ده معضل اصلی آموزشی حوزه فناوری اطلاعات از زبان محمد نصیری توصیه‌هایی برای کنترل دیابت در ماه رمضان هفتمین دوره رویداد پردیس سامیت روز ۱۵ اسفند در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد. بررسی تخصصی چرخ خیاطی جک مدل f10

کانال‌های تلگرامی موظف به ثبت در وزارت ارشاد شدند

ریس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: بر اساس طرح ساماندهی تلگرام، صاحبان کانال‌های تلگرامی و خدمات مشابه در شبکه‌های اجتماعی با بیش از ۵۰۰۰ دنبال‌کننده موظف به ثبت در وزارت ارشاد شدند.

 باز خبر,ایسنا، برنامه «گفت‌وگوی فرهنگی» با موضوع «آسیب‌شناسی و بررسی طرح ساماندهی تلگرام» با حضور سید مرتضی موسویان – رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – و شریفی‌نیا – مشاور سازمان فناوری اطلاعات – روانه آنتن شد.

موسویان در ابتدا با بیان سابقه‌ای از طرح‌های فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال عنوان کرد: در سال ۹۳ شورای فضای مجازی طرح شبکه سالم، مفید و ایمن (سما ) را مصوب کرد که بر اساس آن همه دستگاه‌ها موظف شدند در این زمینه قدم بردارند. بر همین اساس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال به اعطای لوگوی هوشمند به سایت‌ها اقدام کرد.

وی افزود: برای تکمیل این لوگو ، طرح «شامد» مطرح شد که اطلاعات دارنده محتوای رسانه‌ای، زمینه و موضوع محتوا، علائق ایجادکننده و مخاطبان در آن ساماندهی می‌شود تا مردم بتوانند سایت دارای هویت را از سایت بدون هویت تشخیص دهند.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با تبیین ابعاد مختلف طرح ساماندهی تلگرام توضیح داد: در شورای عالی فضای مجازی طرحی تصویب شد که به موجب آن کانال‌های تلگرام و خدمات مشابه در شبکه‌های اجتماعی که بیش از ۵۰۰۰ دنبال کننده دارند، موظفند در سامانه وزارت ارشاد ثبت نام کنند. طبق این مصوبه اگر تا یک ماه پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت کانال توسط این افراد صورت نگیرد مرتکب کار غیرقانونی شده‌اند.

موسویان افزود: این طرح به منظور مشخص شدن هویت مالک کانال‌هاست و حقوقی مانند ارزش افزوده نیز برای وی محفوظ است.

وی فراموش کردن امنیت در فضای مجازی را از دلایل ناکامی و عقب بودن کشور در بحث فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نسبت به دنیا دانست و گفت: قانون تجارت الکترونیک در نیمه اول سال ۸۰ در مجلس تصویب شد و باید همان سال‌ها بسترها آماده می‌شد.

وی بیان کرد: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال برای ۷۰۰ شخصیت حقیقی که در این حوزه  ثبت‌نام کرده‌اند و تقاضای مجوز کسب دارند، برنامه‌های آموزشی در قالب بسته‌هایی تدارک دیده است.

شریفی‌نیا هم در ادامه این گفت‌وگو بیان کرد: مهاجرت مردم از یک شبکه اجتماعی به شبکه دیگر به دلیل اخلال در شبکه اول نبوده است، بلکه باز بودن و مزیت‌های یک اپلیکیشن باعث جذب و برتری و در نتیجه انتخاب توسط مردم می‌شود.

وی افزود: اگر یک سرمایه‌گذار برنامه مناسب بوم ایران تدوین کند قطعا دولت برای ایجاد یک شبکه انکوباتور داخلی کمک خواهد کرد نه با اختلال در کار دیگر شبکه‌ها؛ به عبارت دیگر به صورت قانونی از فعالیت اختلال‌گران جلوگیری به عمل خواهد آورد.

مشاور سازمان فناوری اطلاعات از تصویب مجموعه مصوبات جدید شورای فضای مجازی خبر داد و گفت: بر اساس آن، بخش قابل توجهی از فضای مجازی شفاف‌سازی خواهد شد و شبکه‌های پیام‌رسان داخلی می‌توانند تبلیغات بگیرند به صورتی که مخاطبان بیش از ۵ میلیون بتوانند تبادل و تعامل مالی درون محیط را داشته باشند.

شریفی‌نیا افزود: مردم به گمان اینکه شبکه‌های اجتماعی داخلی یک سازماندهی دولتی برای جذب اطلاعات آنهاست و ناچار به عضویت در آن هستند، از آن استقبال نکردند؛ درصورتی که این طرح توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

پسندیدم(0)نپسندیدم(0)
کلمات کلیدی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *