توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10 ﺷﺎﺩی، نقش تعیین کننده‌ای در حفظ سلامت افراد دارد

فوتبال ایران پای چوبه دار!

تماشاگران امروز نوشت:یک اعدام در زمین فوتبال واکنش های زیادی به همراه داشته‌است

 باز خبر,اعتراض یک سایت فرانسوی و پیشنهاد

ابتدا یک سایت فرانسوی گزارشی مفصل از آنچه که در ایران اتفاق افتاده بود منتشر کرد. اطلاعات آنها جزء به جزء و دقیق بود و حتی نام فردی که اعدام شده بود و دلیل مجازاتش را هم می‌دانستند. در سایت «سوفوت» فرانسه درباره این اتفاق آمده است: «فیفا یک‌بار دیگر و در سال ۲۰۱۳ به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده بود که اگر این اتفاق تکرار شود با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد. اعدام در ملاءعام آن هم در زمین فوتبال. اعتراض ما به این اتفاق است و فیفا از همان سال ۲۰۱۳ به ایران هشدار داده بود تا دیگر از این اتفاق‌ها در زمین فوتبال نیفتد. با این حال در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ (اول مهر ۱۳۹۵) در استادیوم فوتبال شهر  نی‌ریز در استان فارس، مراسم اجرای اعدام در ملاء‌عام اجرا شده است. تعدادی از مردم در استادیوم تجمع کرده و شاهد اعدام فردی به نام سعید بودند که به اتهام تجاور جنسی و قتل محکوم شده بود. این اعدام به وسیله یک جرثقیل انجام شد.»

درخواست برای محرومیت ایران و تماس با شرکت ژاپنی سازنده جرثقیل!

اعدام در ورزشگاه نی‌ریز بازتاب زیادی را در رسانه‌های خارجی داشته است. یک سازمان غیردولتی در فرانسه به نام «همه علیه حکم اعدام» این ماجرا را به فیفا گزارش داده و خواستار اعتراض و فشار علیه ایران شده است. این سازمان فرانسوی همچنین با شرکت ژاپنی سازنده جرثقیل هم تماس گرفته است. این شرکت هم از دولت ایران درخواست کرده از استفاده از جرثقیل‌های ساخت شرکت در این نوع فعالیت‌ها خودداری کند. در واکنش به اعتراض این سازمان، فیفا در نامه‌ای به امضای«فاطمه سموره» دبیرکل فیفا اعلام کرده است که از این اتفاق در شهر نی‌ریز ایران آگاه شده و به شدت این اقدام را محکوم می‌کند. در این نامه آمده است: «فیفا متعهد به پیگیری و طرح این موضوع با فدراسیون فوتبال ایران در هر مناسبتی است. فیفا به احترام به حقوق بشر که مورد توافق بین‌المللی است التزام دارد. فیفا تلاش می‌کند از حقوق بشر حمایت کند.»  نکته اینجاست که این سازمان غیردولتیِ حامی حقوق بشر، از مسئولان فیفا درخواست کرده است تا با اعمال مجازات و تحریم‌هایی علیه فوتبال ایران از جمله محرومیت مشارکت تیم‌های فوتبال ایرانی از حضور در مسابقات بین‌المللی مانع از تکرار این کار شوند. این سازمان فرانسوی همچنین درخواست کرده است در صورتی که فیفا اقدامات جدی را در برابر ایران نداشته باشد بازیکنان خارجی از امضای قرارداد با تیم‌های فوتبال ایران خودداری کنند یا تیم‌های خارجی با تیم‌های ایرانی مسابقه ندهند.

بی‌اطلاعی فدراسیون فوتبال از هشدار فیفا

وقتی با مسئولان فدراسیون فوتبال تماس گرفتیم تا در این مورد پاسخگو باشند هیچ‌کدام تلفن‌هایشان را جواب ندادند. جالب اینجاست که وقتی یکی از مسئولان، جوابگوی تلفن همراهش بود و سؤال ما را در این زمینه فهمید، گفت: «از من اسمی نمی‌برید اما محض اطلاع شما بگویم که از کدام نامه حرف می‌زنید؟ مگر فیفا به ما نامه‌ای زده است؟ البته من در کل جریان و اتفاق‌هایی که افتاده، نیستم، اما شنیده‌ام که یک نهادی شکایتی را علیه فوتبال ایران کرده است اما از نامه ارسالی فیفا به ایران و هشدار آنها اطلاعی ندارم.» این مقام مسئول در پایان دوباره تأکید کرد که اسمی از او برده نشود.

هنرپیشه، رئیس هیأت فوتبال استان فارس: از اختیار ما خارج است

محمدعلی هنرپیشه، رئیس هیأت فوتبال استان فارس در واکنش به اعدام یک مجرم در زمین فوتبال نی‌ریز گفت: «من خبر ندارم. اصلاً این‌گونه مسائل را با ما هماهنگ نمی‌کنند. اصلاً ما اطلاع نداشتیم که این اتفاق افتاده است و با انتشار عکس‌ها در فضای مجازی متوجه شدیم یک نفر در زمین فوتبال اعدام شده است.» هنرپیشه این را گفت و ادامه داد: «به نظرم اداره ورزش و جوانان نی‌ریز باید در این زمینه پاسخگو باشد. باید ببینیم چه اتفاقی افتاده و چه کسی اجازه چنین کاری را داده ست. این مسئله زیاد ارتباطی به ما پیدا نمی‌کند. باید ببینیم مجموعه در اختیار چه کسی بوده است. البته شاید مسئولان اداره ورزش و جوانان هم نقشی در این مورد نداشته باشند. احتمالاً اختیار از آنها هم سلب شده است. بحث اعدام بوده و باید دید که از چه طریقی این اتفاق افتاده است.» رئیس هیأت فوتبال شیراز با بیان اینکه درباره این موضوع با ورزشی‌ها هم‌عقیده است، گفت: «ما در این قضیه با همه ورزشی‌ها هم‌نظر هستیم. این کار با روح ورزش هیچ سازگاری‌ای ندارد. به هر حال آنجا شورای تأمین و مدیران مختلفی بوده‌اند که روی کار نظارت داشته باشند. افرادی بوده‌اند که تصمیم گرفته‌اند این کار انجام شود. باید پیگیری شود که چرا این اتفاق در زمین ورزشی افتاده، اما کلا از اختیار ما خارج است. ما هم خودمان ورزشی هستیم و بنده یک‌بار دیگر عرض می‌کنم که اعدام در زمین ورزشی با روح ورزش سازگار نیست و نباید این اتفاق‌ها بیفتد.»

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *