ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

میناب را دریابیم و از پلاسکو درس بگیریم؛روستاهای میناب درخطر بلعیده شدن

در روزهای اخیر متأسفانه شاهد آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان معروف پلاسکو تهران بودیم که در آن چند تن از هم‌وطن‌های خود را از دست دادیم، این ساختمان با توجه به گزارش شهرداری خیلی زودتر از این باید تخلیه و تخریب می‌شد اما به‌واسطه بی‌قانونی و بی‌توجهی مردم و مسئولین دچار چنین حادثه‌ای شد و حال این موضوع را می‌توان به وضعیت فوق بحرانی روستاهای میناب و اعلام‌خطر بحران انسانی در این روستاها  اشاره کرد.

باز خبر/به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس در میناب، دعای این روزهای مردم روستاهای پایین‌دست رودخانه میناب این است که خدا کند باران نبارد.

زمستان که از راه می‌رسد لبخندی هم به همراه می‌آورد، لبخندی از سر شوق نم‌نم بارانی که شاید مرهمی باشد برای زخم خشک زمین رنجور میناب، اما این روزها میناب از زمستان، باران، بوی نم و هوای ابری می‌هراسد.

چگونه می‌توان از خداوند طلب باران داشت درحالی‌که بالای ۱۵ سال است نیشتر زهرآلود فرو چاله‌ها بر تن زمین فرورفته و برای زخم‌های عمیق این تن رنجور و دردناک باران مثل اسیدی کشنده، زمین پر از فرو چاله را می‌خورد و می‌بلعد و چگونه می‌توان از خداوند طلب باران کرد درحالی‌که بودنش زهر و نبودنش سم است.

با آمدن باران‌های زمستانی، طراوت و شادابی خاصی بخش‌های بسیاری از کشور را فراگرفته و سرزندگی را در طبیعت، جاری و ساری ساخته است اما در این طراوت و سرزندگی، موج ترس، اضطراب و دلهره در برخی از روستاهای شهرستان میناب سایه افکنده است.وحشت از بلعیده شدن خانه و دارایی روستانشینان در برخی از مناطق میناب که در سنوات گذشته رگه‌هایی از آن تجربه و با تحمیل خساراتی سنگینی همراه شده است.

زلزله خاموش در میناب

مطابق گزارش کارشناسان سازمان زمین‌شناسی این روستاها هر چه زودتر باید تخلیه شوند و ساکنان آن‌ها به مناطق امن منتقل شوند اما هیچ نهاد دولتی هنوز هیچ اقدامی در جهت نجات مردم  قبل از وقوع حادثه انجام نداده است. ازآنجایی‌که مردم میناب سفر ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران را به شهرستان به فال نیک گرفته بودند اما دستاوردهای این سفر نیز نتوانست جلو پیشرفت فرو چاله‌ها را بگیرد.

با توجه به‌قرار گرفتن میناب در گسل زلزله و خالی بودن لایه‌های زیرزمین به‌واسطه برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی کافی است زلزله‌ای کمتر از شش ریشتر داشته باشیم آن موقع آیا می‌شود پیش‌بینی کرد چند هزار انسان بی‌گناه در منازل خود دفن می‌شوند؟

چه سرنوشتی می‌توان متصور بود؟

در چند سال اخیر برداشت بی‌رویه و غیراصولی و کاهش عمق آب‌های زیرزمینی مشکلات زیادی ازجمله فرونشست را در دشت میناب ایجاد کرده که این مسئله منجر به نابودی چند میلیون نفر نخل و قرارگیری ۱۵ روستا در معرض نابودی و بلعیده شدن این پدیده زیست‌محیطی شده است.

این پدیده به‌گونه‌ای فاجعه‌بار رخ نمایان کرده که در سال گذشته مشاور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی کشور که در رأس هیئتی به میناب سفرکرده بود طی بازدید از بخش‌هایی از دشت میناب و فرو چاله‌های ایجادشده در منطقه چلو گاومیشی، تشکیل و پیشروی پدیده فرونشست زمین در میناب را ناشی از برداشت بیش‌ازحد از منابع زیرزمینی دانست.

محمدجواد بلورچی از شکل‌گیری فرو چاله‌ها در کنار جاده‌ها و توسعه و پیشروی آن به اعماق زمین به‌عنوان خطری جدی برای میناب نام برد و گفت: توسعه شکستگی‌های زیرزمینی می‌تواند بحرانی را برای خاک منطقه ایجاد کند که هیچ‌گاه نمی‌توان آن را جبران کرد.

وی بابیان اینکه زمین شناسان همواره با هرگونه انتقال آب از نقطه‌ای به نقطه دیگر مخالف هستند، افزود: مدیریت منابع آب زیرزمینی مهم‌ترین عامل کنترل فرو چاله‌ها در دشت میناب است و برای جبران خسارت واردشده در میناب راهی جز مصرف کمتر یا پرهیز از مصرف آب‌های زیرزمینی وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روستاهای گورزانگ، محمودی، باغگُلان، تم بلوچان، نصیرایی، تالار، تمبانو، چلو گاومیشی، تم بساط، تم گوهر، کناران، میرآباد، کلو، کلیبی، سرباران و کلنتان ازجمله روستاهایی هستند که فرو چاله‌ها مشکلاتی را برای مردم آن‌ها ایجاد کرده‌اند و مسئولان امر علاوه بر اینکه باید به فکر چاره‌ای برای جلوگیری از نابودی دشت‌های میناب باشند باید خطراتی را که مردم روستاها را تهدید می‌کند، برطرف کنند

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *