آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟

وقتی گردشگری حساب دارد اما کتاب ندارد

جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری – روزنامه توریسم نوشت : کم توجهی به بخش آموزش و کمبود کتاب در حوزه گردشگری از موضوعاتی است که گرچه گهگاهی از آن در محافل علمی صحبت می شود اما ظاهرا در راسته کار فعالان این صنعت نیست وهرگز به جدیت به آن پرداخته نشده است.

باز خبر,با این همه حسابی که روی درآمد گردشگری می کنیم ومدعی سهم خواهی از سفره پر روزی گردشگردی جهانی هستیم اما فکری به حال دانش افزایی و آموزش فعالان حوزه گردشگری نمی کنیم. در این خصوص قنبری فعال حوزه نشر با بیان اینکه دانشجویان گردشگری باید از سردرگمی رها شوند گفت: حلقه مفقوده برای تحقق این هدف تالیف و انتشار کتاب است.

دوازدهمین نشست علمی و تخصصی از سلسله نشست‌های «چشم‌انداز صنعت گردشگری در ایران با عنوان «نقد کتاب‌های تالیفی دانشگاهی برای رشته‌های گردشگری (گفتار دوم)» عصر یکشنبه (۱۴ شهریورماه) با حضور ایرج افشار سیستانی ایران‌شناس و نویسنده کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران، راحله قنبری مدیر مسئول انتشارات «مهکامه»، حمید عامریان مدرس دانشگاه علامه طبطبایی و فعال گردشگری، رحیم یعقوب‌زاده رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و عادل تقوی رئیس انتشارات جهاد دانشگاهی به همت مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران در تالار «شهید صبوری» ساختمان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

قنبری اظهار کرد: در مقایسه با سایر کشورهای دنیا فعالیت قابل توجهی نداشتیم؛ ‌در عرصه گردشگری علاوه بر نبود کتاب‌های مرجع شناختی از سرشاخه‌های اصلی این رشته وجود نداشت. دانشجویان گردشگری ابتدا باید از سردرگمی رها شوند و حلقه مفقوده برای تحقق این هدف تالیف و انتشار کتاب است. به‌نظر می‌رسد که امروز دانشجوی رشته گردشگری برای تأمین کتاب مشکلی داشته باشد.

وی ضمن بیان برخی اعتقادات درباره ناتوانی نشر برای جبران خلاء صد ساله در حوزه گردشگری افزود: برخی افراد نزدیک به ۱۳ سال پیش معتقد بودند با توجه به ضعف صنعت گردشگری فعالیت قابل توجهی نمی‌توان در حوزه نشر گردشگری صورت داد اما تلاش شد تا حتی کتاب‌های خارجی با رویکرد بومی‌سازی ترجمه و در اختیار دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد قرار گیرد بنابراین در حال حاضر مدعی‌ هستیم که دانشجویان این رشته مشکلی بابت تامین منبع مکتوب ندارند. قنبری با اشاره به نقش ترجمه در بهبود وضعیت دانش گردشگری در دانشگاه‌ها ادامه داد: ترجمه کتاب‌های روز گردشگری به‌عنوان معیاری برای سنجش وضعیت دانش دانشجویان گردشگری شده است؛ به‌عبارت دیگر توانمندی‌های گردشگری مشخص شده است.

قنبری با اشاره به لزوم توجه به تولید کتاب برای مسافران ایرانی کشورهای خارجی ادامه داد: براساس تجربه شخصی معتقدم بسیاری از مسافران ایرانی کشورهای خارجی اطلاعات کافی نسبت به کشور مقصد ندارند به‌عبارت دیگر نمی‌دانند که از سفر چه می‌خواهند! بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این حوزه نیز به تولید کتاب اقدام کنیم. علاقه من تولید کتاب علمی است و معتقدم باید در این حوزه به مخاطب‌شناسی و نیازسنجی به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه نشر گردشگری دست زد.

در این برنامه، حمید عامریان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و فعال گردشگری ادامه داد: اگر به دنبال انتشار کتاب براساس اصول علمی هستیم باید از خود بپرسیم که کجای کار قرار داریم. مشکلات باید علمی استخراج شود و در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد. هدف توسعه علمی است بنابراین برای حرکت به نقطه B باید نقطه A شناسایی شود؛ این در حالی است که مقدمه سند چشم‌انداز را جمعی از مهندسان براساس نظریات غرب ارائه کرده‌اند. باید از سازمان میراث فرهنگی بخواهیم به‌ جای کارهای حسینقلی‌خانی به فعالیت‌های علمی توجه کند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *