آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
چرا اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید

سید افقهی: اضمحلال رژیم صهیونیستی کلید خورده است/انتفاضه کنونی با انتفاضه‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به قطعنامه صادر شده علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت، گفت: این قطعنامه کمر این رژیم را شکست و برای اولین بار آمریکا آن را وتو نکرد که نشان می‌دهد اسرائیل در بعد بین‌المللی نیز رو به زوال است.

بازخبر / سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید گفت: منشأ اظهارات رهبر انقلاب پاسخ به اظهارات نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود که پس از برجام گفته ما تا ۲۵ سال دیگر خیالمان راحت شد که ایران دسترسی به بمب اتم نخواهد داشت که رهبر انقلاب فرمودند “تا آن زمان اصلاً رژیم صهیونیستی نخواهد بود”.

وی افزود: این مطلب به دلیل حساسیت و شأن آن که رهبر انقلاب بود، توجه محافل عمومی را جلب کرد. با تکرار این مطلب در دیدار رمضان عبدالله دبیر کل جهاد اسلامی باید به آن توجه بیشتری کرد، زیرا سخن رهبر انقلاب احساسی نبوده و براساس محاسبات ژئوپلوتیک انجام شده است.

* مسلح نشدن کرانه غربی به دلیل مواضع خجالت آور محمود عباس است

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه جمله‌ای که رهبر در دیدار رمضان عبدالله عنوان شد تأکید بر روند مقاومت و تشدید آن بود و تأکید براینکه ایران همچنان پشتیبان مقاومت است و اگر این روش مبارزه پیش برود حتی مدت ۲۵ سال کوتاه‌تر خواهد شد، اظهار داشت: شاید ۲۵ سال عنوان شده ناظر بر رخدادهای طبیعی بوده و اگر مبارزات فراگیر و منسجم باشد این روند کوتاه‌تر می‌شود به خصوص اگر کرانه غربی و رام الله مسلح شود.

سید افقهی ادامه داد: خوشبختانه شاهد عملیات‌هایی هستیم اما هنوز به مرحله فراگیر مبارزه مسلحانه به‌ خصوص در رام الله نرسیده که دلیل آن هم مواضع خجالت آور محمود عباس است. بسیاری از مجاهدین حماس و جهاد اسلامی در زندان‌های محمود عباس هستند و تشکیلات خودگردان امروز نقش پلیس اسرائیل را بازی می‌کند و حتی شنیدم سرتیم‌های حفاظت محمود عباس صهیونیست هستند.

وی خاطرنشان کرد: جمله رهبر انقلاب مشروط بود که اگر روند ادامه یابد زودتر محقق خواهد شد.

* در طرح خاورمیانه بزرگ جنگ‌های نیابتی در هر منطقه متناسب با گسل‌های موجود دنبال می‌شود

این کارشناس مسائل خاورمیانه موضوع دوم را تحولات منطقه دانست و گفت: یک طرح جهنمی تحت عنوان نقشه خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید طراحی شد تا رژیم صهیونیستی محفوظ بماند و اقتدار خود را در منطقه حفظ کند. کشورهای منطقه نیز در قالب جنگ‌های نیابتی و هزینه خود این کشورها و مردم خود آنها جنگ را پیش ببرند.

سید افقهی بهانه‌های راه اندازی این جنگ‌ها را متنوع و بسته به هر منطقه و کشور خواند و اظهار داشت: این جنگ‌ها می‌تواند مذهبی باشد، مثل شیعه و سنی؛ می‌تواند دینی باشد مثل اسلام و مسیحیت، می‌تواند قومی باشد که کرد و عرب و فارس و بلوچ را به جان هم اندازند یا اختلافات ارضی و سهم آب و منابع طبیعی بین کشورها باشد. نقشه‌های عملیاتی آماده است که عراق، سوریه و ایران جزو آنها هستند و قرار است هر کدام متناسب با شرایط قومی، مذهبی و اقلیمی به جان هم بیفتند و گروه‌های تروریستی مثل داعش، القاعده، طالبان پیاده نظام‌های آنها هستند.

وی ادامه داد: امروز ارتش‌های منطقه به جای اینکه با بیگانگان و اشغالگران بجنگند، درگیر اوضاع داخلی و فروپاشی هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به هوشمندی و درایت مقام معظم رهبری که باعث خنثی شدن این آتش فتنه و تجزیه طلبی شده، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نمی‌توانست نسبت به این طرح بی تفاوت باشد، زیرا نمی‌توانیم در منطقه‌ای باشیم که اطرافش را جنگ‌های مختلف داخلی گرفته است.

سید افقهی هدف سوم طرح خاورمیانه بزرگ را مقابله با انقلاب اسلامی دانست و افزود: این جنگ‌هایی که اطراف خود می‌بینیم کانون قیام‌ها یعنی ایران را دنبال می‌کنند که در حال الگو شدن برای منطقه است. قیام مردم یمن، بحرین، اردن و … به امید ایران است زیرا حاکمان عربی در مقابل استکبار و رژیم اسرائیل زانو زده‌اند.

* هدف غرب تسلط بر مقدرات و منابع طبیعی کشورهای منطقه است

وی موضوع دیگر را تسلط استکبار بر مقدرات کشورها خواند تا تنگه‌ها، آبراه‌ها و منابع طبیعی را تصرف کنند و یادآور شد: مقدمات این امر جنگ‌های داخلی و فرسایش نیروهای مسلح و مردم این کشورها هستند تا آنها از آمریکا بخواهند وارد شده و مداخله کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه این تحولات با فرضیه‌ها و هدف گذاری‌های مطرح شده، نتیجه عکس داد، خاطرنشان کرد: آنها در عراق هزینه‌های زیادی کردند، اما داعش الان تنها بخشی از موصل را دارد و در سوریه تروریست‌ها دست پایین را دارند. آنها در یمن بعد از دو سال هم نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و ددمنشی‌های رژیم آل سعود کار به جایی نبرده و نیروهای مسلح و مقاومت یمن آنها را به خفت کشیده و در خاک عربستان با آنها می‌جنگند.

سید افقهی ادامه داد: در لبنان نیز قصد داشتند رئیس جمهور طرفدار خود را به قدرت برسانند در حالیکه میشل عون که اختلاف جدی با عربستان دارد و در کنار مقاومت است به ریاست جمهوری رسیده است.

وی با ذکر این نکته که طرح آمریکا و اسرائیل در منطقه خنثی شده و این رژیم نگران است که اگر بحران سوریه حل شود و بشار اسد همچنان بماند اسرائیل باید چه کند، گفت: اگر صهیونیست‌ها در جنگ پیش دستی کنند و وارد جنگ شوند خسارت می‌بینند و اگر اجازه دهند حزب الله که در سوریه قدرتمند و آبدیده شده به جنوب لبنان برگردد، برای آنها غیرقابل مهار خواهد شد.

* تفاوت انتفاضه کنونی با انتفاضه‌های گذشته

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تفاوت انتفاضه‌های گذشته با انتفاضه کنونی گفت: انتفاضه در گذشته با چاقو و سنگ بود و امروز متنوع و گسترده شده به طوریکه اخبار از حملات متنوع مردمی حکایت دارد. ارتش اسرائیل نیز ارتش دهه ۶۰ نیست که جنگ ۶ روزه را پیروز شد بلکه یک ارتش رو به زوال است که ضعف آن از سال ۲۰۰۰ آغاز شده است. امروز ۲۵ درصد نظامیان صهیونیست معتاد هستند و فساد اخلاقی در آن ریشه دوانده، بطوریکه با سلاح‌های پیشرفته و جنگنده نیز نمی‌توان آن را احیا کرد.

سید افقهی همچنین به قطعنامه صادر شده علیه شهرک سازی رژیم صهیونیستی در شورای امنیت اشاره کرد و گفت: قطعنامه شورای امنیت علیه اسرائیل کمر این رژیم را شکست و برای اولین بار آمریکا آن را وتو نکرد که نشان می‌دهد اسرائیل در بعد بین‌المللی نیز رو به زوال است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز تسلیح کرانه باختری شکل نگرفته است نیز اظهار داشت: علت اینکه اسرائیل در غزه نتوانست ورود کند، یکدست بودن بافت جمعیتی و هماهنگی مردم و حکومت در غزه بود و مشی مسلحانه‌ای که مقاومت در پیش گرفته است؛ اما در کرانه باختری و رام الله یک حکومت همپیمان اسرائیل وجود دارد و مردم و مقاومت باید در مقابل اسرائیل و نیز حکومت خودگردان محمود عباس بجنگند. در کرانه باختری پیش از آنکه یک فلسطینی اسلحه به دست بگیرد و به جنگ صهیونیست‌ها برود، حکومت خودگردان او را از پای در می‌آورد.

این کارشناس سیاسی افزود: باید این شرایط شکسته شود که گرفتن ابتکار عمل از محمود عباس و کنار گذاشتن وی و تسهیل روند مقاومت در آن منطقه است.

سید افقهی در پایان خاطرنشان کرد: با مجموع این شواهد، رهبر انقلاب می‌فرمایند جریان اسلام نیازمند یک اراده است، که خاستگاه آن، چه فلسطین باشد، چه سازمان ملل و چه کشورهای منطقه برای اسرائیل طی ۲۵ سال آینده تمام شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *