اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟ یک عامل عجیب که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد

بی‌فرهنگی خود یک نوع فرهنگ است/اقتصاد دانش‌بنیان پایان ندارد

نشست تخصصی توسعه صنایع فرهنگی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان در بخش جنبی نمایشگاه کتاب بندرعباس برگزار شد.

باز خبر,به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، یک استاد دانشگاه در نشست تخصصی توسعه صنایع فرهنگی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان در چهاردهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان، اظهار کرد: توسعه صنایع فرهنگی از مسیر اقتصاد دانش‌بنیان موضوعی است که کمتر به آن پرداخته‌شده است، اما باید توجه بیشتری به این موضوع داشت.

مجید سرنی زاده افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این قرن به آن باید توجه کرد، موضوع اقتصاد است و به عقیده برخی از افراد، جنگ بین کشورها، جنگ اقتصادی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حوزه فرهنگ نیز تقریباً افراد آشنایی نسبی با آن دارند و در این عرصه نیز افراد به دنبال زندگی برتر و بهتر هستند و در واقع فرهنگ تعریف یک ایده خاصی است.

وی عنوان کرد: درواقع همان بی‌فرهنگی که در برخی از موارد تعابیری از آن یاد می‌شود، خود یک نوع فرهنگ است.

سرنی زاده بیان کرد: این‌که فرهنگ چه تأثیری در توسعه دارد، برای همگان واضح و مبرهن است و همگان می‌دانند که فرهنگ نقش بسزایی در گسترش جوامع در طول تاریخ داشته است.

وی گفت: وقتی پای فرهنگ در میان است، ما می‌توانیم توسعه مردم محور را در نظر داشته باشیم اما یکی از موضوعات موردتوجه در این بخش نیز توجه به صنایع خلاق است که شامل موضوعات مختلف ازجمله تلویزیون، نشر، کتاب، رسانه‌ها و … است.

سرنی زاده عنوان کرد: صنایع خلاق در واقع یک نموداری از وضعیت صنعت خلاق است که در اقتصاد کشور از آن استفاده می‌شود و حوزه پردرآمدی در کشورهای دیگر بوده و از مشتری‌های بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: در کشور ایران صنایع خلاق زیاد وجود ندارد و آمار جامعی از آن گردآوری نشده است و این‌یکی از ضعف‌ها محسوب می‌شود، اما درباره موانع و چالش‌های صنعت فرهنگی صحبت‌های زیادی شده است.

این استاد دانشگاه گفت: فرهنگ در اقتصاد و بخش‌های مختلف به‌ویژه صنعت خلاق تأثیر بسزایی خواهد داشت و اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنیم، سود خوبی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: منابع مالی ممکن است، تمام شود، ولی اقتصاد دانش‌بنیان به پایان نخواهد رسید چراکه منبع آن فکر و دانش است و در این بخش یک شخص می‌تواند با تولید یک سی دی یا یک برنامه به سود بسیاری برسد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برنامه‌های مختلفی در پارک‌های علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اجرایی می‌شود و در بخش تسهیلات مالی نیز صندوق‌هایی است که وام‌های مختلفی به افراد می‌دهند و برنامه‌های ملی برای بازاریابی است.

وی تصریح کرد: در کشور فن بازار ملی وجود دارد و اگر محصول فرهنگی قابلیت اقتصاد دانش‌بنیان را داشته باشد، در آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی در پایان گفت: در استان هرمزگان نیز با همکاری یک گروه تئاتری کار دانش‌بنیان در حوزه فرهنگی انجام‌شده و تجربه خوبی بوده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *