آشنایی با بهترین شهر بازی های استانبول اهرم معاملاتی چه ویژگی هایی دارد؟ چرا ویزای استارتاپ کانادا؟ چرا وزارت بهداشت بر سبوس‌دار کردن «نان» تاکید دارد؟
آسوشیتدپرس؛

گسترش تنش‌های داخلی/ ایران مقابل ترامپ تضعیف می‌شود!

«نگرانی های آشکاری در ایران وجود دارد که بدون رفسنجانی، تنش ها میان اصلاح طلبان و تندروها گسترش یابد و موجب تضعیف ایران در آستانه ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا شود…»

بازخبر / خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس (AP)، با انتشار گزارشی تحت عنوان “پس از رفسنجانی ایران در یک چهارراه سیاسی قرار گرفته است” از احتمال بروز تنش سیاسی در ایران سخن به میان آورده است.

 

در ابتدای این گزارش می خوانیم: «رفسنجانی در کنار آرامگاه آیت الله خمینی که رهبری انقلاب اسلامی ایران را بر عهده داشت، دفن خواهد شد؛ همان کسی که عنوان کرده بود “تا زمانی که هاشمی زنده است، انقلاب زنده خواهد بود.”»

 

آسوشیتدپرس مانند دیگر رسانه های آمریکایی با تکرار کلید واژه “تندرو” در گزارش خود عنوان می کند: «او تا کنون مانند یک وزنه تعادل و رابطی میان اصلاح طلبان که به دنبال دسترسی و ارتباط با جهان هستند و تندروها که خواهان مقابله با غربند، عمل می کرد و با مرگ او ممکن است یکی از این دو جناح برای غلبه بر دیگری وارد عمل شود.
با مرگ رفسنجانی، انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ایران اهمیتی مضاعف خواهد داشت. درگذشت رفسنجانی به معنای آن است که دیگر چهره های سنگین وزن سیاسی در نظام ایران، نیروی بیشتری برای پیشبرد ایده های خود در اختیار خواهند داشت. اما احتمالا این موضوع تاثیر فوری در انتخابات ریاست جمهوری نخواهد داشت؛ روحانی از توافق هسته ای در این رقابت استفاده خواهد کرد و به نظر نمی رسد که میان تندروها کسی وجود داشته باشد که برای به چالش کشیدن روحانی برنامه ریزی کرده باشد.

 

نگرانی های آشکاری در ایران وجود دارد که بدون رفسنجانی، تنش ها میان اصلاح طلبان و تندروها گسترش یابد و موجب تضعیف ایران در آستانه ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا شود؛ ترامپ تهدید کرده است که مذاکرات درباره توافق هسته ای را دوباره آغاز خواهد کرد و در صورت اقدامات تحریک آمیز در خلیج فارس، ایران را از نظر نظامی به چالش خواهد کشید. با مرگ هاشمی، دیگر روشن نیست که چه کسی به عنوان یک وزنه تعادل در مقابل تندروها -از جمله سپاه پاسداران- قرار خواهد گرفت.»

 

فایننشال تایمز (Financial Times) نیز با انتشار گزارشی تحت عنوان “درگذشت رفسنجانی موجب تضعیف اعتماد به نفس اصلاح طلبان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است” از احتمال بروز تنش سخن به میان آورده است.
فایننشال تایمز می نویسد: «انتظار می رود تنش ها میان اصلاح طلبان و اصول گرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران تشدید شود؛ انتخاباتی که حسن روحانی به دنبال پیروزی در آن و تصاحب کرسی ریاست جمهوری برای دوره دوم است. پیش از مرگ ناگهانی رفسنجانی، آقای روحانی بر حمایت او به یک متحد و سیاستمدار ارشد در مبارزات انتخاباتی حساب باز می کرد. اکنون آقای روحانی بیش از هر سیاستمدار دیگری، فقدان رفسنجانی را احساس خواهد کرد.»

 

 

 

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی: ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *