ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش

آخرین وضعیت پرونده تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش/ اجاره ۳۰ تانکر ایران به خارجی‌ها

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران گفت: لایحه اعتراض به رای دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در ارتباط با پرونده تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران، در نوامبر سال ۲۰۱۶ به منظور اثبات غیرقانونی بودن این تحریم و در راستای سیاست‎های کلان شرکت، تسلیم این دادگاه شد.

بازخبر / محمدرضا کیاشمشکی – شرکت ملی نفتکش ایران در اکتبر ۲۰۱۲ همانند بسیاری دیگر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی، در فهرست تحریم‎های اتحادیه اروپا قرار گرفت. این شرکت ۲۷ دسامبر ۲۰۱۲ علیه تصمیم ۲۰۱۲/۶۳۵ شورای اتحادیه اروپا نزد دیوان دادگستری اتحادیه اروپا شکایت کرد که رأی دادگاه اتحادیه اروپا در ۳ ژوئیه ۲۰۱۴ به نفع شرکت ملی نفتکش ایران صادر شد و شورای اتحادیه اروپا هم نسبت به حکم دادگاه درخواست بازنگری نکرد. با این وجود، در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۱۵، طی تصمیم ۲۰۱۵/۲۳۶، اتحادیه اروپا شرکت ملی نفتکش را با دلایل جدید در فهرست تحریم خود حفظ کرد.

شرکت ملی نفتکش ایران در ۲۴ آوریل ۲۰۱۵ دوباره علیه تصمیم ۲۰۱۵/۲۳۶ شورای اتحادیه اروپا شکایت کرد و حدود ۴ ماه پیش، یعنی در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۶، این بار دادگاه اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش ایران رای داد که این شرکت قرار بود تا پایان ماه نوامبر دفاعیه خود را در قالب لایحه اعتراضی به دادگاه عمومی اروپا ارسال کند.

در خصوص اینکه در حال حاضر شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان دارنده بزرگترین ناوگان حمل نفت در جهان، با وجود اجرای برجام و رفع تحریم ها، چه وضعیتی در پوشش بیمه ای و مراودات بین المللی دارد و در خصوص سرنوشت اعتراض این شرکت به حکم دادگاه عمومی اروپا، با «سیروس کیان ارثی» مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به گفت‌وگو نشسته ایم. مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

تسنیم: درخصوص آخرین وضعیت لایحه اعتراض به حکم دادگاه عمومی اروپا که اخیرا تسلیم این دادگاه شده است، توضیح دهید.

کیان ارثی: لایحه اعتراض به رای دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در ارتباط با پرونده تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران (مربوط به فوریه سال ۲۰۱۵)، در نوامبر سال۲۰۱۶ به منظور اثبات غیرقانونی بودن این تحریم و در راستای سیاست‎های کلان شرکت، تسلیم این دادگاه شد که در این ارتباط منتظر صدور رأی دادگاه هستیم. البته لازم به ذکر است که با پیگیری‎های حقوقی بعمل آمده در ارتباط با تحریم اولیه شرکت ملی نفتکش ایران در سال ۲۰۱۲ ، ما موفق به اخذ رأی برائت از اتهامات وارده و لغو تحریم این شرکت در سال ۲۰۱۴ شدیم.

تسنیم: آیا جو روانی حاکم بر فعالیت این قبیل دادگاه‎ها، بر فعالیت ناوگان  شرکت ملی نفتکش ایران و تمایل شرکت‎های خارجی برای همکاری با شما تأثیر داشته است؟

کیان ارثی: اساساً دادگاه مرجع وضع تحریم نیست و تحریم‎های اروپایی از سوی شورای اتحادیه اروپا صادر می‎شوند؛ لذا طرح دعوی علیه تحریم‎های صادره از سوی این شورا می‎بایست در دادگاه عمومی اتحادیه اروپا طرح گردد. در حال حاضر نیز با توجه به شرایط فراهم شده در پسابرجام و لغو تحریم‎ها، مشکلات ناوگان شرکت از قبیل استفاده از کلاس و بیمه بین‎المللی مورد قبول بازار، رفع شده است و بالطبع تمایل زیادی از سوی شرکت‎های خارجی برای از سرگیری روابط تجاری با شرکت ملی نفتکش ایران وجود دارد. در این ارتباط لازم به ذکر است که درحال حاضر روابط تجاری با تعدادی از شرکت‎های اروپایی و دیگر شرکت‎های صاحب نام بین‎المللی از سرگرفته شده و در حال توسعه است.

تسنیم: در برنامه‎های توسعه ناوگان، باتوجه به خالی بودن بخش اعظمی از ظرفیت کشتی‎سازان داخلی، آیا برنامه‎ای برای استفاده از این ظرفیت دارید یا فعلا برنامه‎های شرکت استفاده از ظرفیت‎های سفارش ساخت نفتکش‎ها در خارج از کشور است؟

کیان ارثی: شرکت ملی نفتکش ایران فعلا برنامه‎ای برای افزایش ظرفیت ناوگان خود ندارد. البته NITC در راستای حمایت از صنایع داخلی که همواره جزء سیاست‎های این شرکت قرار داشته و دارد؛ در سال۱۳۸۱ ساخت دو فروند کشتی نفتکش فرآورده‎بر ۳۵ هزار تنی و در سال ۱۳۸۲ ساخت سه فروند کشتی نفتکش ۶۳ هزار تنی را به شرکت‎های داخلی سفارش داد که با وجود گذشت این مدت طولانی از سفارش، این کشتی‎ها هنوز ساخته و تکمیل نشده‎اند؛ با این وجود امیدواریم بتوانیم با کمک سازندگان داخلی این سفارشات را تحویل گرفته و تعیین تکلیف کنیم.

تسنیم: شرکت ملی نفت ایران درخصوص ناکافی بودن ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران برای پوشش تمامی برنامه‎های فروش نفت ایران انتقادهایی داشته، آیا برنامه مشخصی برای افزایش ناوگان تا چشم‎انداز مشخصی مثل پایان سال ۹۵ یا پایان برنامه ششم توسعه دارید؟

کیان ارثی: همانطور که اعلام شد فعلا برنامه‎ای برای افزایش ظرفیت ناوگان نداریم و تنها با حفظ ظرفیت و در راستای کاهش سن متوسط ناوگان، طی یک برنامه‎ استراتژیک پنج‎ساله نسبت به جایگزینی تعدادی از کشتی‎های قدیمی‎تر با کشتی‎های نوساز اقدام خواهیم کرد. لازم به ذکر است شرکت ملی نفتکش ایران در طول تحریم‎ها بیش از ۹۰ درصد ظرفیت عملیاتی خود را در خدمت صنعت کشور قرار داد تا هیچ‎گونه خللی به روند صادرات نفت کشور وارد نشود و هم اکنون نیز آماده است تا در صورت نیاز وزارت نفت بدون هیچ مشکلی با تمام ظرفیت در خدمت کشور باشد. ذکر این نکته نیز ضروری است که هم‎راستا با سیاست‎های وزارت نفت در زمینه افزایش تولید و صادرات گاز LPG، برنامه‎ریزی‎های لازم برای حضور پررنگ‎تر NITC در این بخش نیز صورت گرفته است.

تسنیم: درحال حاضر چه تعداد از کشتی‎های نفتکش ‎شرکت ملی نفتکش ایران تحت اجاره شرکت‎های دیگر است آیا  برنامه مشخصی برای افزایش این تعداد دارید؟

کیان ارثی: از زمان اجرایی شدن برجام تا این مقطع از سال جاری تعداد ۳۰ فروند از کشتی‎های این شرکت به شرکت‎های خارجی اجاره داده شده است که با توجه به مذاکرات انجام شده این تعداد تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت. همانطور که اشاره شد اولویت اول ما تأمین نیاز حمل نفت صادراتی کشور است و کشتی‎های مازاد بر نیاز داخلی نیز به اجاره‎کنندگان خارجی اجاره خواهد داده شد.

پسندیدم(1)نپسندیدم(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *