ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
یادداشت / ندا بهمنی

کارآفرینی شاه کلید توسعه روستاها

از بندرعباس بسمت ایسین که حرکت کنیم به روستایی به نام پاتل می رسیم. شغل مردم این ناحیه کشاورزی و دامداری است اما شهرت پاتل نه بخاطر کشاورزی و نه بخاطر رونق دامداری، بلکه بدلیل کسب و کاری که در این روستا رونق گرفته……

بازخبر /از بندرعباس بسمت ایسین که حرکت کنیم به روستایی به نام پاتل می رسیم.

شغل مردم این ناحیه کشاورزی و دامداری است اما شهرت پاتل نه بخاطر کشاورزی و نه بخاطر رونق دامداری، بلکه بدلیل کسب و کاری که در این روستا رونق گرفته و آن هم غذای محبوب ایرانیان کباب است.

کنار خانه های روستاییان در طول مسیر جاده کپر هایی دیده می شود و دودی که فضا را آکنده کرده انسان را به فضای سنتی و بدور از هیاهوی شهر می برد و خواه ناخواه هر رهگذری را جلب می کند. در این روستا با بکارگیری ظرفیت های موجود نوعی کسب و کار روستایی شکل گرفته و موجب اشتغالزایی و درآمد افراد فراهم شده است.
در دنیای کنونی که هدف، توسعه در ابعاد گوناگون جوامع است باید اذعان داشت که توسعه روستایی بعنوان زیربنای رشد اقتصادی جامعه می تواند واجد نقش و تاثیر محوری باشد. اما توسعه روستایی چگونه محقق می شود؟

کارآفرینی را می توان عامل موثر در توسعه روستایی دانست که با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد نقش موثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها دارد. در تعاریف علمی کارآفرینی روستایی استفاده از ظرفیت های روستا در زمینه های صنعتی، کشاورزی، غذا و… است که به کسب و کار منجر شود. نادیده گرفتن سهم روستا و روستانشینان هزینه ها وتبعات ناگواری را در پی خواهد داشت آنچه که امروزه عنوان معضلات اجتماعی-اقتصادی نام گرفته؛ بی نظمی ها و اضطراب های اجتماعی دراشکال مختلف بویژه ناامنی ها، ناهنجارهای رفتاری و مسائلی مثل بیکاری، مهاجرت روستاییان به شهر، حاشیه نشینی و فقر از جمله این مواردند.

توسعه روستاها از طریق کارآفرینی و ایجاد زیرساخت های اولیه سبب رفع چنین معظلاتی خواهد شد. به این ترتیب هم روستاها و بافت آن ها حفظ می شود و هم از بسیاری از معضلات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شده است. روستاها، روستا نشینان و ظرفیت های آن ها را در یابیم و از این طریق توسعه و آبادانی روستایی را سبب شویم.

ندا بهمنی کارشناس ارشد کارآفرینی و مدرس دانشگاه

پسندیدم(9)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *