آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد

توضیحات حیدری درباره «کاناپه»، «امپراطور جهنم» و استفاده‌های سیاسی از جشنواره/ احتمال استفاده سیاسی از جشنواره فیلم فجر

نشست خبری سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر باحضور اصحاب رسانه برگزار شد. دبیر جشنواره در این نشست نسبت به برخی از فیلم‌ها توضیحاتی را ارائه داد.

بازخبر / نشست خبری محمد حیدری دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر صبح امروز، پنجم بهمن‌ماه، با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه آغاز شد.

محمد حیدری، دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، سخنان خود را با یاد و خاطر شهدای آتش‌نشان آغاز کرد و گفت: بعد از برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر ما در فراخوان جشنواره سی‌وپنجم، بخش «چشم‌انداز سینما ایران» را لحاظ کردیم و بعد تصمیم گرفته شد که بخش «نگاه نو» نیز در بخش «سودای سیمرغ» ادغام شود. خوشبختانه سینمای ایران در حال حاضر در شرایط پوست‌اندازی قرار گرفته است و این نوید روزهای بسیار خوبی را برای سینما ایران می‌دهد.

وی ادامه‌ داد: در حال حاضر ۴۴ فیلم در بخش چشم انداز سینما ایران چکیده بخشهای هنر و تجریه، بخش سینما حرفه‌ای و بخش نگاه نو است. شرایط در سال گذشته در برج میلاد به این صورت بود که ما مجبور بودیم تا پاسی از شب نمایش فیلم داشته باشیم. امسال ما سعی و تلاشمان را کردیم که اصحاب رسانه با تمام وجود در برج میلاد و کاخ جشنواره فضای آرامی را در اختیار داشته باشند. همه تلاشمان را کردیم که در خدمت شما باشیم، به هر حال سی‌وچهار دوره از این جشنواره برگزار شد و خطاهای خود را انجام داده است.

حیدری بیان کرد: من به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر بار دیگر از مردم تهران بابت مشکلاتی که در خرید بلیت‌های جشنواره پیش آمد، عذرخواهی می‌کنم. ما تلاش کردیم تا با تعویض سایت فروش بلیت، مردم در این دوره به راحتی بلیت تهیه کنند که نشد؛ اما بخش فروش حضور از ۷ بهمن ماه فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: سایت سینماگرام قراردادی با جشنواره فیلم فجر دارد و باید بابت ناتوانی‌های این سایت به جشنواره فیلم فجر خسارت بپردازد. اما بخش فروش بلیت‌های شهرستان‌ها همچنان توسط همین سایت ادامه خواهد یافت. درباره هزینه‌های جشنواره فیلم فجر همانطور که آقای ایوبی تاکید کردند حتماً اعلام خواهد شد؛ امیدوارم این آغازی برای باقی دوره‌های جشنواره فیلم فجر باشد تا آنها نیز این کار را انجام دهند.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به فیلم «کاناپه» گفت: این فیلم توسط هیئت انتخاب مورد ارزیابی قرار گرفت و بخاطر برخی محدودیت‌ها، به مراتب بالا ارجاع داده شد. آقای عیاری یکی از کارگردانان خوب سینما ایران است و امیدواریم فیلم او در سینماهای کشور اکران شود.

به گفته وی؛ همچنین قرار است مهتاب کرامتی و مجید مظفری امسال در کاخ مردمی در کنار ما حضور داشته باشند. با توجه به شرایط ویژه جشنواره فیلم فجر، پذیرفتن مسئولت در آن کار سختی است و عزیزان هنرمندی که قبول می‌کنند و در کنار ما قرار می‌گیرند، لطف می‌کنند.

حیدری ادامه داد: ما تلاش کردیم با توجه به درس‌هایی که از سال‌های گذشته برگزاری جشنواره فیلم فجر گرفته‌ایم، تصمیمات درستی در روند این جشنواره بگیریم. فیلم مکری قطعاً هیئت داوران مورد ارزیابی قرار گرفت.

حیدری بیان کرد: یک نکته که در جشنواره فیلم فجر وجود دارد این است که ما فیلم‌ها را در شرایطی می‌پذیریم که این آثار بعضاً تا آغاز جشنواره درحال فیلمبرداری هستند. نکته‌ای که در جشنواره امسال و سال گذشته وجود دارد، این است که ما امسال فیلم‌هایی را که زیر ۷۰ دقیقه ارسال شده بود، قبول نکردیم. هیئت انتخاب جشنواره به صورت مستقل و در چهارچوب قوانین کشور فیلم‌ها را انتخاب کردند. من اعلام می‌کنم که هیچ ارگانی دخالتی در انتخاب فیلم‌ها جشنواره فیلم فجر نداشته است و دبیر جشنواره پاسخگوی تمامی فیلم‌های حاضر در جشنواره خواهد بود.

وی با اشاره به فیلم «امپراطور جهنم» گفت: این فیلم در بخش چشم‌انداز سینما ایران انتخاب شده است؛ اما تهیه‌کننده این فیلم از حضور در جشنواره فیلم فجر انصراف داده‌ است. حقیقت این است که این فیلم در بخش چشم‌انداز سینمای ایران انتخاب نشده بود و من به عنوان دبیر جشنواره از اختیاراتم استفاده و با هیئت انتخاب درباره این فیلم صحبت کردم تا حداقل در بخش چشم‌انداز سینمای ایران حضور داشته باشد. من اگر سازنده این اثر بودم، حداقل اجازه می‌دادم این فیلم دیده شود.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر همچنین در بخشی‌ از صحبت‌هایش به پوستر جشنواره فیلم فجر این دوره و نبود لوگوی بنیاد فارابی در آن هم اشاره کرد و افزود: باید اعلام کنم که در پوستر رونمایی شده، نه تنها آرم بنیاد فارابی بلکه هیچ لوگوی دیگری در آن نبود. بخش لوگوها حتماً به پوستر نهایی این جشنواره اضافه خواهد شد. بنیاد سینمایی فارابی یکی از بدنه‌های جشنواره فیلم فجر است، به همین دلیل ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این بنیاد مهم را از جشنواره حذف کنیم.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌های بسیار خوبی در جشنواره‌های دیگر حضور داشته‌اند که بخاطر قوانین جشنواره فیلم فجر نتوانستند در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. برخی اعتراضی داشتند درباره استفاده از هنرمندان تئاتری در اداره جشنواره فیلم فجر که به نظرم غیر منصفانه است چرا که ریشه سینما از تئاتر است.

وی در خصوص حضور اهالی رسانه در هیئت انتخاب نیز گفت: من به شخصه بسیار علاقه‌مند حضور اصحاب رسانه و منتقدان در هیئت انتخاب هستم و امیدوارم این ظرفیت به وجود بیاید تا بتوانیم این مهم را محقق کنیم. همچنین ما درباره پوشش هنرمندان در جشنواره فیلم فجر هم از آنها درخواست کرده‌ایم تا با لباس رسمی در این جشنواره حضور پیدا کنند، کما اینکه هر ساله درخواست می‌کنیم.

حیدری درباره انتخابات ریاست جمهوری و برگزاری آن در آینده نزدیک تصریح کرد: امسال سال بسیار حساسی برای جشنواره فیلم فجر است؛ چرا که انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر را پیش رو خواهیم داشت و ما باید تمام دقتمان را به کار بگیریم تا از جشنواره فیلم فجر استفاده سیاسی نشود.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: متاسفانه از جشنواره فیلم فجر این موضوع فهم شده است که مهمترین و بهترین فیلم‌های کشور در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کند؛ این برداشت اشتباهی است.

وی همچنین به تغییر ساعت آغاز کار در ایام برگزاری جشنواره اشاره کرد و افزود: قرار است شروع کار جشنواره فیلم فجر از ساعت ۱۳:۳۰ باشد. این تغییر زمان به دلیل اعتراض خود اهالی رسانه صورت گرفته که به نظر جشنواره هم حرف درستی است، آنها نمی‌توانند ۱۱ روز زندگی خود را رها کنند و فقط در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *