می‌گوید: از زمان ایجاد یک فروشگاه زنجیره‌ای در مجاورت محل کسب ما دیگر کاسبی ما رونق گذشته را ندارد و مردم محل ترجیح می‌دهند بسیاری از خریدهای خود را از فروشگاه زنجیره‌ای انجام داده و در ازای آن جایزه دریافت کرده و در قرعه‌کشی شرکت داده شوند که انجام چنین امتیازاتی در توان ما به‌عنوان یک سوپرمارکت کوچک نیست.

عباسی افزود: تاکنون دو‌بار برای تحویل شکایت از این فروشگاه زنجیره‌ای به اتاق اصناف مراجعه کرده‌ام اما هر دو‌بار با برخورد نامناسبی مواجه شدم و اظهار می‌دارند که مجوز چنین فروشگاه‌هایی را ما صادر نکرده‌ایم که بخواهیم با آنها برخورد کنیم.

وی عنوان کرد: ما سالانه حق عضویت به صنف خودمان می‌پردازیم و از طرف دیگر بخشی از حق عضویت ما به اتاق اصناف استان پرداخت می‌شود اما چرا اتاق اصناف از حقوق ما در برابر چنین اجحافی دفاع نمی‌کند؟

بیکاری ۴ نفر و گرفتاری ۶ خانواده

اصغر حسینی از دیگر سوپرمارکت‌داران بندرعباس است که در اثر ایجاد شعبه‌ای از فروشگاه زنجیره‌ای “ت” در مجاور محل کسب و کارش، مجبور شده تا واحد صنفی خود را تعطیل کند. وی در همین زمینه به فارس گفت: متأسفانه از زمان به‌ وجود آمدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای، درآمد سوپرمارکت‌ها کمتر شده اما هزینه‌های سنگینی مانند برق، آب، مالیات، بیمه کارگر، هزینه استاندارد و اجاره محل کسب کمتر نشده و این مسئله باعث شده تا بسیاری از سوپر مارکت‌ها دچار مشکلات اساسی شوند.

حسینی عنوان کرد: کسب و کار معمول ما جریان داشت تا به ناگاه در مجاورت ما و درست در فاصله ۱۰ متری یک شعبه از فروشگاه زنجیره‌ای در دو مغازه تجاری گشوده شد و از آنجایی‌که که صاحبان این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در اصل صاحب مجموعه‌ای از شرکت‌های توزیع نیز هستند، با مهندسی بازار قیمت محصولات عرضه شده در شعب خود را پائین‌تر از قیمت بازار ارائه می‌کنند و همین مسئله موجب شد تا درآمد ماهانه ما به کمتر از یک چهارم قبل برسد که کفاف هزینه‌های بالای ما را نمی‌داد و ما مجبور شدیم با وجود دو کارگر و دو صاحب مغازه، واحد صنفی‌مان را تعطیل کنیم.

وی بیان داشت: ۶ خانوار از این سوپر مارکت اداره می‌شد که هر ۶ خانوار اکنون در گرفتاری هستیم و به‌دنبال کار جدیدی و یا راه انداختن سوپر مارکتی در جای دیگر شهر هستیم.

ماجرا به شورای شهر هم کشیده شد

چند هفته قبل جلسه مشترکی میان اعضای شورای شهر بندرعباس با مسؤولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و نماینده اتاق اصناف ایران در هرمزگان و در محل شورای شهر برگزار شد.

در این جلسه چند تن از اعضای شورای شهر بندرعباس از جمله رئیس شورا موضوع گلایه‌های کسبه از رشد قارچ‌گونه یک برند خاص از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را در بندرعباس در این جلسه مطرح و خواستار پاسخگویی محمد شاهی نماینده اتاق اصناف در مورد آن شدند که وی نیز در این باره گفت: ما در این زمینه متوجه نگرانی‌های اصناف هستیم اما مجوز این قبیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ما صادر نمی‌کنیم و مجوز آنها از سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود و باید نظارت لازم از سوی مراجع فوق بر عملکرد این فروشگاه‌ها صورت گیرد.

وی تأکید کرد: فاصله مشخصی باید میان دو واحد صنفی با فعالیت مشترک وجود داشته باشد و شکل و شیوه جانمایی فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز باید به نحوی باشد که در خیابان‌های اصلی و نقاط خاص شهر تعبیه شوند اما متأسفانه به این قانون بی‌توجهی می‌شود.

چندین تن از اعضای شورای شهر در این باره خواستار رسیدگی سازمان صنعت، معدن و تجارت به نگرانی ایجاد شده در میان برخی کسبه در این باره شدند.

تعطیلی دو شعبه بزرگی که با حضور مسؤولان گشایش یافت

نکته قابل طرح در این میان، افتتاح دو شعبه بزرگ از این فروشگاه زنجیره‌ای در بندرعباس با حضور مقامات عالی استان بود که هر دو فروشگاه نیز به فاصله کمتر از یک سال از زمان افتتاح تعطیل شد و به جای ایجاد فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که ماهیت اصلی اخذ مجوز از وزارت صنعت و معدن و تجارت است، فروشگاه‌هایی در اندازه سوپرمارکت‌ها در سطح محلات گشوده شد که به‌دنبال آن تعطیلی شماری از واحدهای صنفی مردم را به دنبال داشته است.

حال سوال اصلی اینجاست که در این اوضاع اقتصادی کنونی، میدان دادن بی‌اندازه به یک برند خاص در مرکز استان هرمزگان بدون نظارت کافی و وافی بر نوع و شکل فعالیت این قبیل فروشگاه‌های زنجیره‌ای درست است؟!

بدون شک قضاوت اصلی در این میان با مردم است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *